פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      נכנסים למיטה מאוחר? זה משפיע על המשקל שלכם

      אנחנו כבר יודעים שחוסר בשינה פוגע לנו בבריאות, אבל האם ידעתם ששעת השינה שלכם משפיעה גם על היקף המותניים? ד"ר עידן גורן עם כל הפרטים

      נכנסים למיטה מאוחר? זה משפיע על המשקל שלכם

      בסרטון: הפתרון החדש להשמנת יתר - צום במהלך הלילה

      לחוסר שינה יש השפעה רעה מאוד על הבריאות שלנו, וגם על המשקל – את זה אנחנו כבר יודעים. אבל מחקר חדש מגלה שגם מי שישן מספיק שעות אבל הולך לישון מאוחר צריך לחשוב שוב על הבחירות שלו. מחקר שהוצג לראשונה השבוע בכנס האגודה האמריקאית לרפואת שינה טוען כי גם אנשים שישנים מספיק שעות אבל הולכים לישון מאוחר נמצאים בסיכון לתזונה לא בריאה.

      עוד בנושא:
      האנשים שערים למוות: חוסר שינה תורשתי קטלני
      מה תנוחת השינה האהובה עליכם אומרת על הבריאות שלכם?
      מומחים קבעו: כמה שעות באמת כדאי לישון

      מחסור בשעות שינה הוא אחת התופעות הנפוצות בעולם - גם בעולם המערבי וגם במדינות מתפתחות - והוא שכיח בעיקר בקרב אנשים בגילאי 18 עד 60. ידוע שמחסור בשינה קשור להרבה מאוד מחלות, כמו סוכרת, השמנת יתר, מחלות לב, לחץ דם גבוה וגם בסיכון מוגבר למחלות נפש. מחקרים קודמים כבר מצאו כי קיים קשר בין מחסור כרוני בשינה לבין עודף משקל כפי שמתבטא במדד מסת הגוף (BMI) בייחוד משום שאנשים שסובלים מחוסר בשינה לרוב לא מבצעים פעילות גופנית סדירה או מקפידים על תזונה מאוזנת, ובמקביל גם נוטים לחוש צורך לאכול יותר מן האדם הממוצע.

      תנוחות שינה של זוגות (ShutterStock)
      תשנו (צילום: shutterstock)

      במחקר הנוכחי, מצאו חוקרים מ-Northwestern University בשיקגו כי אנשים שנטו ללכת לישון מאוחר אכלו יותר מזון מהיר ואוכל בעל ערך תזונתי ירוד. החוקרים סוברים כי ממצא זה יכול להסביר את הקשר הידוע שבין חוסר בשינה לבין עודף משקל. החוקרים עקבו במשך שבוע ימים אחר כ-100 משתתפים שישנים לפחות 6.5 שעות שינה. החוקרים עקבו אחר מספר שעות השינה, מדדו באמצעות צמיד ייעודי את פעילותם הגופנית לאורך השבוע ועקבו באמצעות יומנים אחר הרגלי האכילה והשתייה שלהם, כמו גם סך הקלוריות היומיות שנצרכו על ידי המשתתפים.

      החוקרים ניתחו את השעון הביולוגי של המשתתפים באמצעות מדידה של מלטונין (הורמון הערות והשינה) בבדיקה שמכונה DLMO - Dim light melatonin onset, בדיקה שיכולה לקבוע האם השעון הביולוגי של אדם מסוים מסונכרן עם שעות היממה או שלא.

      החוקרים לא מצאו קשר בין מסת הגוף לבין הליכה לישון בשעה מאוחרת, כמות קלוריות או פעילות גופנית, אבל הקשר עם טיב ואיכות התזונה היה ברור. הם סבורים כי הממצאים מסייעים להבין טוב יותר כיצד תזמון השינה ולא רק מספר שעות השינה הכולל, עלול להשפיע את הסיכון להשמנת יתר ייתכן באמצעות הרגלי תזונה לקויים. ממצאי המחקר עולה כי שעות שינה מסודרות מאפיינות אנשים עם אורח חיים מסודר יותר והרגלים בריאים יותר.