וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא ישנים טוב לאחרונה? יכול להיות שזו הסיבה

ההתחממות הגלובלית היא כבר עובדה מוגמרת, מספיק להסתכל על החודש האחרון פה בישראל. אבל ההשפעות שלה עדיין נלמדות. אחת מהן נמצאה במחקר ענק והיא קשורה לאיכות השינה שלנו. עד כמה זה מדאיג? מאוד

אם חשבתם שהטמפרטורות שעולות מתבטאות רק במזג האוויר, אתם טועים לגמרי - יש להן השפעה מכרעת על הגוף שלנו. מחקר גדול מסוגו מצא כי עליית הטמפרטורות המונעת על ידי משבר האקלים מפריעה את שנתם של אנשים ברחבי העולם, וזה מדאיג מאוד.

שינה טובה היא קריטית לבריאות ולאיכות החיים ככלל. אבל ההתחממות הגלובלית מעלה את הטמפרטורות בלילה, אפילו מהר יותר מאשר ביום, מה שמקשה על השינה של רבים. הניתוח חשף כי אדם ממוצע כבר מאבד 44 שעות שינה בשנה, מה שמוביל ל-11 לילות עם פחות משבע שעות שינה - שהיא אמת מידה סטנדרטית של שינה מספקת.

שעות שינה אבודות יגדלו עוד יותר ככל שכדור הארץ ימשיך להתחמם, וזה משפיע על קבוצות מסוימות הרבה יותר מאחרות. אובדן השינה לדרגת התחממות גבוה בכרבע עבור נשים מאשר גברים, גבוה פי שניים עבור אנשים מעל גיל 65 ופי שלושה עבור אלה במדינות פחות אמידות. החוקרים השתמשו בנתונים מצמידי מעקב שינה בהם השתמשו 47 אלף בני אדם ב-68 מדינות.

אישה צעירה לא מצליחה לישון. Maridav, ShutterStock
החום גורם לשינה לקוי וזו פוגעת בבריאות של כולם. אישה שמתקשה להרידם/ShutterStock, Maridav

מחקרים קודמים הראו שעליית הטמפרטורות פוגעת בבריאות, וגורמת להתקפי לב מוגברים, התאבדויות ומשברים של בריאות הנפש, תאונות ופציעות, כמו גם להפחתת כושר העבודה. לשינה לקויה הוכח גם כן שיש השפעות דומות, והחוקרים אמרו שהמחקר שלהם מצביע על כך ששינה לקויה עשויה להיות מנגנון מפתח שבאמצעותו חום גורם להשפעות בריאותיות אלו. באופן מדאיג, אמרו החוקרים, הנתונים שלהם לא הראו סימנים לכך שאנשים יכולים להסתגל ללילות חמים יותר.

"עבור רובנו, שינה היא חלק מאוד מהותי משגרת היום שלנו; אנחנו מבלים כמעט שליש מחיינו בשינה", אמר לאתר הגרדיאן קלטון מינור, מאוניברסיטת קופנהגן, דנמרק, ומי שהוביל את המחקר. "אבל מספר גדל והולך של אנשים במדינות רבות ברחבי העולם לא ישנים מספיק".

עוד בוואלה!

זו השעה שבה אתם צריכים להיכנס למיטה כדי לישון מעולה

לכתבה המלאה

מינור אמר ששינה מופחתת בלילות חמים יותר משפיעה על אוכלוסיות ענק. לדוגמה, הוא אמר, לילה של מעל 25 מעלות בעיר של מיליון בני אדם יביא לכך ש-46,000 אנשים יסבלו משינה קצרה יותר. "ואם אתה מסתכל על גל החום שמתרחש כרגע בהודו ובפקיסטאן, אנחנו מדברים על מיליארדי אנשים שנחשפו לתנאים שצפויים לגרום לאובדן שינה ניכר", אמר מינור.

המחקר, שפורסם בכתב העת One Earth, ניתח נתוני שינה ומזג אוויר חיצוניים שנאספו מ-2015 עד 2017 ומצא כי טמפרטורות גבוהות יותר הפחיתו את השינה על ידי דחיית שעת הכניסה למיטה וההירדמות. הסיבה לכך היא ככל הנראה מפני שגופם של אנשים צריך להתקרר כל לילה כשהם נרדמים וזה קשה יותר כשהטמפרטורות גבוהות.

שנתן של נשים עשויה להיות מושפעת יותר מכיוון שהגוף שלהן בדרך כלל מתקרר לאט יותר מזה של גברים כשהולכים לישון. לנשים יש גם רמות גבוהות יותר של שומן תת עורי בממוצע, מה שהופך את ההתקררות לאיטית יותר. ידוע שאנשים מבוגרים ישנים פחות בלילה ויש להם ויסות גרוע יותר של טמפרטורת הגוף, מה שעשוי להסביר את רגישותם לטמפטורות העולות. אנשים במדינות עניות יותר עלולים לאבד יותר שינה מכיוון שיש להם פחות גישה לתכונות קירור כגון תריסי חלונות, מאווררים ומיזוג אוויר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully