וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישנים עם אור דולק? אפילו לילה אחד כזה עלול להיות מסוכן

מי מאיתנו לא נרדם עם אור דולק או טלוויזיה שמרצדת מולו? כעת מסתבר שזה עלול להשפיע לכם על הבריאות בצורה מסוכנת. הנה כל הפרטים ממחקר חדש

אם חשבתם שלילה אחד של שינה מול הטלוויזיה או המחשב דולק לא תזיק, מחכה לכם הפתעה. מחקר חדש מצא כי שינה של לילה אחד בלבד עם אור עמום, כמו מכשיר טלוויזיה כשהקול כבוי או מנורת לילה שנשכחה דולקת, העלתה את רמת הסוכר בדם ואת קצב הלב של צעירים בריאים שהשתתפו בניסוי במעבדת שינה.

האור העמום חדר לעפעפיים ושיבש את השינה, למרות העובדה שהמשתתפים ישנו בעיניים עצומות, אמרה מחברת המחקר ד"ר פיליס זי, מנהלת המרכז לרפואת מחזור ושינה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת נורת'ווסטרן פיינברג. המחקר פורסם בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences.

קצב הלב יורד בדרך כלל בלילה, ומאט כאשר המוח עסוק בתיקון וניקוי המוח. קצב לב מוגבר בלילה הוכח במחקרים רבים כגורם סיכון למחלות לב עתידיות ולמוות מוקדם. רמות סוכר גבוהות בדם הן סימן לתנגודת לאינסולין, כאשר הגוף מפסיק להשתמש בגלוקוז כראוי והלבלב נכנס להילוך יתר, ומציף את הגוף בתוספת אינסולין כדי לפצות יתר על המידה, עד שבסופו של דבר הוא מאבד את יכולתו לעשות זאת. לאורך זמן, תנגודת לאינסולין עלולה להוביל בסופו של דבר לסוכרת מסוג 2.

אישה ישנה במיטה חמימה. New Africa, ShutterStock
גם מעט אור יכול להשפיע. אישה ישנה באור/ShutterStock, New Africa

צוות החוקרים לקחו 20 אנשים בריאים בשנות ה-20 לחייהם וגרמו להם לבלות שני לילות במעבדת שינה. את הלילה הראשון הם בילו בחדר חשוך שבו "לא תוכל לראות הרבה, אם בכלל, כשהעיניים שלך פקוחות", אמרה ד"ר זי לאתר CNN. כל משתתפי המחקר היו מחוברים למכשירים המנטרים מספר מדדים אובייקטיביים של איכות השינה. אז ניתן היה לאסוף נתונים בהפרעה מינימלית.

"הקלטנו את גלי המוח ויכולנו לדעת באיזה שלב שינה האדם נמצא", אמרה ד"ר זי, "תיעדנו את הנשימה שלהם, את קצב הלב שלהם, את ה-א.ק.ג שלהם, ושאבנו מהם דם כדי למדוד את רמות המלטונין בזמן שהם ישנו". מלטונין הוא הורמון המווסת את השעון הביולוגי של הגוף, הכולל גם שינה והתעוררות.

עוד בוואלה!

לרופאה הזו יש רק המלצה אחת למי שסובל מנדודי שינה

לכתבה המלאה

חלק אקראי מהקבוצה חזר על אותה רמת אור במשך לילה שני במעבדה, בעוד שקבוצה אחרת ישנה עם אור עמום, שווה ערך בערך ל"יום מאוד מאוד חשוך ומעונן או פנסי רחוב שנכנסים דרך חלון", אמרה ד"ר זי. "עכשיו האנשים האלה ישנו עם עפעפיים סגורים", הסבירה, "בספרות ההערכה היא שכ-5 עד 10 אחוזים מהאור בסביבה אכן יעבור דרך העפעף הסגור לעין, אז זה ממש לא הרבה אור".

"עם זאת, אפילו כמות אור זעירה זו יצרה מחסור בשינה של גל איטי ותנועות עיניים מהירות, שלבי השינה שבהם מתרחשת רוב ההתחדשות התאית. בנוסף, קצב הלב היה גבוה יותר, תנגודת האינסולין עלתה, ומערכת העצבים הסימפתטית (הילחם או ברח) והפאראסימפתטית (מנוחה והרפיה) לא הייתה מאוזנת, מה שנקשר ללחץ דם גבוה יותר אצל אנשים בריאים. עם זאת האור לא היה בהיר מספיק כדי להוריד את רמות המלטונין (הורמון השינה) בגוף", הוסיפה ד"ר זי.

אישה ישנה בזמן שהגבר בטלפון. Andrey_Popov, ShutterStock
בלי מסכים. גבר מסתכל בסמארטפון במיטה לצד אישה/ShutterStock, Andrey_Popov

מה ניתן לעשות?

סגרו את התריסים והווילונות, כבו את כל האורות ושקלו להשתמש בכיסוי עיניים. "אני חושבת שהעדויות מראות כי צריך לשים לב בבירור לאור בחדר השינה", אמרה ד"ר זי, "ודאו שאתם מתחילים לעמעם את האורות לפחות שעה או שעתיים לפני שאתם הולכים לישון כדי להכין את הסביבה לשינה".

"בדקו בחדר השינה אם יש מקורות אור שאינם נחוצים", היא הוסיפה. "אם יש צורך במנורת לילה, שמרו עליה עמומה ובגובה הרצפה, כדי שהיא תשתקף יותר ולא ממש ליד העין או בגובה המיטה", היא הציעה.

היו מודעים גם לסוג האור שיש לכם בחדר השינה שלכם, היא הוסיפה, ואסרו כל אורות בספקטרום הכחול, כמו אלו הנפלטים ממכשירים אלקטרוניים כמו טלוויזיות, סמארטפונים, טאבלטים ומחשבים ניידים.
"אור כחול הוא סוג האור המעורר ביותר," אמרה ד"ר זי. "אם אתם חייבים להדליק מטעמי בטיחות שנו את הצבע ובחרו אורות בעלי גווני אדמדם או חומים יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully