וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם שימוש בטלק עלול לגרום לסרטן?

18.12.2018 / 16:53

בתחקיר מדאיג שפורסם לאחרונה נטען שבמוצרי טלק לתינוקות נמצאו שרידים של אסבסט ובמספר מקרים בשנים האחרונות קבע בית המשפט האמריקאי ששימוש יומיומי בו עלול לגרום לסרטן שחלות. האם האבקה התמימה שנמצאת כמעט בכל עמדת החתלה באמת מסוכנת לנו?

ג'ונסון אנד ג'ונסון הפסידה בתביעה ייצוגית ותשלם פיצויים בעקבות מותה של אישה מסרטן לאחר שהשתמשה במשך שנים בטלק של החברה/סיפור בדקה, וואלה! NEWS

בווידאו: ביהמ"ש קבע שטלק גרם לסרטן, ג'ונסון אנד ג'ונסון תפצה במיליונים

הורים רבים משתמשים בטלק בזמן שהם מחתלים את תינוקם, נשים רבות נוהגות להשתמש בה באופן יומיומי בסמוך לאיבריהן המוצנעים ורבים נוהגים לפזר אותו בנעליהם כדי לספוח ריחות לא נעימים. אבל תחקיר מדאיג שפרסמה לאחרונה סוכנות הידיעות רויטרס גילה שמנהלים, רופאים ועורכי דין בחברת ג'ונסון אנד ג'ונסון ידעו במשך עשרות שנים שאבקת הטלק לתינוקות עלולה להכיל אסבסט מסרטן. המסמכים שנחשפו מראים כי לפחות מ-1971 ועד תחילת שנות ה-2000, באבקות הטלק של החברה "נמצאו לפעמים כמויות קטנות של אסבסט". החברה טוענת שהאבקה לתינוקות אינה מסוכנת ושממצאי התחקיר "כוזבים ומטעים" מפני שהבדיקות שנעשו היו "חריגות יותר".

עוד בנושא:
שיא חדש: אישה שטענה שטלק גרם לסרטן תפוצה ב-110 מיליון דולר
הטעות הנפוצה והחמורה שאתם עושים בשירותים מסכנת את בריאותכם
לשבת או לכרוע - מה עדיף בשירותים ציבוריים?

זו אינה הפעם הראשונה שבה החברה מסתבכת בגלל האבקה הפופולרית שלה. ב-2017 נרשמה היסטוריה כשבית המשפט העליון בלוס אנג'לס הורה לחברת ג'ונסון אנד ג'ונסון לשלם סכום חסר תקדים בסך 417 מיליון דולר כפיצוי לאישה בת 63 שטענה שחלתה בסרטן שחלות לאחר שהשתמשה באבקת טלק במשך עשרות שנים. מוקדם יותר באותה שנה, חבר מושבעים במיזורי פסק פיצוי בסך 110 מיליון דולר לאשה נוספת מווירג'יניה שטענה שהסרטן שלה נגרם בשל שימוש באבקה. גם ב-2016, שילמה החברה עשרות מיליוני דולרים לנשים נוספות שחלו בסרטן לאחר השימוש באבקה

שלל הפסיקות והתחקיר האחרון של רויטרס גורמים לרבים לתהות האם בטוח להשתמש באבקה? האם שימוש בה עלול להוביל לתחלואה בסרטן השחלות?

מה זה בכלל טלק?

טלק הוא מינרל טבעי שנמצא באבקות לתינוק, אבל גם במוצרי קוסמטיקה וטיפוח אישי אחרים הודות ליכולתו לספוח לחות ולמנוע פריחות בעור. במשך שנים רבות, הורים רבים השתמשו בו בעת החתלת תינוקות, עד שרופאים החלו להמליץ שלא להשתמש בו. "מבוגרים רבים עדיין משתמשים בו סביב איברי המין או פי הטבעת כדי למנוע זיעה או פריחה", אומרת פרופ' מרי ג'יין מינקין, מומחית לגינקולוגיה מבית הספר לרפואה של ייל.

עוד באותו נושא

מדוע נוצרת חררה וכיצד ניתן להתמודד איתה?

לכתבה המלאה
החלפת חיתול לתינוק. ShutterStock
האם אתם משתמשים בטלק על בסיס יומיומי? החתלת תינוק/ShutterStock

האגודה האמריקאית לחקר הסרטן פרסמה באתר האינטרנט שלה אזהרה לפיה טלק בצורתו הטבעית עלול להכיל אסבסט, חומר מסרטן ידוע. גם ה-FDA אינו מאשר מוצרים מבוססי טלק שעשויים להכיל אסבסט. הבעיה היא שמוצרי קוסמטיקה לא צריכים לקבל את אישור ה-FDA לפני שהם נמכרים בחנויות, ולכן אין ערובה לכך שהם לא מזוהמים.

האם "טלק ללא אסבסט" גורם לסרטן השחלות?

נכון לעכשיו, זה לא ברור. ה-FDA מתבסס על ספרות מחקרית שכבר בשנות השישים הצביעה על קשר אפשרי בין אבקות טלק לבין תחלואה בסרטן השחלות. "אבל לא כל המחקרים מצאו קשר ויש הרבה משתנים שלא נלקחו בחשבון במחקרים אלה" אומרת ד"ר מינקין.

מחקר שנערך ב-2013 ניתח כמעט 20 אלף משתתפות ומצא שאלה שהשתמשו בכל סוג של אבקה בסמוך לאיברי המין היו מצויות בסיכון של 20 עד 30 אחוזים יותר לחלות בסרטן השחלות לעומת אלה שלא השתמשו באבקות. הממצאים הובילו את החוקרים לטעון ש"עדיף להימנע מאבקות כדי להפחית את שכיחות סרטן השחלות". עם זאת, החוקרים הצביעו על מספר מגבלות למחקר המדאיג: המשתתפות כנראה הפריזו בהערכתן את תדירות השימוש במוצרים אלה, ולא כל האבקות הכילו טלק, אלא חומרים אחרים (כמו למשל תירס).

מחקר אחר שפורסם ב-2014 ב-Journal of the National Cancer Institute שלל לאחר מחקר שכלל 60 אלף נשים את הקשר בין שימוש בטלק לבין הסיכון לסרטן השחלות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
החברה מכחישה ממצאים על הימצאות אסבסט במוצריה. טלק של ג'ונסון אנד ג'ונסון/מערכת וואלה!, צילום מסך

ד"ר רובין אנדרסן, חוקרת סרטן שחלות במרכז לחקר הסרטן פרד האצ'ינסון בסיאטל, מעידה שכאשר היא פוגשת נשים עם סרטן השחלות, היא שואלת אותן האם עשו שימוש באבקת טלק. "אנחנו יודעים שהוא גורם סיכון אפשרי, אנחנו פשוט לא יודעים כמה גדול הסיכון", היא טוענת. אנדרסן מסבירה שהעובדה שהאבקה מורכבת מחלקיקים קטנים, הם עשויים לעבור במעלה תעלת הנרתיק ולהגיע בסופו של דבר אל השחלות.

כן או לא להשתמש?

חשוב לציין שחברת ג'ונסון אנד ג'ונסון טוענת שמוצריה עברו "אלפי בדיקות" שאישרו שוב ושוב שמוצרי הטלק שלה אינם מכילים אסבסט ומדגישים את העובדה שלא כל המחקרים קושרים בין האבקה בסיכון לסרטן השחלות.

אבל בהינתן הספק לגבי בטיחות הטלק, כדאי לזכור שיש מוצרים דומים שאינם מכילים טלק אלא מבוססים על תירס למשל ואין שום עדות שמקשרת אותם לסרטן השחלות. ואולי הדבר החשוב ביותר שיש לזכור: כשמדובר בבריאות הנרתיק, פחות זה לפעמים יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully