וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגר הקורונה השפיע על הילדים שלכם בדיוק כמו שחששתם

מחקר חדש בדק כיצד השפיע הסגר במדינות שהחילו אותו על אוכלוסיית הילדים. הם השמינו, ראו יותר מדי טלוויזיה ולא עשו מספיק פעילות גופנית. בקיצור, כל מה שידעתם וחששתם מפניו, רק עם חותמת אקדמית

ילד על משקל. ShutterStock
תקופת הסגר היתה מזיקה יותר לילדים עם השמנת יתר. ילד עומד על משקל/ShutterStock

מדיניות הסגר, שיושמה כאמצעי חירום להתמודדות עם התפשטות מגיפת הקורונה העולמית במדינות רבות השפיעה באופן שלישי על הרגלי התזונה, השינה והפעילות הגופנית של ילדים שסובלים מהשמנה. כך קובע מחקר חדש שנערך באוניברסיטת באפלו. המחקר, התפרסם בכתב העת Obesity והוא עקב אחר 41 ילדים עם השמנת יתר במהלך החודשים מרץ-אפריל בעיר ורונה שבאיטליה. איטליה היתה אחת מהמדינות שספגו פגיעה קשה ביותר עקב מגיפת הקורונה.

בהשוואה להתנהגויותיהם של הילדים שתועדו ונוטרו בשנה הקודמת (2019), מצאו החוקרים שבזמן הסגר הילדים אכלו בממוצע ארוחה אחת נוספת מדי יום, ישנו חצי שעה נוספת מכפי שהיו רגילים, הוסיפו כמעט 5 שעות שלמות לזמן המסך היומי שלהם (מול טלפון נייד, מחשב, טלוויזיה) והגדילו באופן משמעותי צריכה של בשר אדום, משקאות ממותקים וג'אנק פוד. מאידך, הפעילות הגופנית שלהם פחתה ביותר משעתיים בשבוע וכמות הירקות שצרכו נותרה ללא שינוי.

"למגיפה הטראגית של Covid-19 יש נזק היקפי ומתמשך הרבה מעבר להדבקה הוויראלית", אמר ד"ר מיילס פיית', מומחה להשמנת יתר בילדים מאוניברסיטת באפלו ואחד מעורכי המחקר. "ילדים ובני נוער שנאבקו בהשמנה עוד קודם למגיפה הושמו במצב מצער של בידוד שיצר עבורם סביבה לא מיטיבה שבה היה להם קשה יותר לשמור על הרגלי חיים בריאים", הוסיף.

ילד שמן יושב על הספה ומשחק משחקי וידאו עם כוס של משקה ממותק. ShutterStock
עוד ארוחה ו-5 שעות אקסטרה מול המסך כל יום. ילד משחק משחקי וידאו/ShutterStock

את המחקר הובילו ד"ר סטיבן היימספילד ממכון המחקר הביו-רפואי באוניברסיטת לואיזיאנה וד"ר אנג'לו פייטרובלי מאוניברסיטת ורונה באיטליה. לדברי ד"ר פיית' ידוע כי ילדים נוטים להעלות יותר במשקלם במהלך חופשת הקיץ, כאשר הם בבית, מאשר במהלך שנת הלימודים, דבר שגרם לחוקרים לתהות האם לסגר, שכפה על הצעירים שהות ממושכת בבית, תהיה השפעה שלילית דומה על משקלם ועל הרגליהם.

"סביבת בית הספר מספקת לילדים סדר יום מובנה ושגרה סביב ארוחות מסודרות, פעילות גופנית ושינה - 3 גורמי אורח חיים שמשפיעים על הסיכון להשמנת יתר", הסביר פיית'.

41 משתתפי המחקר הם ילדים ובני נוער מוורונה שכבר לוקחים חלק במחקר ארוך טווח. את המידע המפורט אודות הרגלי התזונה, השינה והפעילות שלהם אספו החוקרים 3 שבועות לאחר תחילת הסגר באיטליה, והשוו אותו למידע שנאסף על אותם הילדים בשנת 2019. שאלות החוקרים התמקדו בפעילות גופנית, זמן מול מסכים, שעות שינה, הרגלי אכילה וצריכה של בשר אדום, פסטה, חטיפים, פירות וירקות.

מדידת היקפים לילד עם השמנה. ShutterStock
עבור ילדים עם השמנה, לתקופות ממושכות בבית מחוץ לשגרה יש השפעות חמורות יותר. מדידת היקפים לילד/ShutterStock

התוצאות אישרו שחל שינוי לרעה בכל ההרגלים של הילדים, דבר שמחזק את העמדה שילדים שנאבקים במשקלם ומתמודדים עם השמנה ניזוקים יותר מתקופות ארוכות בביתם בהשוואה לתקופות שבהן הם נמצאים בשגרת לימודים.

"ככל שתקופת הסגר ארוכה יותר, כך קשה יותר להפוך את ההשפעות השליליות על משקלם של הילדים והן עלולות לתרום גם לעליית הסיכוי להשמנה בגיל מבוגר, ככל שהרגלים בריאים יותר לא יסוגלו מחדש", אמר ד"ר פיית'. "זאת, משום שלהשמנה בשנות הילדות וההתבגרות נוטה להיגרר ולהימשך גם אל שנות הבגרות", הוסיף.

לדבריו, ממשלות ומדינות צריכות לקחת בחשבון גם את ההשלכות המזיקות שיש להמשך הסגר על בריאותם הנוכחית והעתידית של ילדים ונוער, בבואן לקבל החלטות על פתיחה מחדש והקלות בסגר. בנוסף, הציעו החוקרים לשקול הקמת תכניות של רפואה מרחוק שיסייעו למשפחות לשמור על אורח חיים בריא בתקופות של סגר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully