וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאנשים שסובלים מהמצב הבריאותי הזה יש סיכוי גבוה יותר למות מקורונה

עודכן לאחרונה: 10.3.2021 / 9:15

השמנת יתר היא בעיה רפואית שמזמנת לא מעט מחלות כרוניות ובעיות בריאות. דוח חדש של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן מראה כי בארה"ב, שם אחוז השמנים גבוה במיוחד, יותר מ-73 אחוזים מהמתים מקורונה סבלו מהשמנת יתר והשמנת יתר קיצונית

אישה עוטה מסיכה מסכה בזמן תקופת הקורונה. AP
סכנה אמיתית. אישה הולכת ברחוב עם מסיכה/AP

במהלך השנה האחרונה, לא מעט מחקרים ברחבי העולם דיווחו כי אנשים עם עודף משקל שחולים בנגיף הקורונה עלולים לחלות בצורה קשה במיוחד. בנוסף, רק לאחרונה חוקרים הזהירו כי יעילות החיסון בקרב אנשים עם משקל עודף פחותה. כעת, מחקר חדש גדול, של כמעט 150 אלף מבוגרים בלמעלה מ-200 בתי חולים ברחבי ארצות הברית, משרטט תמונה מפורטת יותר של הקשר בין משקל לתוצאות מחלת ה-Covid-19.

המחקר, שבוצע על ידי צוות חוקרים במרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), אישר כי השמנת יתר מגדילה באופן משמעותי את הסיכון לאשפוז ולמוות בקרב אלו החולים בנגיף. הסיכון עולה ככל שמדד מסת הגוף של המטופל (BMI - היחס בין המשקל לגובה) עולה. החוקרים גילו כי אנשים עם BMI 45, מה שמוגדר כהשמנה חריפה, היו בסיכון גבוה ב-33 אחוזים לאשפוז ובסבירות גבוהה יותר ב-62 אחוזים למות יותר מאלה שהיו במשקל תקין.

"ממצאי המחקר מדגישים את ההשלכות הקשות הקליניות על בריאות הציבור של BMI גבוה, והם מצביעים על הצורך בהמשך ניהול אינטנסיבי של Covid-19, במיוחד בקרב חולים עם השמנת יתר קשה", אמרה המחברת הראשית, ליודמילה קומפנייץ, מהחטיבה לתזונה, פעילות גופנית והשמנת יתר ב-CDC.

על פי הדוח החדש, יותר מ-73 אחוזים מהמתים מהנגיף בארה"ב סבלו מהשמנת יתר והשמנת יתר קיצונית. נתונים אלה תואמים את שיעורי המשקלים הלא בריאים בארה"ב ,לפיהם כ-74 אחוזים מהאמריקנים סובלים מעודף משקל, מתוכם קרוב ל-43 אחוזים סובלים מהשמנת יתר.

ולמרות כל הנאמר, ממצאי המחקר הראו כי גם חולים ב-Covid-19 שנמצאו בתת משקל היו מאושפזים יותר מאשר חולים במשקל תקין, אם כי הסיכוי שלהם לעבור ליחידה לטיפול נמרץ או למות היה זהה לזה של בעלי משקל תקין.

ד"ר קומפנייץ ועמיתיה השתמשו במאגר של מקרי Covid-19 כדי לזהות 148,494 מבוגרים שקיבלו אבחנה של המחלה בבתי חולים אמריקנים ממרץ בשנה שעברה ועד לדצמבר. הם חישבו את ה-BMI של כל מטופל וחיפשו קשר ומתאם בין מדד זה ובין ומגוון תוצאות קשות כמו אשפוז, טיפול נמרץ, הנשמה מכנית ומוות.

הם גילו כי השמנה, שמוגדרת כ-BMI של 30 ומעלה, העלתה את הסיכון לאשפוז ולמוות. חולים עם מדד מסת גוף בין 30 ל-34.9 היו בסבירות גבוהה יותר לאשפוז בבית החולים ובסיכון של 8 אחוזים למות יותר מאשר אנשים שהיו במשקל תקין, אך הסיכונים גדלו מאוד ככל שהספר עלה. הקשר בין השמנת יתר לתוצאות גרועות היה החזק ביותר בקרב חולים מתחת לגיל 65, אך הוא התקיים אפילו בקרב מבוגרים.

אנשים שסובלים מהשמנת יתר. ShutterStock
השמנה מעלה את הסיכון לאשפוז ולמוות. שני אנשים עם עודף משקל/ShutterStock

המחקר מצא גם כי לחולים הסובלים מתת משקל, עם BMI מתחת ל-18.5, היה סיכוי גבוה יותר לאשפוז ב-20 אחוזים מאשר אלו שמשקלם בריא. הסיבות אינן ברורות לחלוטין, אך עשויות לנבוע מכך שחלק מהחולים הללו סבלו מתזונה לקויה או שסבלו ממחלות אחרות. "לא ידוע נכון לעכשיו מדוע קשר זה קיים", אמר ד"ר אליסון גודמן, רופאת ילדים ואפידמיולוגית רפואית ב-C.D.C. ומחבר תמשותפת של המחקר.

כך או כך, הממצאים מדגישים את החשיבות של ניהול זהיר של הטיפול בחולים הסובלים מהשמנת יתר קשה, והקפדה על כך שאנשים הסובלים מהשמנת יתר יקבלו גישה לחיסונים ואמצעי מניעה אחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully