וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם אתם סובלים מהדבר הזה במהלך הלילה כדאי שתפנו לרופא

עודכן לאחרונה: 14.6.2022 / 10:01

אתם אולי לא מודעים לזה, אבל יש מצב שהשינה שלכם מופרעת במהלך הלילה, והיא משפיעה על כל עצם בגוף שלכם. הנה כמה מההפרעות היותר מטרידות שמצריכות פנייה לרופא

איריס קול מראיינת את פרופ' ריבי טאומן בנושא הפרעות שינה - גורמים וטיפול/מערכת וואלה

לחץ, חוסר מנוחה, חום, שכנים רועשים. ואפילו בנזוג וילדים שנאבקים אתכם על מקום במיטה - רשימת הדברים שיכולים להפריע לשינה של אדם ארוכה יותר מרשימת התסמינים של הקורונה. ברשימה זו עשויים להיות תסמינים שאתם אפילו לא יודעים שאתם חווים כתוצאה מהפרעת שינה לא מאובחנת - או מצב בריאותי שמביא להפרעת שינה.

אם אתם חווים אחד - או יותר מאחד - מהתסמינים הבאים במהלך השינה, ייתכן שהגיע הזמן להתייעץ עם רופא המשפחה שלכם, שכן שינה לא מספקת משפיעה על כל איבר ואיבר בגוף שלנו.

נחירות

נחירות הן ללא ספק בעיה שעלולה להקשות על חיי הזוגיות, אבל לא רק. מרבית האנשים מתקשים להירדם לצד אדם נוחר, ואילו הנוחר עצמו מרגיש לא פעם חוסר אונים ותחושת אשם. מעבר לבעיה החברתית-זוגית, נחירות עלולות להעיד על בעיה רפואית רצינית בהרבה.

אומנם לעיתים קרובות נחירות הן בעיה חולפת או בעיה קלה שאינה קשורה למחלה או לבעיה רפואית כלשהי, אך הן עלולות גם להצביע או לנבוע מבעיה רפואית. דוגמאות לכך כוללות בין היתר מצבים כמו דום נשימה בשינה, גודש באף (כמו במקרים של נזלת אלרגית), בעיה בבלוטת התריס ושקדים מוגדלים.

נחירות נגרמות כתוצאה מוויברציה של הרקמות הרכות, בעיקר באזור החך הרך, מהיצרות בדרכי הנשימה שעלולה להיגרם בשל מבנה אנטומי צר במעבר האוויר, עודף משקל, או בעיה מבנית בבסיס הלשון והחך.

נחירות בלילה. ShutterStock
מפריע לבת זוג אבל גם לכם. גבר נוחר/ShutterStock

דום נשימה בשינה

לעיתים נחירות עלולות לרמוז על דום נשימה בשינה. דום נשימתי מתפתח עקב עצירת נשימה חסימתית ובעקבותיה ירידה בריוויון החמצן, דבר הגורם למעין "התעוררות" כך שהאדם יוכל לנשום שוב.

למרות שאנשים הלוקים בדום נשימתי בשינה יכולים להתעורר פעמים רבות בלילה כדי לנשום, לרוב הם אינם זוכרים זאת, אך ההשלכות לכך באות לידי ביטוי בעייפות מוגברת, מחלות שונות כמו יתר לחץ דם, סוכרת, קשב וריכוז ומחלות לב או החמרה של בעיות קיימות, והן ללא ספק עלולות להוות סיכון בריאותי הדורש התערבות רפואית.

סיוטים כרונים

סיוטים מתמשכים יכולים להיגרם ממספר טריגרים פסיכולוגיים שונים, כאשר הנפוצים ביותר הם חרדה ודיכאון. שינויים בלוח הזמנים שמשבשים או מפחיתים את כמות השינה שלכם יכולים גם הם לגרום לעלייה בסיוטים, כמו גם הפרעת דחק פוסט טראומטית.

טיפול בסיוטים כרוניים עשוי להיות נחוץ אם הסיוטים גורמים למצוקה, מפריעים בשינה ומפריעים לתפקוד היום. סיוטים עשויים להיות גם תופעת לוואי של תרופה שאתם לוקחים, ובמקרה זה הרופא עשוי לשנות את המינון או המרשם כדי להקל.

חריקת שיניים. ShutterStock
סובלים בשקט. חריקת שיניים/ShutterStock

חריקת שיניים

אם אתם מהאנשים שחורקים שיניים (תופעה המכונה גם ברוקסיזם), יש מצב שאתם בכלל לא יודעים שאתם עושים את זה, רק סובלים בשקט מתסמינים כמו כאבי ראש וכאבי לסתות. מרבית האנשים שחורקים את שיניהם עושים זאת במהלך הלילה, כך שפעמים רבות מי שמגלה שהם סובלים מהתופעה, הוא בכלל בן או בת הזוג.

אז איך זה קורה? חריקת שיניים מתרחשת כאשר הפה סגור ושיני הלסת התחתונה והעליונה מתחככות זו בזו. במצב כזה השיניים מתחככות ושרירי הלסת מתכווצים ואף יכולים להיתפס. אין ממש הסבר אחד לתופעה הזו, שעלולה לפגוע לכם בשן, לשחוק ואף לשבור אותה. יחד עם זאת, מרבית המקרים בקרב מבוגרים נובעים מלחץ או חרדה ויכולים לעבור עם טיפול מתאים.

קמים כמה פעמים בלילה להשתין

לתופעה שהופכת למעצבנת במיוחד בלילות החורף הקרים קוראים נוקטוריה. אם אתם משתמשים בשירותים יותר מפעם אחת בלילה, גם אתם סובלים ממנה. חוץ מדאגה לרצף השינה שלכם, הצורך להטיל שתן בלילה צריך להדליק לכם נורה גם מבחינה בריאותית. שינה משובשת בשל העובדה שהשלפוחית העירה אתכם יכולה להעיד על סיכון מוגבר לחלות בסוכרת, על מערכת חיסון חלשה, מחלות בכליות ועוד.

ואפילו לא הזכרנו היבטים נפשיים שיכולים להיות קשורים לנוקטוריה. היא גם סמן לבעיות כמו חרדה ודיכאון שמעיקים עליכם ואתם מנסים ללא הצלחה להדחיק. תחת לחץ, מערכת העצבים המרכזית נערכת לתפקוד מואץ ופועלת ברגישות מוגברת. המשמעות היא שנדרש גירוי נמוך יותר כדי להפעיל את הרפלקסים הטבעיים שלנו, כמו למשל הצורך להשתין. השלפוחית שלכם יודעת עליכם הכול והיא תדאג שתדעו את זה.

זזים הרבה מאוד ומדברים תוך כדי שינה

כןולנו זזים במהלך השינה אבל יש מי שמפגינים התנהגויות אלימות בשינה, מבלי להתכוון כמובן, ומספרם עומד על פי מחקרים על קרוב ל-2 אחוזים מהאוכלוסיה.

אחד ההסברים לתופעת הצעקות והתזוזות החדות בשינה הוא שהחולם "ממחיז" את חלומותיו בכך שהוא מרבה להתנועע, להכות, לבעוט ואפילו לצעוק. מאחר שאת החלומות אנחנו חולמים בשלב השינה שמכונה REM או rapid eye movement, ההפרעה הזאת קיבלה את השם: הפרעת REM.

מחקר שערך על התופעה מצא כי לאנשים עם הפרעת REM סיכוי גבוה יותר לסבול מהפרעת דחק פוסט טראומטי, מצוקה פסיכולוגית וסוגים נוספים של מחלות נפש. שימוש בסמים או צריכת אלכוהול - במיוחד בסמוך לזמן השינה, מגדילים את הסיכויים לסבול מהפרעות שינה אלימות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully