וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילד שלי חולה כל החורף. מה עושים?

פרופ' אפי בילבסקי

עודכן לאחרונה: 3.1.2023 / 7:28

כל הילדים הקטנים חולים מספר פעמים בחורף - וכמעט כל ההורים בטוחים שהילד שלהם חולה יותר מכל השאר. פרופ' אפי בילבסקי מבית החולים שניידר במדריך שיעזור לכם להבין מה קורה עם הילדים שלכם בחורף

כל מה שצריך לדעת על מחלות חורף/מערכת וואלה! NEWS

"הילד שלי חולה כל החורף, מה עושים?". כל רופא ילדים שומע בחורף את המשפט הזה כל יום מלפחות עשרה הורים. כל התינוקות הקטנים חולים מספר פעמים בחורף, וכמעט כל ההורים בטוחים שהילד שלהם חולה יותר מכל השאר, לכן החורף הוא תקופה מבלבלת להורים.

הילדים כל שבוע חולים, מנוזלים ומשתעלים. חוזרים לגן או לבית הספר, ושוב חוזרים להיות חולים. ההורים הולכים לרופא בתקווה למצוא פתרון והוא מצדו אומר: "זה ויראלי". מצד שני, השכנה מספרת שלאחיין שלה אבחנו רק אתמול דלקת ריאות ויש חשש שמשהו מתפספס. אז איך יודעים מתי צריך בעיקר סבלנות ומתי יש סיבה לדאגה? הנה המדריך המלא למחלות חורף אצל ילדים.

הילד שלי מנוזל - מה זה אומר?

בתינוקות ובילדים קטנים נזלת לרוב מרמזת על זיהום, בדרך כלל ויראלי. בילדים גדולים יותר נזלת יכולה להיות גם ממקור אלרגי. ילד מנוזל הוא לרוב גם ילד משתעל, בגלל שהנזלת גולשת אחורה לכיוון קנה הנשימה, בעיקר בשכיבה בלילה. כמה שזה נשמע בנאלי, נזלת פשוטה אצל ילדון קטן יכולה להוביל לתחלואה ולפגיעה ממשית באיכות החיים, של הילד ושל ההורים שלו, שלא ישנים כל הלילה.

לעתים אני שומע מהורים תיאור של צבע הנזלת, שקופה, צהובה או ירוקה. אני חייב להגיד שברוב רובם של המקרים, צבע הנזלת והסמיכות שלה לא ממש משנים לרופא הילדים.

האם ומתי לגשת לרופא הילדים עם ילד מנוזל? לרוב בילד מנוזל, ללא חום או שיעול משמעותיים, לא יהיה לרופא הילדים הרבה מה לבדוק ולהגיד. עם זאת, בתינוק קטן או בילד גדול יותר עם שיעול או חום משמעותיים, יש לגשת לרופא הילדים לבדיקה.

מה הטיפול? זה תלוי גיל. מתחת לגיל שנתיים אין באמת תרופות "אמיתיות" לטיפול בנזלת. מי מלח לאף טובים בתינוקות קטנים שלא מסוגלים לאכול, אבל לא באמת משנים משהו לילדים היותר גדולים. סירופים וטיפות לאף, לא מומלצים ולא באמת עוזרים בגילאים אלה, בוודאי ובוודאי שלא סירופים "טבעיים" שנמכרים ללא מרשם רופא.

מתי זה יעבור? טבען של מחלות ויראליות פשוטות לעבור לרוב בטווח של מספר ימים בודדים, עד שהילד חוטף את הווירוס הבא.

עוד בוואלה!

הילד מנוזל? מה באמת יכול לעזור - ומה ממש אסור לעשות

לכתבה המלאה

הילד שלי משתעל - מה זה אומר?

אחד המשפטים החשובים ברפואת ילדים שכל הורה חייב להכיר הוא: "ילד בריא משתעל 13 פעמים ביום", אז לא צריך להתרגש מכל שיעול. אבל מה זה בכל זאת אומר שהילד משתעל? לרוב, בתקופת החורף, השיעול אומר שאו שיש לילד זיהום של דרכי הנשימה העליונות (לרוב נזלת שמביאה לשיעול) או שיש מעורבות של דרכי הנשימה התחתונות.

ילד חולה. ShutterStock
אל תצפו שהשיעול ייעלם בין לילה. ילד משתעל/ShutterStock

מעורבות דרכי הנשימה התחתונות בעיקר בתינוקות ובילדים קטנים עד גיל 4 שנים יכולה להתבטא כברונכיוליטיס - מחלה שכיחה בתקופת החורף. בברונכיוליטיס שכיח שהשיעול מתגבר בלילה אם כי הוא טורדני ומציק לאורך כל היום. יש להבדיל בין ברונכיוליטיס, שמעידה על זיהום ויראלי של דרכי האוויר התחתונות אבל אינה פר הגדרה דלקת ריאות חיידקית, לבין דלקת ריאות חיידקית שלרוב מלווה בחום גבוה ובמצב כללי ירוד של הילד.

האם ומתי לגשת לרופא הילדים עם ילד משתעל? אם השיעול כבד, או אם יש חום, תמיד טוב לגשת לרופא הילדים לשמיעת סיפור המחלה ולבדיקה גופנית. בנוסף, יש לגשת לרופא הילדים להערכה בכל מקרה של שיעול ממושך (מעל כשבוע ימים).

עוד כמה דברים שחשוב לדעת על שיעול:
רופאים מודים: סירופ נגד שיעול הוא בזבוז כסף
למה אנחנו משתעלים גם הרבה אחרי שהווירוס עובר?

מה הטיפול? הטיפול בילד משתעל תלוי בראש ובראשונה בסיבת השיעול. בשיעול שמקורו בנזלת בתינוק בן שנה - כשהריאות נשמעות נקיות בבדיקת רופא - לרוב לא יהיה מקום לטיפול תרופתי. מאידך, במקרים של ברונכיוליטיס חוזר בילדים, יש מקום לשקול טיפול במשאפים. זו כבר תהיה ההחלטה של רופא הילדים על בסיס הבדיקה הגופנית וסיפור המחלה.

מתי זה יעבור? כל מקרה לגופו, כתלות בסיבה לשיעול. עם זאת צריך לזכור שבמקרי ברונכיוליטיס השיעול יכול להימשך אפילו לתקופה של שבועיים ויותר. חשוב לראות שמיום ליום יש שיפור במצבו של הילד ובתדירות השיעולים, אבל אין לצפות שהשיעול ייעלם בין לילה. בדלקת ריאות חיידקית הטיפול יכלול גם אנטיביוטיקה נכונה על פי הבחירה של רופא הילדים.

לילד שלי יש גם חום - מה זה אומר?

ברובם של המקרים חום מעיד על זיהום, לרוב ויראלי או חיידקי. במחלת חום נכון וראוי לגשת לבדיקת רופא הילדים על מנת להחליט מה מקור החום ואיך מטפלים, על אחת כמה וכמה בתינוקות וילדים קטנים.

אמא מודדת חום לתינוק. ShutterStock
במחלת חום נכון וראוי לגשת לבדיקת רופא/ShutterStock

מה הטיפול? מעבר להורדת חום ושיכוך כאב, הטיפול כמובן ייגזר מהסיבה לחום. אם מדובר בזיהום חיידקי, לרוב תירשם אנטיביוטיקה נכונה, אם זיהום ויראלי, טיפול תומך בלבד.

מתי זה יעבור? תלוי בסיבה לחום. רוב מחלות החום בילדים נמשכות כ-3 ימים בממוצע.

האם הילד שלי חולה כי שלחתי אותו לגן?

עקרונית אפשר להכניס ילדים לגן הילדים סביב הבר מצווה שלהם, ואז הם יהיו חולים פחות בחורף הראשון לחייהם. זה ברור. אבל בנסיבות הקיימות, גם לגן הילדים יש חשיבות בהתפתחות של הילד, וכל הורה צריך לעשות את השיקולים שלו מתי נכון להכניס לגן. עוד עקרון שחשוב לזכור הוא שהילד הראשון גדל בסביבה באופן יחסי סטרילית. אבל לילד השלישי כבר יש שני אחים מנוזלים שמדביקים אותו בכל הווירוסים כשחוזרים מהגן.

רוצים חצי כוס מלאה? תחשבו על תאוריית ההיגיינה. יש היום תזה שולטת שאומרת שבגדול כמה שהילד יותר "מלוכלך" וחולה בווירוסים בגיל הצעיר, הוא כנראה יגדל להיות בריא יותר עם פחות אלרגיות בגיל המבוגר. אז אם נשמור על הילדים שלנו בבועה עד גיל שנתיים, הם גם יחטפו הכול ביחד בגיל שנתיים וחצי, וגם כנראה יהיו בעלי סיכוי גבוה יותר לאלרגיות בהמשך.

ובכל זאת, איך למנוע תחלואת חורף פשוטה בילדים?

1. שמירה על היגיינה פשוטה: זה נורא בנאלי, אבל אם האח בן השנתיים חוזר מהגן מנוזל ומיד נותן נשיקה רטובה לתינוק בן השלושה חודשים, אל תצפו שהאחרון יישאר בריא הרבה זמן. אז הקפידו על היגיינה פשוטה, לרבות שטיפת ידיים בסבון ומים לאחר החלפת חיתולים או שימוש בשירותים, וכמובן לפני מגע עם מזון. יש להקפיד לשטוף ידיים לפני מגע עם התינוק וגם להנחות את האחים הגדולים לעשות כך. יש להימנע ממגע ישיר עם התינוק אם אחד מבני המשפחה חולה, ולאוור את חללי המגורים.

אמא מקנחת את האף של בתה. ShutterStock
קפידו על היגיינה פשוטה. אמא מקנחת לבתה את האף/ShutterStock

2. הנקה: להנקה יתרונות רבים, בהם העברת נוגדנים פסיבית מהאם לתינוק. גם הנקה שאינה מלאה, תתרום למניעת זיהומים במהלך חודשי החורף.

3. חיסוני שיגרה: חלק מחיסוני השגרה כוללים גם חיסונים כנגד וירוסים וחיידקים שתוקפים יותר בחורף. הקפידו על חיסוני השגרה, ערכו אותם בזמן ותנו לילד שלכם את ההגנה הטובה ביותר שאפשר.

4. חיסון שפעת עונתי: יעילות חיסון השפעת אינה קרובה ל-100 אחוזים כמו בחיסוני השגרה האחרים, היא אפילו רחוקה מזה. עם זאת, זה הכי טוב שיש כרגע וגם הגנה ב-50 אחוזים משפעת, שהיא מחלה עוצמתית ביותר, יכולה לעזור. אני מתחסן ומחסן את משפחתי כל חורף כנגד שפעת. עשו זאת גם אתם.

5. חזרה של הילד לגן הילדים או לבית הספר: חשוב להימנע מלשלוח ילדים חולים למוסדות חינוך. ברור לכולנו כי ילד חולה אחד עלול להדביק מספר ילדים, וכך נוצרת שרשרת הדבקה שקשה לעצור. אם כל הורה יקפיד שלא לשלוח את ילדו החולה למסגרות השונות, נביא לכך שיגרמו פחות הידבקויות והילדים יהיו חולים פחות.

כל ההמלצות בכתבה מתייחסות לילדים בריאים, והן שונות מילדים שיש להם מחלת רקע כרונית, בוודאי ובוודאי מחלה משמעותית. אל אלה האחרונים יש להתייחס באופן מיוחד ופרטני.

פרופ אפי בילבסקי הוא מנהל היחידה למחלות זיהומיות במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת כללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully