וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נזלת ירוקה? זה מה שצבע הנזלת אומר על הבריאות שלכם

זה מסוג הדברים שאנשים לא מודים שהם עושים, אבל כולנו בודקים מה יצא לנו בטישו אחרי שקינחנו את האף. כדי שתוכלו לזהות האם אתם צריכים לדאוג מצבע הנזלת או שזו סתם התקררות פשוטה, הכנו לכם מדריך

כל מה שצריך לדעת על מחלות חורף/מערכת וואלה! NEWS

אף אחד לא רוצה להיות האיש הזה שמקנח את האף ואז מציץ לתוך הטישו בפליאה, אנחנו גם ממש מעדיפים לא להיות מאלה שנתפסים מחטטים באף בפקק תנועה ואז בוחנים את השלל. ובכל זאת - אם תכירו את הנזלת שלכם קצת יותר טוב, תוכלו לדעת איך לטפל בה, ואולי גם למנוע הליכה מיותרת לרופא.

נזלת זה תמיד מציק, אבל לא כל נזלת מציקה באותו האופן, ולכל צבע, צורה ומרקם יש משמעות אחרת. הנה מה שאתם חייבים לדעת:

נזלת שקופה

נזלת שקופה היא הפרשה רגילה ובריאה מחלל האף. הסיבות לנזלת שקופה יכולות להיות אלרגיה (בחילופי עונות לדוגמה) ואז האף לא מפסיק לנזול, והנזלת מלווה בעיטוש, דמעות בעיניים וגירוי באף. סוג נוסף של נזלת שקופה היא זו שמגיעה בשלבים הראשונים והקלים של התקררות או דלקת של דרכי הנשימה העליונות.

נזלת לבנה

גם נזלת לבנה היא נזלת "רגילה" בשלבים הראשונים של שפעת, דלקות בדרכי נשימה העליונות והתקררויות חורף שונות. במחלות אלו בדרך כלל אחרי כמה ימים של נזלת שקופה, הנזלת הופכה לבנה וצמיגית יותר. זה תהליך טבעי שלא צריך להטריד אתכם.

אישה עם נזלת. DimaBerlin, ShutterStock
איזה צבע יצא לכם? אישה מקנחת את האף/ShutterStock, DimaBerlin

נזלת בצבע צהוב-ירוק

כאשר הנזלת משנה צבע לצהוב או לירוק זה מרמז על דלקת. נזלת דלקתית אומנם מצביעה על זיהום חיידקי, אבל זה לא אומר שאתם חייבים לרוץ לרופא. אם לנזלת הדלקתית מתלווה גם חום גבוה, כאבי ראש או שיעול חזק כדאי לפנות לרופא.

נזלת בצבע ורוד עד אדום

נזלת בעלת גוון ורוד עד אדום מרמזת על דם, אבל זה ממש לא סיבה להיכנס ללחץ. נזלת ורודה-אדומה מעידה על דימום מחלל האף. גודש באף יכול לגרום גם לגודש בכלי הדם ואז אחד מהם יכול פשוט להיסדק. בנוסף, בחורף, בגלל היובש והקור יש יובש גם בריריות האף, ולעיתים זה יכול לגרום לדימום. אם יש לכם דימום קל מהאף או שאריות דם בקינוח, אפשר להשתמש במשחות לחות לאף ולשטוף אותו עם מי מלח. אם הדימום חוזר על עצמו או אם הוא זולג החוצה לפנים (או אחורה לגרון) יש לפנות לרופא. לעיתים הרופא יבצע צריבה של כלי הדם הסדוק כדי לתקן אותו.

עוד בוואלה!

כל השיטות והטריקים שיפתחו את האף הסתום שלכם בשניות

לכתבה המלאה

נזלת חומה

נזלת חומה מעידה על דימום ישן יותר שהתייבש. גם כאן, הימצאות של קצת דם בנזלת היא לא בהכרח סיבה ללחץ. רק אם מופיע דימום משמעותי או ליחה דמית כדאי לפנות לרופא.

והנה עוד כמה דברים שאתם ממש חייבים לדעת על נזלת

נזלת חד צדדית: כאשר הנזלת יוצאת לאורך זמן רק מנחיר אחד - תופעה שכיחה למדי אצל ילדים - כדאי לבדוק שלא נתקע גוף זר בנחיר. אם לאורך זמן יוצאת נזלת ירוקה רק מנחיר אחד, והיא גם מסריחה, הילד ככל הנראה הכניס משהו זר לאף, והחפץ הזה נרקב שם. זה קורה לא מעט בכלל, ובמקרים כאלה יש לפנות לרופא לצורך הוצאת הפולש מהנחיר.

מנוזלים? קראו את זה:
מה עושים עם כל הנזלת הזאת? פתרונות טבעיים להצטננות
5 מאכלים שיקלו עליכם עם הנזלת

ריח הנזלת: לנזלת בדרך כלל אין ריח יוצא דופן. אם מופיע ריח חריף לנזלת זה מעיד על תהליך זיהומי, וכדאי לגשת לבדיקה של רופא אף אוזן גרון.

נזלת אחורית: נזלת לא זולגת החוצה רק מהנחיריים אלא יורדת גם מחלל האף האחורי. כאשר יש הרבה נזלת היא תגרום גם להרבה ליחה, שתגרום לשיעול ולתחושת אי נוחות בגרון. אם יש הרבה ליחה לאורך זמן כדאי לגשת לבדיקת רופא.

איך מייבשים נזלת?

בשלבים ראשונים של הנזלת (שקוף עד צהוב בהיר) שטיפות מי מלח הן הפתרון הכי מומלץ, גם לילדים וגם למבוגרים. אם הנזלת גורמת גם לגודש באף (אף סתום) ניתן להשתמש בטיפות אף שמכווצות את הריריות. הטיפות לא מייבשות את הזלת, אבל משפרות את הגודש, וניתן להשתמש בהן במשך לא יותר מ-5 ימים. במי מלח, שמטרתו לייבש את הנזלת עצמה, ניתן להשתמש ללא הגבלה, בכל גיל. אם מדובר בנזלת דלקתית (צהוב-ירוק) שמגיעה עם תסמיני מחלה נוספים לפעמים יש מקום לאנטיביוטיקה.

ייעוץ רפואי לכתבה: ד"ר איל רוסו, מומחה באף אוזן גרון במכבי שירותי בריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully