פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      הילדים שלכם הולכים לישון מאוחר? זה עלול להתבטא במשקל שלהם

      אתם מלמדים את הילדים שלכם שבני אדם לא יכולים לחיות ללא מים, מזון ושינה, אבל האם הם יודעים כמה חשובה השינה להתפתחות המערכות בגוף שלהם? מחקר חדש מצא קשר בין שעת השינה עד גיל 6 וסיכון מוגבר להשמנה

      הילדים שלכם הולכים לישון מאוחר? זה עלול להתבטא במשקל שלהם
      יו טיוב

      בסרטון: הדרך הכי טובה להרדים תינוק

      שינה של תינוקות ופעוטות היא נושא שכבר נחקר רבות, וימשיך להעסיק מדענים גם בעתיד. הסיבה לכך היא שלשינה יש השפעה מרכזית על ההתפתחות של הקטנטנים (וגם על הלך הרוח של ההורים שלהם, אבל זה כבר לכתבה אחרת). מחקר חדש מצא קשר בין שעת שינה מאוחרת יותר לבין סיכון מוגבר להשמנה ועודף משקל בקרב ילדים עד גיל 6. המחקר, שפורסם בכתב העת Pediatrics, היה חלק ממחקר רחב יותר בנושא השמנת יתר, והתרכז ב-107 ילדים בשבדיה, שמתוכם 64 היו ילדים להורה שסווג כשמן או סובל מעודף משקל.

      צוות החוקרים, בראשות ד"ר קלוד מרקוס, פרופסור לרפואת ילדים במכון קרולינסקה בשבדיה, עקב אחר המשקל, הגובה והיקף המותניים של כל ילד מגיל שנה עד שש; השינה שלהם נמדדה פעם בשנה במשך שבעה ימים רצופים לאורך שנות המחקר, באמצעות שעון מעקב מיוחד על פרק כף היד של הילד. ממצאי המחקר הראו שלילדים שבדרך כלל הלכו לישון מאוחר - להגדרת החוקרים אחרי תשע בערב, היו בסוף המחקר עם היקף מותן רחב יותר ו-BMI (מדד מסת גוף) גבוה יותר.

      המגבלה העיקרית של המחקר הייתה מספרם המועט של הילדים המעורבים. עם זאת, החוקרים הצליחו למדוד באופן אובייקטיבי את מאפייני השינה באמצעות שעון המעקב על כף היד ולא להסתמך על מידע שמועבר על ידי הורים וילדים - מדד שלעתים קרובות אינו אמין.

      "מבין כלל הגורמים, שעת השינה המאוחרת הזו בלטה במיוחד בקשר לעלייה במשקל", אמר ד"ר מרקוס ל-CNN. "אך עם זאת, מה שאנחנו יכולים לראות פה זו רק אסוציאציה. אם תשכיבו את ילדיכם מוקדם יותר, האם זה ישנה משהו? זה משהו שאנחנו לא יודעים".

      ד"ר מרקוס מניח ששעת שינה מאוחרת יותר מתשע בערב יכולה להיות סימן אחד מתוך אורח חיים כללי, שהמכלול שלו מוביל לסיכון גבוה יותר לילדים להיות בעודף משקל, והמסקנה אינה דווקא שהעלייה במשקל של הילדים קשורה ישירות לשעת השינה שלהם. הרי שעות השינה של ילדים שונות מאוד ברחבי העולם - כאשר במקומות כמו ספרד ובחלקים מסוימים באסיה הם נוהגים להישאר ערים הרבה יותר מאוחר מתשע בערב. "ההשערה האישית שלי היא שזו יותר סמן לחיים לא סדירים", אמר.

      ילד ישן במיטה לצד שעון מעורר (ShutterStock)
      ויסות שינה ומשקל גוף שזורים זה בזה. ילד ישן במיטה לצד שעון מעורר (צילום: ShutterStock)

      ד"ר ניקול גלייזר וד"ר דניס סטיין, אנדוקרינולוגיות לילדים במרכז הרפואי UC Davis בסקרמנטו, קליפורניה, שלא היו מעורבות במחקר, הגיבו על המחקר בפרשנות משלהן. לדבריהן, יתכן כי השמנת יתר ושינה לא מספקת נובעות מהשפעות אחרות, כמו יותר מדי זמן מסך, מעט מדי פעילות גופנית, או באופן כללי פחות ערנות של המשפחה לגבי הרגלי חיים בריאים.

      עם זאת, גלייזר וסטיין הוסיפו כי יתכן שיש קשר פיזי בין הממצאים. הסיבה לכך היא שכמה מאזורי המוח המעורבים בוויסות מחזורי שינה וערות מנהלים גם התנהגות של אכילה וצום. לכן, ויסות שינה ומשקל גוף שזורים זה בזה באופן מסובך בכמה רבדים.

      מחקר קודם מצא קשר בין שינה קצרה יותר לעלייה בסיכון להשמנה בילדות. עם זאת, המחקר שערך צוותו של מרקוס מצא שלא משנה כמה זמן ילד ישן - אם הוא הולך לישון אחרי תשע בערב נצפה קשר לעלייה בהשמנת יתר וב-BMI גבוה יותר.

      קשה לקבוע את הסיבתיות

      ילדים להורים שסובלים מעודף משקל נוטים יותר לסבול מעודף משקל בעצמם. למרות זאת, המחקר מצא כי ילדים אלה לא ישנו אחרת מבני גילם. על פי מרקוס, אצל מבוגרים שינה לא סדירה ושינה קצרה יותר קשורות לסיכון גדול יותר להשמנת יתר. "קשה לקבוע את הסיבתיות. זה יכול להיות גם השפעה של לחץ ולא של שינה. אחת ההשערות היא שאנשים שישנים פחות אוכלים יותר", הוא אמר והוסיף: "הדבר זהה גם לילדים עם אפיונים סוציו-אקונומיים שונים. אנחנו יודעים שזה קשור להשמנה, אך קשה מאוד לזהות את ההבדלים באורח החיים שלהם".

      צוות המחקר ממליץ למשפחה שעושה מאמצים להימנע מעודף משקל לשים לב יותר לשינה, שכן נראה כי מדובר במרכיב בעל השפעה על הסיכוי להתפתחות השמנת יתר. לדברי ד"ר מרקוס, ההמלצה להורים המודאגים אינה למהר להרדים את ילדיהם מוקדם יותר, אלא להתמקד בשמירה על שגרת חיים קבועה בכל הנוגע לתזמון שעות הארוחות ושעות השינה של ילדיהם.