וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלדים מהעבר: למשבר האמון עם החיסון של ג'ונסון יש סיבה טובה

עודכן לאחרונה: 11.3.2021 / 7:06

צ'יפים ו-5G הן טענות של מתנגדי חיסונים שקל מאוד להפריך ולבטל, אבל יש גם לא מעט אנשים שדווקא מעוניינים להתחסן, ומתקשים לבטוח בחברת ג'ונסון אנד ג'ונסון ויש להם סיבה טובה. בשלוש מילים: פרשת הטלק המסרטן

בווידאו: ה-FDA אישר לשימוש את החיסון לקורונה של ג'ונסון אנד ג'ונסון/צילום: רויטרס

בתוך בליל הטענות (המופרכות, ברובן) של מתנגדי החיסונים נגד חיסוני הקורונה, ישנו לפחות טיעון אחד ששווה התייחסות בנוגע לחיסון של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון, והוא מטריד לא רק מתנגדי חיסונים, אלא גם אנשים שמעוניינים להתחסן נגד Covid-19 אבל מתקשים לבטוח בחברה, שבעברה הלא רחוק עוד מתנוסס כתם מוסרי ובעייתי מאוד.

כבר לאחר שקיבל את אישור החירום מה-FDA ב-27 בפברואר, ספג החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון שניתן במנה אחת (בשונה מחיסוני פייזר ומודרנה) ביקורת על אחוזי היעילות שלו, שבניסויים הקליניים היו נמוכים יותר משל החיסונים המתחרים (66 אחוזי יעילות לעומת 94-95 אחוזי יעילות לחיסונים של פייזר ומודרנה). אך הציבור עוד זוכר גם פרשה עגומה אחרת שבה ג'ונסון היתה מעורבת - פרשת הטלק המסרטן.

בשנת 2018 פסק ביהמ"ש בארצות הברית שעל ג'ונסון אנד ג'ונסון לשלם פיצויים בסך 4.7 מיליארד דולר ל-22 נשים שהגישו תביעה ייצוגית נגד החברה בטענה שחלו בסרטן בעקבות שימוש במוצרי הטואלטיקה שלה, ובמיוחד בטלק. טענת התביעה היתה שמזה שנים רבות בחברה ידעו שהטלק מכיל חלקיקים קטנים ומסרטנים של אסבסט וטייחו זאת. באותה שנה התפרסם גם תחקיר ענק של סוכנות הידיעות רויטרס, שהביא הוכחות (מזכרים פנימיים של החברה) לכך שבג'ונסון אנד ג'ונסון ידעו כבר משנות ה-70 שחלק ממוצריהם עשויים להכיל חומרים מסרטנים ומזיקים.

חיסוני קורונה של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון. 28 בפברואר 2021. רויטרס
משבר אמון. בקבוקונים המכילים את החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון/רויטרס

ברחבי ארצות הברית התנהלו ומתנהלים עוד עשרות רבות של תיקים משפטיים נגד ג'ונסון אנד ג'ונסון בפרשה הזאת, בכולם החברה מוסיפה להגן בנחישות על בטיחות מוצריה ומכחישה שידעה כי הם עלולים לגרום לסרטן. גם במקרים שבהם הפסידה בערכאה הראשונה (בחלק מהתיקים התביעות נדחו), ג'ונסון מנהלת תביעות ערר שנמשכות שנים על גבי שנים.

אף שמדענים אומרים שאין כל סיבה לקשור בין החיסון החדש של ג'ונסון ובין הפרשה החמורה ההיא ומעודדים כמה שיותר אנשים להתחסן בכל חיסון שזמין עבורם ועומד לרשותם כדי לעצור את המגיפה - הדבר לא תמיד מספיק כדי להניח את דעת הקהל, שחוותה משבר אמון קשה עם ג'ונסון אנד ג'ונסון.

"אם יציעו לי את החיסון של ג'ונסון - אסרב"

דוגמה אחת היא קנדיס פורד, מלואיוויל קנטאקי שאמרה בראיון למגזין Newsweek אמרה שהיא לא תהיה מוכנה להתחסן בחיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון בדיוק בגלל המחלוקת סביב פרשת הטלק המסרטן. "זה בעיקר בגלל התביעות בעניין הטלק והאסבסט. אין לי ביטחון בכך שהם יכולים לייצר חיסון בטוח. זה גם ככה מרגיש שכל תהליך הפיתוח של החיסונים האלה היה מזורז. לגבי מודרנה ופייזר ידענו שהן עובדות על חיסונים במשך חודשים ארוכים, ועם ג'ונסון זה נראה כאילו הם פשוט הופיעו יום בהיר אחד עם חיסון".

פורד הוסיפה כי גם אחוזי היעילות משפיעים על עמדתה ביחס לחיסון של J&J: "גם זה שהיעילות של החיסון היא רק 66 אחוזים מטרידה אותי. אני אעדיף להתחסן בחיסון של מודרנה או פייזר ואני חוששת שלא תהיה לי אפשרות לבחור בכלל. אם יציעו לי להתחסן בחיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון אני אסרב".

בקבוקי טלק של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון על מדף של חנות פארם. ShutterStock
"חברה ששותקת יותר מ-20 שנה ולא מזהירה את הלקוחות שלה מפני סכנה היא חברה שאני לא יכול לבטוח בה". בקבוקי טלק של ג'ונסון אנד ג'ונסון/ShutterStock

כמו חיסוני הקורונה האחרים, גם אחוזי היעילות של ג'ונסון משתנים בהתאם לחומרת המחלה: היעילות הכללית של מנה אחת מהחיסון היא 66.1 אחוזים, אך הוא יעיל ב-85.4 אחוזים במניעת תחלואה קשה ב-Covid-19. החיסונים של מודרנה ופייזר אמנם מחייבים קבלת שתי מנות בהפרשים של כמה שבועות, אך יעילותם הכללית עומדת על כ-94 אחוזים ו-95 אחוזים, בהתאמה.

ג'ון גרניק מאונטריו, קנדה, איבד את אמו בשנת 1995, לאחר שנאבקה במשך מספר שנים בסרטן השחלות. היא השתמשה במשך שנים רבות במוצרים של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון, ביניהם בטלק. גם הוא הביע חוסר אמון בחיסון של החברה, ותלה את הסיבה בעיקר בהוכחות שפורסמו על ידי רויטרס ב-2018 על הידיעה המוקדמת של החברה בנוגע לסכנה במוצריה והטיוח הארוך. "חברה ששותקת במשך 20 שנה ויותר ולא מזהירה את הלקוחות שלה מפני סכנה, היא חברה שאני לא יכול לבטוח בה. אני לא יכול שלא לתהות מה הם מסתירים מפני הציבור לגבי החיסון שלהם?".

בג'ונסון אנד ג'ונסון סירבו להתייחס לחששות שהועלו על ידי הציבור בנוגע לחיסון הקורונה של החברה, אך לגבי פרשת הטלק, מסרו כי: "חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון מבינה שהתביעות בפרשת הטלק בארה"ב גרמו לבלבול וספקות בנוגע לבטיחותו של הטלק, והיא מחוייבת לניסיונות להבטיח שהעובדות האמיתיות בנוגע לבטיחות המוצר יובאו לידיעת הציבור. לבנו יוצא אל כל מי שמתמודד עם מחלת הסרטן, וזו גם הסיבה שחשוב לנו כל כך שאנשים ידעו את העובדות. אנחנו מוסיפים להיות בטוחים שאבקת הטלק שלנו בטוחה לשימוש, אינה מכילה אסבסט ואינה גורמת לסרטן".

משלוח חיסוני קורונה של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון נוחת ביוהנסבורג שבדרום אפריקה. 27 בפברואר 2021. רויטרס
יתרונות לוגיסטיים על פני החיסונים האחרים. משלוח של חיסוני קורונה של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון נוחת ביוהנסבורג, דרום אפריקה, מיד לאחר אישור ה-FDA/רויטרס

באשר לחיסון, מומחים בלתי תלויים מוסיפים לתת בו את אמונם. נשיאת איגוד הרפואה האמריקני סוזן ר. ביילי אמרה לניוזוויק כי "כל אחד מהחיסונים המאושרים נגד Covid-19 עברו הליכי פיתוח, ניסוי ואישור קפדניים, מפרכים ושקופים. כל שלושת החיסונים בעלי יעילות גבוהה במניעת אישפוזים ותמותה כתוצאה מקורונה".

ד"ר ביילי התייחסה גם באופן ספציפי ליתרונותיו של החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון על פני שני החיסונים שאושרו לפניו: "החיסון החדש ביותר הוא חיסון שניתן במנה אחת בלבד, ויש לו יתרונות לוגיסטיים שמאפשרים לאחסן ולשנע אותו גם אל מרפאות קצה בצורה סבירה הרבה יותר מהחיסונים האחרים שאושרו - זה מקרב אותנו עוד יותר להפחתה הרצויה בתמותה ובתחלואה הקשה. כשיגיע תורם של אנשים להתחסן, אנחנו מפצירים בהם לקחת כל חיסון שיוצע להם".

רופא נוסף שהתייחס לסוגיית האמון במוצריה של ג'ונסון אנד ג'ונסון בהקשר של החיסון לקורונה הוא ד"ר פיטר הוטז, דיקן בית הספר לרפואה טרופית, ומרצה לרפואת ילדים ווירולוגיה מולקולרית בביה"ס לרפואה של מכללת ביילור. ד"ר הוטז ציין שעיקר מלאי החיסונים שיסופק לארה"ב בכלל לא ייוצר על ידי ג'ונסון, אלא על ידי חברת התרופות מרק. בתחילת מרץ נחתם בחסות ממשל ביידן הסכם שותפות בין מרק ל-J&J במסגרתו הראשונה תסייע בייצור והפצת החיסונים ברחבי ארה"ב.

"מרק תהיה זו שתייצר את רוב החיסונים של ג'ונסון אנד ג'ונסון בארה"ב, כך שהחשש לגבי בטיחות הייצור של ג'ונסון אפילו לא רלוונטי פה. זה חיסון טוב, ואני לא אופתע אם בהמשך הוא גם יהפוך לחיסון בשתי מנות, עם מנת דחף שניה שתכיל תרכיב מותאם לווריאנטים החדשים של הנגיף", סיכם הוטז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully