וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פחות כולסטרול, יותר ליבידו: כל הסיבות ליהנות מהתבלין הזה

חילבה זוכה להערכה משחר ההיסטוריה בזכות סגולות הריפוי הרבות שלו, ובכל זאת - התבלין העתיק הזה נשאר כמעט רק במטבח התימני. מצאנו 6 סיבות מוכחות מדעית לשנות את זה

זרעי חילבה. ShutterStock
זרעי חילבה/ShutterStock

חילבה נחשב לתבלין פופולרי בעיקר בקרב יוצאי תימן, אבל האמת היא שהגיע הזמן שכולנו נאמץ אותו בחום. החילבה מכיל רכיבים מזינים וחיוניים שהופכים אותו לנוגד חמצון חזק וידוע עוד מימי קדם כבעל סגולות בריאותיות רבות: הוא מאזן את רמות הכולסטרול בדם, שומר על הלב ואפילו עושה טוב לחשק המיני. ונשים אחרי לידה מוכנות להישבע שהוא גם מעודד ייצור של חלב אם.

אבל אתם לא צריכים לסמוך על מסורות עתיקות יומין או על תחושות בטן כדי להוסיף חילבה לתפריט שלכם, הנה מה שלמדע יש לומר על התבלין הריחני הזה:

ויש לנו גם מתכון, כמובן

מוריד את רמות הסוכר

צריכת חילבה עוזרת לאנשים עם סוכרת סוג 2 לנהל את רמות הסוכר בדם שלהם. מטה-אנליזה משנת 2016 של 12 מחקרים שפורסמו בכתב העת Journal of Ethnopharmacology מצאה כי חילבה הפחיתה משמעותית את רמות הסוכר בדם בצום אצל אנשים עם סוכרת או טרום סוכרת. המחקר גם גילה כי בעוד שתוספי תזונה אחרים עלולים להוביל לבעיות כליות וכבד, לא היו דיווחים על רעילות בכבד או בכליות אצל אלו שנטלו חילבה, ותופעת הלוואי העיקרית שדווחה הייתה אי נוחות במערכת העיכול.

עוזר להוריד את הכולסטרול

חילבה יכול גם להוריד את רמות הכולסטרול בדם, מה שעשוי להפחית את הסיכון למחלות לב ולשבץ. מטה-אנליזה משנת 2020 שפורסמה ב-Phytotherapy Research מצאה שתוספי חילבה מפחיתים משמעותית את רמות הכולסטרול הכללי, מורידים את הכולסטרול הרע - LDL, וגורמים לרמות מוגברות של כולסטרול טוב - HDL.

חילבה. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
עוזר להפחית את הסיכון למחלות לב ולשבץ. חילבה/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

החילבה נמצא יעיל במיוחד עבור אנשים עם סוכרת, שלהם סיכוי גבוה פי שניים לפתח מחלת לב. החוקרים מאמינים שצמח החילבה עשוי להיות שימוש לשליטה בגורמי סיכון הקשורים למחלות לב - כמו כולסטרול גבוה - בשילוב עם תרופות ושינויים באורח החיים, אבל יש צורך במחקר נוסף כדי להבין בדיוק באיזו יעילות חילבה יכולה להוריד את הסיכון.

מפחית כאבי מחזור

כבר שנים שנשים מדווחות שחילבה עוזר להפחית כאבי מחזור, ומסתבר שיש לזה גם אישוש מדעי. מחקר משנת 2014 שפורסם בכתב העת Journal of Reproduction & Fertility מצא שנשים שנטלו 900 מ"ג של אבקת זרעי חילבה בכל אחד משלושת הימים הראשונים של הווסת דיווחו על הפחתה משמעותית בכאבי המחזור בהשוואה לקבוצת הפלצבו.

עוד בוואלה!

זה מה שקורה לחיי המין שלכם בגיל 50

לכתבה המלאה

תוספי חילבה הפחיתו גם תסמינים אחרים שאופייניים לימי המחזור כמו עייפות, כאב ראש, בחילות והקאות. לא דווח על תופעות לוואי. ככל הנראה, החילבה מקל על תסמיני וסת קשים בזכות האיזופלבון והדיוסגנין שהוא מכיל, הדומים לאסטרוגן. בזכות אותם רכיבים הוא מסייע גם לנשים הסובלות מתסמיני גיל המעבר.

מגביר ייצור של חלב אם

גם לדעה הפופולרית הזו יש ביסוס מדעי, למרבה המזל. מחקר משנת 2017 שפורסם ב-Phytotherapy Research מצא כי בהשוואה לפלצבו, חילבה הגדילה משמעותית את כמות חלב האם המיוצר על ידי נשים מניקות בארבעה מחקרים שונים. עם זאת, אותה סקירה גילתה שצמחים אחרים, כמו תמר, היו יעילים יותר בהשוואה לחילבה.

חשוב לציין כי בעוד שחילבה עשוי להגביר את אספקת חלב האם, הוא גם עלול לגרום לתופעות לוואי מסוימות. מחקר משנת 2018 שפורסם ב-Evidence Based Complementary and Alternative Medicine ראיין 65 נשים מניקות ו-56 ספקי שירותי בריאות ומצא שתוספת עם חילבה במהלך ההנקה עלולה לגרום לצמא מוגבר כמו גם לזיעה ושתן דמויי סירופ מייפל. לכן, מוטב להתייעץ ים רופא לפני נטילת חילבה בזמן הנקה.

מעלה את רמות הטסטוסטרון אצל גברים

מחקר משנת 2020 שפורסם ב-Phytotherapy Research מצא שחילבה עשוי להעלות את רמות הטסטוסטרון אצל גברים, שבמקרים בהן הן נמוכות עלולות להוביל לעצבנות, ריכוז ירוד והעלאת הסיכון לשברים בעצמות. ככל שגברים מתבגרים, רמות הטסטוסטרון שלהם יורדות באחוז עד שניים בכל שנה, ולמעלה משליש מהגברים מעל גיל 45 יש רמות טסטוסטרון נמוכות מהרגיל.

עלי חילבה. נמרוד סונדרס
כמעט כל גבר אחרי גיל 45 צריך בוסט של טסטוסטרון. חילבה/נמרוד סונדרס

מחקר משנת 2017 שפורסם ב-International Journal of Medical Sciences העריך כיצד תוסף חילבה ישפיע על 50 גברים בין הגילאים 35 עד 65. הוא מצא כי לאחר 12 שבועות של תוספת חילבה יומית, רמות הטסטוסטרון עלו בעד 46 אחוזים אצל ב-45 מהנבדקים. עבור הנדבקים האלו נמצא שיפור מצב הרוח, בערנות המנטלית ובליבידו.

חילבה מעלה את החשק המיני של נשים

במסגרת מחקר שפורסם בכתב העת הרפואי BMC Women's Health, נטלו 29 נשים בגיל העמידה במשך חודשיים גלולות צמחיות בשם Libicare המכילות את צמח החילבה. בסוף התקופה הראו התוצאות שיפור ברמת התשוקה המינית של הנשים, ברמות העוררות שלהן, מידת הלחות בנרתיק, באורגזמות ובסיפוק שלהן מסקס. לדברי המדענים שביצעו את המחקר, החילבה הגביר את זרימת הדם לאיברי המין של הנשים והעלה את רמות הטסטוסטרון, וכתוצאה מכך עלה החשק המיני. וכאשר היבט אחד בחיי המין של האישה השתפר, היבטים נוספים השתפרו ונוצר "אפקט דומינו".

איך משתמשים בחילבה

אפשרות אחת, כמו ברוב המחקרים כאן, היא ליטול תוסף חילבה, שנמכר בכל רשתות הפארם וחנויות הטבע. אפשרות נוספת, וטעימה יותר, היא לשלב את החילבה בתפריט - כותשים את הצמח, מוסיפים מים ותבלינים כמו פלפל שחור, שום, לימון ומערבבים עד להקצפה, ואז משתמשים בזה כרוטב למאכלים שונים. אפשרות נוספת היא להנביט את הצמח בגינה ולאכול את הנבטים. בכל מקרה, רק קחו בחשבון שצריכת הרבה חילבה עלולה לגרום לנפיחות בבטן ולשלשול.

ולסיום חשוב לציין כי שימוש בחילבה לא מומלץ לסובלים מאנמיה, אנשים שנוטלים אלתרוקסין על רקע חוסר איזון בבלוטת התריס ולנשים בהיריון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully