וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הידבקות בקורונה בהיריון עלולה לפגוע באספקת הדם לעובר

חוקרים ניתחו את השיליות של נשים שנדבקו בקורונה במהלך ההיריון ומצאו שני ממצאים חריגים משותפים לכולן שמצביעים על כך שהנגיף מזיק לשיליה ופוגע באספקת הדם לעובר

צילום: שלומי גבאי, קופת חולים לאומית, עריכה: טל רזניק

בסרטון: חשש ממוקדי התפרצויות נוספים במוסדות חינוכיים

הידבקות בקורונה במהלך ההיריון עלולה לגרום לאספקת דם לא תקינה בין האם לעובר ברחם - כך מצא מחקר חדש. השיליה מתפתחת בתחילת ההיריון והיא אחראית להעביר חמצן ורכיבים תזונתיים חיוניים מזרם הדם של האם אל התינוק וכן, מסייעת בסילוק פסולת מגופו של העובר.

מממצאי המחקר החדש, שנערך על ידי חוקרים ב-Northwestern Medicine, עולה כי השיליות של נשים שנדבקו בנגיף הקורונה עבדו בצורה פחות יעילה מאלה של נשים בריאות. החוקרים ביצעו נתיחות פתולוגיות בשיליות של 16 נשים שנבדקו ונמצאו כחולות מאומתות ב-Covid-19 וילדו בין התאריכים 18 במרץ וה-5 במאי. 15 מהנשים ילדו תינוקות חיים במהלך השליש השלישי להיריונן, ואילו שיליה אחת נלקחה מאישה ללא תסמינים שעברה הפלה טבעית במהלך השליש השני להיריונה.

אף על פי שבאופן כללי כל התינוקות החיים נולדו בריאים ובמועד, בדיקה יסודית של השיליות העלתה שהן "היו קטנות יותר ממה שהן היו אמורות להיות", קבעו החוקרים במסקנותיהם, שפורסמו בכתב העת American Journal of Clinical Pathology. "רוב התינוקות נולדו במועד בתום הריונות תקינים מכל בחינה אחרת, ולכן לא היינו מצפים למצוא משהו לא תקין בשיליות שלהם. אך נראה שהנגיף הזה בכל זאת גורם לנזק מסויים בשיליה", אמר ד"ר ג'פרי גולדשטיין, מומחה לפתולוגיה, מרצה בבית הספר לרפואה של נורת'ווסטרן ומבכירי החוקרים החתומים על המחקר.

עוד בוואלה!

1 מכל 10 חולי קורונה עם סוכרת מת אחרי שבוע

לכתבה המלאה
נשים מהגרות עבודה בקולומביה. רויטרס
אישה הרה בקולומביה עוטה מסיכה על פניה/רויטרס

"בשלב זה ובהתבסס על הנתונים המוגבלים שבידינו, לא נראה שזה גורם לתוצאות שליליות במקרים של לידות רגילות שבהן נולד תינוק חי, אך זה מחזק את הסברה שנשים הרות שנדבקות בקורונה צריכות להיות במעקב רפואי הדוק יותר", אמר גולדשטיין.

שתי החריגות שנמצאו בשיליות שנלקחו מהנשים שהשתתפו במחקר היו זרימת דם בלתי מספקת מהאם לעובר עקב כלי דם בלתי תקינים, מצב שנקרא MVM או maternal vascular malperfusion. תופעה חריגה נוספת שראו החוקרים היתה הימצאותם של קרישי דם בשיליה, שאופיינית יותר במצבים של רעלת הריון ויתר לחץ דם. בדיקות שנערכו לשיליות ולעוברים העלו כי אף אחד מהם לא היה נגוע בנגיף.

שיליה של אישה שנדבקה בקורונה בהיריון וילדה תינוק בריא. מתוך מחקר של אוניברסיטת נורת'ווסטרן. Northwestern University, אתר רשמי
החוקרים מצאו כלי דם פגומים וקרישי דם. שיליה של אחת מהנשים שהשתתפו במחקר/אתר רשמי, Northwestern University

החוקרים ציינו במאמרם מספר מגבלות לגבי מחקרם, ביניהן העובדה שהשיליות שסופקו למחקר הגיעו רק מנשים שחלו וכן, שהשיליות הגיעו גם מנשים שחלו והחלימו, נשים שחלו ללא סימפטומים ונשים שחלו עם סימפטומים - דבר שעשוי להטות ולהשפיע על תוצאות המחקר, לדבריהם. אולם למראות המגבלות הללו ולמרות שמדובר במחקר שהיקפו קטן, החוקרים סבורים שממצאיו הם סיבה לדאגה.

"אני לא רוצה להסיק מסקנות גורפות בהתבסס על מחקר קטן, אבל המבט המוקדם הזה על האופן שבו Covid-19 עשוי להשפיע על השיליה נושא עמו השלכות כבדות על בריאות ההיריון. חייבים לדון בשאלה האם יש לשנות את האופן שבו אנחנו מטפלים ועוקבים אחרי נשים בהיריון בעת הנוכחית", אמרה אמילי מילר, אחת ממחברות המחקר ומרצה למיילדות וגניקולוגיה בבית הספר לרפואה ע"ש פיינברג בנורת'ווסטרן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully