וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חולים בלי תסמינים מפסיקים להדביק אחרי 8 ימים

שיעור גבוה מקרב החולים בקורונה לא חווים בכלל תסמיני מחלה, אבל הם עדיין יכולים להדביק אחרים בנגיף. מחקר חדש טוען שתקופת ההדבקה של חולים אלה, קצרה יותר משל חולים עם תסמינים

צילום: שלומי גבאי, עריכה: איתי עמרם

בסרטון: מאות תלמידים ומורים נבדקים לקורונה לאחר שתלמידה בחדרה חלתה

אחד הגורמים הכי עלומים במשוואות שמלוות כל הזמן את רשויות הבריאות בניסיון לנהל את פתיחת המשק לצד הרצון למנוע התפרצויות חדשות של מגיפת הקורונה הוא החולים הא-סימפטומטיים. מומחים ברחבי העולם עדיין מנסים להבין כמה מהאנשים שנדבקים ב-Covid-19 לא מפתחים תסמיני מחלה.

מחקר שערכו באוניית נופש ארגנטינית שעל סיפונה אירעה התפרצות של הנגיף הראה שכ-80 אחוזים מהנוסעים שנדבקו לא חוו תסמינים. במחקר אחר מסין מצאו ששיעור החולים הא-סימפטומטיים הוא כ-42 אחוזים ובמרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) מדברים על 30 אחוזים של חולים ללא תסמינים. כך או כך, מדובר על מספרים גדולים של חולים שלא יודעים שהם חולים, אבל בהחלט יכולים להדביק אנשים אחרים.

החולים נטולי התסמינים מהווים מקור ממשי לדאגה עבור רשויות הבריאות, משום שמדובר על חולים שפעמים רבות אין להן שום אינדיקציה ללכת להיבדק או לנקוט אמצעי מניעה וזהירות כמו בידוד עצמי. לכן, הם יכולים לגרום להדבקה בלתי מודעת של רבים אחרים בסביבתם. אלא שמחקר חדש שנערך בווהאן (מוקד ההתפרצות הראשוני של המגיפה בסין) מצביע על כך שייתכן שתקופת ההדבקה של חולים ללא תסמינים היא קצרה יותר משל חולים אחרים.

עוד בוואלה!

הידבקות בקורונה בהיריון עלולה לפגוע באספקת הדם לעובר

לכתבה המלאה
בדיקת קורונה בכניסה למשרדי טויוטה באונאינג, צרפת 21 באפריל 2020. רויטרס
יש חולים שיכולים להפסיק להיות מדבקים כבר אחרי 3 ימים. בדיקת חום בכניסה למשרדי טויוטה בצרפת/רויטרס

חולי Covid-19 עם תסמינים יכולים להדביק אחרים במשך כ-19 ימים בממוצע, כך על פי המחקרים. ואילו במחקר הסיני, שפורסם בגרסה המקוונת של כתב העת הרפואי JAMA, מצאו החוקרים כי חולים ללא תסמינים יכולים להפסיק להיות מדבקים כבר אחרי 8 ימים. ומכלל משתתפי המחקר, כל החולים הא-סימפטומטיים הפסיקו להיות מדבקים לאחר היום ה-12, וחלקם היו מדבקים במשך 3 ימים בלבד.

המחקר עקב אחר 78 בני אדם שהגיעו לבתי החולים בווהאן ועברו בדיקת קורונה שבה נמצאו חיוביים לנגיף, בין התאריכים 24 בדצמבר 2019 ו-24 בפברואר 2020. 33 מהם (42 אחוזים) היו ללא תסמינים, בעוד שהשאר כן סבלו מתסמינים ברמה כזאת או אחרת. כל החולים היו במעקב ותסמיניהם נוטרו מדי יום. אחת ל-24-48 שעות הם עברו בדיקת מטוש.

אישה עוברת בדיקה לנגיף הקורונה ביפו 16באפריל 2020. פלאש 90, פלאש 90
בדיקות קורונה על בסיס תסמינים בלבד אינן אמצעי יעיל כנגד התפרצות המגיפה הנוכחית. אישה עוברת בדיקת מטוש לקורונה/פלאש 90, פלאש 90

החוקרים ציינו כי גילם של החולים הלא סימפטומטיים היה צעיר יותר (37 שנים בממוצע) משל החולים הסימפטומטיים (שגילם הממוצע היה 56) וכן, שנשים היו אחוז גבוה יותר בקרב החולים נטולי התסמינים (66.7 אחוזים). באשר לתקופה שבה חולים אלו היו מדבקים, החוקרים ציינו כי משך ה- viral shedding (פרק הזמן שבו גופו של החולה פולט חלקיקים פעילים של הנגיף שמסוגלים להדביק אדם אחר) הממוצע של החולים הא-סימפטומטיים היה כ-8 ימים, לעומת 19 יום אצל החולים עם התסמינים.

אף שהם ככל נראה מדבקים לתקופה קצרה יותר, מומחים סבורים שחולים ללא תסמינים עדיין ממלאים תפקיד משמעותי בהפצת הנגיף. נשאים ללא תסמינים נחשבים לאחת הסכנות הגדולות במיוחד במקומות סגורים ורגישים כמו בתי חולים, בתי אבות ובתי כלא. "בדיקות שמתבצעות על בסיס תסמינים בלבד כשלו בזיהוי שיעורים גבוהים של מקרי הדבקה והן לא היו אמצעי בקרה מספיק טוב במגיפה הנוכחית", כתבו חוקרים מאוניברסיטת סן פרנסיסקו בקליפורניה, במאמר שעסק בתופעת החולים נטולי התסמינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully