וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה מים צריך לשתות ביום - והאם אפשר לשתות יותר מדי?

עודכן לאחרונה: 7.6.2022 / 15:02

חג השבועות הלא הוא חג המים הוא הזדמנות מצוינת לדבר על אחד המרכיבים הקריטיים לחיים שלנו. אז כמה מים הגוף שלנו מכיל? איזה מים הכי בריאים לנו? וכמובן ה-שאלה: כמה ליטר מים אנחנו צריכים לשתות בכל יום?

חמש עובדות על מים/מערכת וואלה!

אחרי שדיברנו על מוצרי חלב ועל ההשפעה שלהם על הבטן שלנו, הגיע הזמן לדבר על עוד אלמנט חשוב של חג השבועות - מים. אף שכולם יודעים שמים חשובים מאוד לבריאות שלנו, רוב האנשים לא שותים מספיק. וזו בעיה. אז החלטנו להבהיר אחת ולתמיד כמה מים אתם צריכים לשתות מדי יום, ולמה.

כל תא, רקמה ואיבר בגוף שלנו זקוקים למים לתפקוד תקין, לצורך פליטת פסולת בשתן, צואה וזיעה, לצורך איזון טמפרטורה, ריכוך מפרקים, הגנה על איברים שונים ועוד. מים גם עוזרים להרים את רמות האנרגיה, לשפר אימוני ספורט ולשפר את התפקוד מוחי. רעננות העור מושפעת גם היא מצריכת מים, כמו גם כאבי ראש, עצירות והקצב שבו אנחנו יורדים במשקל.

גיף כוס מים. Giphy
העור, השרירים והדיאטה. הכל תלוי במים. כוס מים/Giphy

גוף האדם מכיל כשני שליש מים, והכמות הזו משתנה אם אתה גבר בוגר - 60 אחוזים, או אישה בוגרת - כ-50 אחוזים. הרכב המים בגוף משתנה גם לפי גיל - גופם של תינוקות מכיל כ-75אחוזי מים, בעוד שבגופו של קשיש יש רק 45 אחוזים מים. ועובדה חשובה נוספת - ככל שאחוז השומן בגוף גבוה יותר ומסת שריר נמוכה יותר, כך יכיל הגוף פחות מים.

איברים שונים בגוף האדם מורכבים מכמות שונה של מים: כליות ומח הם האיברים שמכילים את הכמות הגדולה ביותר, כ-75-80 אחוזים. גם הלב, הריאות, השרירים, העור והכבד מורכבים מאחוז גבוה יחסית של מים, בעוד שעצמות מכילות רק כ-20-25 אחוזי מים.

כמה מים אנחנו צריכי לשתות?

לשאלה הזו אין תשובה פשוטה, שכן היא תלויה במספר גורמים. עם זאת, ניתן לשער שאישה בוגרת ובריאה שמתגוררת באקלים נוח תזדקק לכ-2.7 ליטרים ביממה, בעוד גבר באותם תנאים יזדקק ל-3.7 ליטרים.

אישה שותה כוס מים. ShutterStock
ככל שמתבגרים צריכים יותר מים. אישה שותה/ShutterStock

בהקשר זה כדאי לציין כי לפי מחקר שפורסם בכתב העת The Journal of Physiology, ככל שאנשים מזדקנים, הם צריכים לשתות יותר מים כדי לפצות על שינויים בוויסות טמפרטורת הגוף שלהם. לדברי החוקרים, חוסר במים עלול לגרום למספר מחלות, כולל כאבי שרירים, עייפות ותשישות חום.

האם מסוכן לשתות יותר מדי מים?

כשאנו שותים יותר מדי, הכליות עלולות להתקשות לפנות את כמות המים העודפת. כך נוצר מצב של הצטברות נוזלים בגוף, שגורמת לכך שמאזן המלחים משתנה והנתרן בדם מדולל מדי. מצב זה קרוי היפונתרמיה - היפו משמעותו מיעוט ונתרמיה הוא ריכוז הנתרן בדם) מצב זה עלול להיות מסכן חיים, אבל חשוב להדגיש כי באדם בריא זהו מצב נדיר יחסית.

איזה מים הכי כדאי לשתות לנו?

בישראל כיום מרבית המים, כ-80 אחוזים, מותפלים. התפלת מים היא בעצם הפרדה בין המים לבין המלחים המומסים בהם. כבר כמה שנים מתקיים דיון הנוגע לאיכות מי ההתפלה, בשל חשש שבמים מותפלים, בשל הוצאת המלחים, ישנו חסר גם במינרלים חיוניים שקיימים במים מתוקים באופן טבעי, במיוחד מגנזיום ויוד. חסר זה עלול לגרום להשלכות בריאותיות שונות, כגון הפרעה בתפקוד בלוטת התריס ואפילו פגיעה במנת המשכל אצל ילדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully