וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לרופאה הזו יש רק המלצה אחת למי שסובל מנדודי שינה

ד"ר ג'נט מיכאיל

עודכן לאחרונה: 15.3.2022 / 7:02

שינה הפכה להיות הנושא הכי פופולרי (והכי כואב) במדור הבריאות שלנו, אז החלטנו לחפש פתרונות. והפעם: כלי שכולם חייבים להכיר, יד ראשונה מרופאת משפחה

ישראלים רבים תמיד הרגישו שהחיים שלהם לחוצים ותובעניים מאוד, ונראה כי התחושה הזאת רק הלכה והתעצמה מאז שנגיף הקורונה פרץ לחיינו בתחילת 2020. כל הזמן מדברים על כך שמשבר הקורונה הוא לא רק רפואי, ואכן הוא יצר אצל רבים הרבה מאוד לחץ וחוסר וודאות, ואחת מתופעות הלוואי של הקשיים האלו היא הפרעות שינה, שרבים כיום חווים באופן יומיומי.

שינה היא מהחוויות הייחודיות, המסתוריות והמרתקות ביותר בהוויה האנושית. בשעות השינה, התת-מודע שלנו תופס את המושכות, מה שמאפשר לנו להירגע, למלא את מצבורי האנרגיה ואפילו לתרום לשיפור תפקוד המוח ושאר מערכות הגוף ללא כל מאמץ מיוחד מצידנו.

על פי הערכות המומחים, בזמן השינה, ובייחוד בזמן שבו אנחנו חולמים, המוח למעשה מסדר את כל המידע שצבר ומחליט מה לאחסן בזיכרון לטווח ארוך ועל מה לוותר. מחקרים מצאו כי התהליך הזה הוא חיוני לשיפור הזיכרון והתפקוד הקוגניטיבי. ישנן גם עדויות לכך ששינה מספקת ואיכותית משפיעה לטובה על בריאות הלב, מערכת החיסון, היצירתיות ואפילו הסיכון שלנו לפתח מחלות כמו סוכרת או דמנציה.

שינה במיטה. Giphy
שינה הכרחית לתפקוד המוח. אישה מנסה להירדם/Giphy

הבעיה היא שבעבור אנשים רבים, ובייחוד בתקופה האחרונה כאמור, הניסיון להירדם בלילה מרגיש לפעמים כמו מלחמה מורכבת שמתנהלת בתוך המוח. במצב אידאלי, כל מה שיידרש לעשות כדי להירדם זה להיכנס לתנוחה נוחה, לעצום עיניים ולתת למוח להאט את פעילותו בהדרגה. אולם אצל חלק מהאנשים, דווקא הניסיונות להירדם מזמנים מחשבות טורדניות, דאגות וחוסר שקט. במקרים כאלו, המוח אולי ינסה להדוף את המחשבות הטורדניות ולהילחם בהן, מה שבאופן די אירוני רק יגביר את עוצמתן.

עוד בוואלה!

לאכול, להתעמל, לישון: מה משפיע עלינו יותר?

לכתבה המלאה

נדודי שינה, או אינסומניה (Insomnia) מלווים אנשים רבים בעולם, והם מאופיינים בקושי להירדם, ביקיצות מרובות במהלך הלילה ובאופן כללי בשינה שאינה איכותית ומספקת. על פי ההערכות, כ-95 אחוזים מאיתנו נסבול מזה בשלב כלשהו בחיינו, כאשר אצל כ-15 אחוז מהאנשים יהיה מדובר בבעיה כרונית שתשפיע מאוד על שגרת היום והבריאות.

אז מה עושים?

כשהבעיה מתעוררת, אנשים מסוימים אולי יבחרו להיעזר בתרופות כדי לגבור עליה, אולם אם מחפשים פתרון טבעי ולא תרופתי, שפועל בצורה עמוקה על שורש הבעיה והוא ללא תופעות הלוואי השליליות, שמלוות בדרך כלל טיפול תרופתי, הפתרון עשוי להימצא דווקא בתרגול של טכניקת הרפיה, שמרגיעה את הראש ומאפשרת לשינה לבוא בקלות.

שינה במיטה. Giphy
המטרה: לשחרר את המתח שנמצא בבסיס חוסר היכולת להירדם. אישה ישנה/Giphy

מדיטציה טרנסנדנטלית נחשבת בעיני מומחים רבים לכלי יעיל בשיפור השינה, בין היתר הודות לעובדה שאחת מתוצאות התרגול היא שחרור המתח שנמצא בבסיס חוסר היכולת להירדם.

המדיטציה הטרנסנדנטלית למעשה מאפשרת למוח ולגוף לצלול למנוחה עמוקה ומרעננת מאד שמתרחשת מעצמה ללא שום מאמץ, התכווננות או השתדלות .המחקרים מעידים, שהמנוחה המתקבלת בזמן תרגול הטכניקה עמוקה כמעט פי שניים מהמנוחה של שנת הלילה. המנוחה הייחודית הזאת מאפשרת לגוף להתנקות מהמתחים והטרדות שהצטברו במהלך היום ואשר פוגעים ביכולתנו להירדם ובאיכות השינה באופן כללי.

ואכן אנשים רבים מדווחים על שיפור באיכות השינה לאחר לימוד המדיטציה הטרנסנדנטלית, לצד עלייה במרץ לאורך כל היום. גם אני סבלתי בעבר מנדודי שינה והייתי מוצאת את עצמי נכנסת למעגל של הפחד מלהישאר ערה. כשלמדתי את המדיטציה הטרנסנדנטלית והתחלתי לתרגל אותה, הפחד נעלם. היום אני מלאת בטחון שאני תמיד שולטת במצב. בנוסף, תגלו שהיא משפיעה עליכם בהרבה תחומים נוספים של החיים.

אישה מתרגלת מדיטציה. ShutterStock
עזרה לי להתגבר על הפחד. אישה מתרגלת מדיטציה/ShutterStock

מחקרים שנערכו בשנים האחרונות על הטכניקה מצאו לדוגמה כי המדיטציה הזאת משפיעה לטובה על לחץ הדם, הזיכרון, איזון הסוכר, המשקל, מערכות היחסים, הסיכון למחלות קשות כמו סרטן ודמנציה ואפילו על הארכת תוחלת החיים. זו הסיבה שהמדיטציה הטרנסנדנטלית הפכה לחלק בלתי נפרד מחייהם של אנשים רבים בעשורים האחרונים, כולל אנשים במגזר העסקי, דרך ספורטאים בכל הרמות ועד לחיילים משוחררים ואנשים אחרים הסובלים מפוסט טראומה או מקשיים נפשיים אחרים. זוהי טכניקת מדיטציה מאד פשוטה וטבעית שכל אחד יכול לתרגל בקלות רבה.

הדבר היחיד שצריך לעשות הוא לקבל החלטה - וללכת ללמוד. הלימוד של טכניקת המדיטציה הטרנסנדנטלית נעשה בקורס קצר בן 4 מפגשים של כשעה וחצי כל אחד, בארבעה ימים עוקבים. הקורסים ניתנים על ידי מורים מורשים ומוסמכים. הגוף שמטעמו פועלים המורים בישראל, ושאחראי להוראת המדיטציה הטרנסנדנטלית, הוא האגודה הבינלאומית למדיטציה, שהיא עמותה ללא כוונת רווח. הרצאות מבוא חינמיות ניתנות ברחבי הארץ הן בזום והן בצורה פרונטלית.

ד"ר ג'נט מיכאיל היא רופאת משפחה שעוסקת ברפואה אינטגרטיבית, מרצה בנושא המחשבה כבסיס לריפוי ולהצלחה ומחברת הספר "מחוברים לחיים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully