וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדבר המדהים שביצה ביום עושה ללב שלכם

עודכן לאחרונה: 19.6.2022 / 7:50

ביצים הן מקור מעולה לחלבון ולמינרלים אבל הן גם מכילות כולסטרול - מה שהופך את הצריכה שלהם לשנויה במחלוקת. מחקר חדש דווקא תומך באכילת ביצה ביום ככלי לחיזוק הלב

ככה מכינים ביצה מקושקשת/@poppycooks

ביצים הן ללא ספק מהמאכלים שיש עליהם דיון ער באשר לתרומה הבריאותית שלהן. ובכל זאת, יותר ויותר מחקרים מראים כי צריכה קבועה שלהן מיטיבה עם הבריאות. כעת, מחקר חדש מצא כי צריכה מתונה של ביצים עשויה לשפר מאוד את בריאות הלב. מדענים אומרים שאכילת עד ביצה אחת ביום יכולה להגביר את כמות המטבוליטים הבריאים ללב בדם, ובכך להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

ביצים, שהן מקור טוב לחלבון איכותי, ויטמינים ומינרלים, מכילות גם הרבה כולסטרול הקשור למחלות לב וכלי דם - ובכל זאת המחקר הנוכחי הראה כי הן יכולות לעשות ללב דווקא טוב.

מתכון לשקשוקה המפורסמת של בינו גבסו (ד"ר שקשוקה)

מדענים התלבטו במשך עשרות שנים אם ביצים יותר מועילות או יותר מזיקות לבריאות הלב. לדוגמה, בשנת 2018, מחקר שכלל כ-500 אלף מבוגרים סינים הגיע למסקנה שצריכת ביצים יומית (בערך אחת ליום) גורמת לירידה בסיכון למחלות לב ולשבץ מוחי.

במחקר הנוכחי, ניסו החוקרים להבין כיצד צריכת ביצים משפיעה על סמני בריאות קרדיווסקולריים בדם. "רק מעט מחקרים בדקו את התפקיד של חילוף החומרים של כולסטרול בפלסמה בקשר בין צריכת ביצים לסיכון למחלות לב וכלי דם, אז רצינו לעזור להתמודד עם הפער הזה", הסביר מחבר המחקר הראשון לאנג פאן, מאוניברסיטת פקין בבייג'ינג.

ביצה עלומה על טוסט. ShutterStock
אחת ביום. ביצה עלומה על טוסט/ShutterStock

הצוות בחר קבוצה של כ-5,000 משתתפים, כאשר מתוך אותם אנשים, 3,401 סבלו ממחלות לב וכלי דם ואילו 1,377 לא. חוקרים השתמשו בטכניקה מורכבת שנקראת תהודה מגנטית גרעינית ממוקדת כדי למדוד 225 מטבוליטים ספציפיים על פני דגימות פלזמה בדם שנאספו מכל אדם. מבין אותם 225, בסך הכל ל-24 היה קשר לרמות דיווח עצמי של צריכת ביצים.

הניתוח גילה שלאנשים שאוכלים באופן עקבי כמות מתונה של ביצים, יש בדרך כלל יותר חלבון בדם הנקרא אפוליפופרוטאין A1. חלבון הוא אבן בניין עיקרית של ליפופרוטאין בצפיפות גבוהה (HDL), או ליפופרוטאין טוב.

אלה שאכלו ביצים באופן קבוע הראו יותר מולקולות HDL גדולות בדמם - כאלה שעוזרות להרחיק את הכולסטרול מכלי הדם ומונעות חסימות. עורקים סתומים מגבירים באופן משמעותי את הסיכון להתקף לב ושבץ מוחי. בסך הכל, הצוות ציין עוד 14 מטבוליטים הקשורים למחלות לב. באופן כללי, לאנשים שאכלו פחות ביצים היו רמות נמוכות יותר של מטבוליטים מועילים ורמות גבוהות יותר של מטבוליטים מזיקים בדם.

"התוצאות שלנו מספקות הסבר פוטנציאלי לאופן שבו אכילת כמות מתונה של ביצים יכולה לסייע בהגנה מפני מחלות לב", הוסיפו החוקרים, "דרושים מחקרים נוספים כדי לאמת את התפקידים הסיבתיים שממלאים מטבוליטים שומנים בקשר בין צריכת ביצים לסיכון למחלות לב וכלי דם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully