וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה בעלי סוג הדם הזה פגיעים יותר לקורונה?

עודכן לאחרונה: 8.3.2021 / 7:04

סטטיסטיקות ברחבי העולם הראו כי אנשים עם סוג דם A נפגעו בצורה יותר קשה מהקורונה. עד כה לא נמצא המנגנון שעומד מאחורי המספרים האלה, אבל מחקר חדש מצליח לפענח חלק מהפאזל

בדיקות סרולוגיות לאיתור נוגדנים לנגיף הקורונה בקופת חולים מכבי, רמת השרון 29 ביוני 2020. ראובן קסטרו
איך סוג הדם שלנו קשור? מבחנות מלאות דם/ראובן קסטרו

במהלך השנה האחרונה מספר מחקרים הצביעו על כך שאנשים עם סוגי דם מסוימים עלולים להיות פגיעים מעט יותר למקרים חמורים של COVID-19. הקישור המוזר הזה לא ממש הוסבר, אך מחקר חדש טוען כי יש לו פיתרון חלקי לתעלומה.

מדענים מצאו כי נראה שלנגיף SARS-CoV-2 יש העדפה חזקה להיקשרות לאנטיגנים מקבוצת הדם A הנמצאים על תאי הנשימה בריאות. לא ברור מדוע לנגיף יש זיקה לאנטיגנים מקבוצת הדם הזו, אך זה יכול להסביר מדוע אנשים עם סוג דם זה נוטים יותר לחלות קשה ב-COVID-19.

"ממצאי התצפית שלנו אינם המנגנון היחיד האחראי למה שאנו רואים מבחינה קלינית, אך הם יכולים להסביר חלק מההשפעה של סוג הדם על COVID-19", אמר ד"ר ד"ר שון ר' סטואל, מחבר המחקר מבריגהאם ובית החולים לנשים בבוסטון, בהצהרה. הממצאים דווחו בכתב העת Blood Advances השבוע.

SARS-CoV-2, הנגיף שגורם ל-COVID-19, מדביק תאים אנושיים באמצעות קולטן RBD - אותו מבנה חלבוני דמוי דוקרן שמאפשר חדירה של הנגיף לתאים בגוף. בניסוי חוץ גופני, החוקרים בדקו כיצד ה-RBD של SARS-CoV-2 מקיים אינטראקציה עם גרסאות סינתטיות של אנטיגנים מקבוצת הדם שנמצאו על תאי הדם הנשימתיים עם קבוצות הדם A, B ו-O.

במילים אחרות, שני אנטיגנים המופיעים על גבי כדוריות הדם - A ו- B - הם אלה הקובעים את קבוצת הדם של האדם: לסוג הדם A יש אנטיגן A, לסוג הדם B יש אנטיגן B, לסוג הדם AB יש גם וגם, ולסוג הדם O אין אנטיגנים על כדוריות הדם. אנטיגנים אלה אומנם קשורים לרוב עם החלק החיצוני של כדוריות הדם האדומות, אך ניתן למצוא אותם גם בתאים אחרים, כגון תאי נשימה בריאות.

החוקרים מצאו כי ה-RBD נוטה באופן משמעותי יותר להיקשר לאנטיגן בקבוצת הדם A שנמצאו בתאי הנשימה. עם זאת, הוא לא הציג העדפה מיוחדת לאנטיגנים מקבוצת הדם A על כדוריות הדם האדומות, ולא לתאי הנשימה ותאי הדם של קבוצות דם אחרות.

נגיף הקורונה בתא ריאות. New England Journal of Medicine, צילום מסך
רק חלק מהסיפור. נגיף הקורונה בתא הריאות/צילום מסך, New England Journal of Medicine

"מעניין שה-RBD הנגיפי מעדיף את סוג אנטיגנים מקבוצת הדם A הנמצאים על תאי הנשימה, וזו ככל הנראה הדרך בה הנגיף נכנס לחולים ומדביק אותם", מסביר סטואל. "סוג הדם הוא אתגר מכיוון שהוא תורשתי ולא משהו שאנחנו יכולים לשנות. אבל אם נוכל להבין טוב יותר כיצד הנגיף מתקשר עם קבוצות דם אצל אנשים, ייתכן שנצליח למצוא תרופות חדשות או שיטות מניעה".

סביר להניח שזה רק חלק מהסיפור. מחקר ראשוני מוקדם יותר הראה כי מספר גורמים אחרים עשויים להשפיע גם כאשר בוחנים מדוע קבוצות דם מסוימות קשורות ככל הנראה לסיכון גבוה יותר לזיהומים חמורים ב- COVID-19. כמו כן, חשוב לדעת כי הסיכון הקשור לקבוצות דם שונות הוא עדיין יחסי. למרות שאנשים עם סוג דם O היו בעלי סיכוי נמוך יותר מכל סוג דם אחר למחלה קשה של COVID-19, זה לא אומר שיש להם הגנה "על-אנושית" מפני המחלה, וזה גם לא אומר שאנשים עם סוג דם A פגיעים בצורה חד משמעית.

  • עוד באותו נושא:
  • דם
  • קורונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully