וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו הסיבה שחיסון הקורונה פחות יעיל על אנשים שמנים

אנשים עם השמנת יתר לא רק מצויים בסיכון מוגבר לתחלואה קשה ותמותה מקורונה, אלא גם מגיבים ביעילות פחותה לחיסון. למה זה קורה?

בווידאו: השר ההמונה על החיסונים בבריטניה מסיע דאגה מהמוטציה הברזילאית/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

כשהתחילו להצטבר הנתונים האמיתיים ממבצעי החיסון ברחבי העולם נגד covid-19, כולנו שמחנו מאוד לראות שאחוזי היעילות של החיסונים עולים על הציפיות ועל תוצאות הניסוי, ומספקים הגנה מרשימה באחוזים גבוהים. על פי הנתונים שעולים ממבצע החיסון בישראל, החיסון של פייזר מונע תחלואה קשה ומוות ביעילות של 99 אחוזים. אלא שלא אצל כולם החיסון יעיל באותה מידה.

אתמול דווח כי אצל אנשים עם השמנת יתר משמעותית, שתי מנות של החיסון גרמו להפקת כמות קטנה יותר של נוגדנים בעד 50 אחוזים, בהשוואה לאנשים במשקל תקין שהתחסנו בשתי מנות. כך עלה ממחקר שנערך בקרב אנשי סגל רפואי באיטליה שהתחסנו בשתי מנות של חיסון הקורונה שפיתחה חברת פייזר. החוקרים האיטלקים שיערו גם שייתכן שאנשים עם השמנת יתר יצטרכו לקבל מנת דחף שלישית של החיסון של פייזר, על מנת שיפתחו רמת נוגדנים מספקת להתגוננות מפני הידבקות ב-Covid-19.

6 בפברואר 2020 - עובדי רפואה מטפלים בחולי קורונה ביחידה לטיפול נמרץ בבית חולים בווהאן, סין. רויטרס
לאנשים עם השמנת יתר סיכוי גבוה יותר לחלות בצורה קשה יותר בקורונה ולהגיע לטיפול נמרץ. טיפול נמרץ קורונה בבי"ח בווהאן, סין/רויטרס

זו אינה הפעם הראשונה שהשמנה עולה כאחד מגורמי הסיכון הבעייתיים בהקשר של קורונה וגם של חיסונים. עוד בשלב מוקדם של המגיפה העולמית התברר שאנשים שסובלים מהשמנה פגיעים יותר לנגיף הקורונה. סיכוייהם לפתח מחלה קשה וסיבכים גבוהים יותר, וכך גם סיכויי התמותה שלהם. ואילו מחקרים שנערכו בעבר על יעילותם של חיסונים שונים הצביעו גם הם על יעילות חיסונית פחותה בקרב אנשים עם משקל עודף.

השמנת יתר וקורונה

נתונים שנאספו ברחבי העולם סימנו בשלב מוקדם השמנת יתר כגורם סיכון לתחלואה קשה בקורונה. כך למשל, מחקר בבריטניה מצא שלמעלה מ-70 אחוזים מחולי הקורונה המאושפזים במחלקות לטיפול נמרץ סובלים מהשמנה כלשהי (משקל עודף, השמנת יתר או השמנת יתר חמורה).

אחת ההשערות לפגיעותם של אנשים שמנים היא שהמערכת החיסונית שלהם מתפקדת פחות טוב. השמנה גורמת לרמת דלקתיות גבוהה מהנורמה באופן קבוע ולעתים גורמת למערכת החיסונית להיות במצב של עומס יתר תמידי. תאי החיסון מפרישים יותר חומרים דלקתיים, כמו ציטוקינים למשל, וכך נוצרת בגוף תגובה דלקתית חריפה ביותר, שעלולה לגרום ל'סערת ציטוקינים', שבסופו של דבר מחמירה את מצבו של החולה ויכולה אף להוביל למותו.

אישה עם השמנת יתר מקבל חיסון. ShutterStock
ניסיון העבר הראה שחיסונים נגד צהבת ושפעת למשל, מניבים תגובה חיסונית חלשה יותר אצל אנשים עם השמנת יתר. אישה מקבלת חיסון/ShutterStock

עוד הסבר לסיכון המוגבר של אנשים עם השמנה בהתמודדות עם קורונה הוא שלאנשים שמנים יש יותר תאים בגוף שזקוקים לאספקת חמצן, וזה אומר שיש פחות חמצן עבור איברים אחרים. "ככל שהזיהום מתפשט ומחמיר, מדביק עוד ועוד תאים, הדרישה לחמצן ברקמות היא גבוהה הרבה יותר אצל אנשים עם השמנת יתר מאשר אצל אנשים רזים", הסביר ד"ר דיין סלאיה, מרצה למטבוליזם של אורגניזמים ושל תאים באוניברסיטת רדינג בבריטניה. "בסופו של דבר, הגוף השמן כורע תחת המחסור בחמצן לאיבריו החיוניים".

חיסונים פחות יעילים על אנשים שמנים

הנתונים על כך שאנשים עם השמנת יתר עד 50 אחוזים פחות נוגדנים לקורונה בעקבות השלמת 2 מנות חיסון לא הפילו אף חוקר מהכיסא. כבר בשלבים המוקדמים של פיתוח החיסונים למיניהם העריכו מומחים שיעילותם עשויה להיות פחותה בקרב אנשים שמנים. וזאת משום שזה מה שלימד אותם ניסיון העבר.

אישה הודית הולכת ברחוב עם מסיכה. ShutterStock
אצל אנשים שמנים יש נטייה לרמות דלקת גבוהות ועומס יתר על המערכת החיסונית. אישה עם מסיכה/ShutterStock

מחקרי עבר גילו שתרכיבי החיסון לשפעת ולצהבת B למשל, היו בעלי יעילות מופחתת בקרב מבוגרים עם השמנה, דבר שהופך קבוצת אוכלוסייה זו לפגיעה יותר לתחלואה ולסיבוכים קשים, בהם גם אי ספיקת מערכות ומוות.

מחקר ממאי 2017 מצא שתגובת הנוגדנים לאחר מתן חיסון נגד צהבת B היתה נמוכה משמעותית בקרב מבוגרים שמנים ביחס למבוגרים במשקל תקין. מחקר אחר מאותה שנה גילה שמבוגרים עם השמנה שקיבלו את החיסון נגד שפעת היו בעלי סבירות גבוהה יותר לפתח מחלת שפעת או מחלה דמוית שפעת ממבוגרים במשקל תקין שחוסנו באותו החיסון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully