וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מים מינרליים בבקבוק יכולים להתקלקל?

עודכן לאחרונה: 1.5.2022 / 7:33

זה לא יוגורט או ביצים, כך שרבים מאיתנו אפילו לא רק שלא מאחסנים אותם נכון, אלא גם לא בודקים את תאריך התפוגה של המים המינרליים. וגם אם כן בדקתם - האם הוא בכלל שווה משהו? יצאנו לבדוק

חמש עובדות על מים/מערכת וואלה!

מזג האוויר המתחמם והקיץ הקרב יגרמו למרביתנו להוסיף הרבה יותר מים לתפריט היומי, בין אם זה מים מינרליים מבקבוקים או מי ברז. שתיה של מים ידועה ככזו התורמת מאוד לבריאות. בין היתר היא משפרת את פעילות מערכת העיכול, תורמת לשמירה על המשקל וכמובן מרווה את הגוף בלחות ושומרת על העור.

אז נכון שלמי ברז אין תאריך תפוגה, אבל למקרה שלא שמתם לב - על בקבוק המים המינרליים שלכם דווקא יש תאריך מוטבע. האם הוא בכלל מסמן משהו?

האם מים מינרליים בבקבוק מתקלקלים?

מים מינרליים מוגדרים כמים שלא הוסיפו להם שום מרכיב בתהליכי ה"ייצור", כלומר בשלבי האיסוף והאריזה, והם גם לא עברו שום תהליך ניקוי כימי. המים המינרליים מכילים בדרך כלל מינרלים כמו סידן, כלורידים, חנקות, מגנזיום, נתרן, גפרות, אשלגן ועוד.

"כמו אוכל, גם בבקבוקי מים מינרליים העניין העיקרי, יותר מתאריך התפוגה, הוא של איחסון", אומרת ד"ר חגית אולנובסקי, מומחית לניהול סיכוני בריאות וסביבה, SP Interface, "אם מאחסנים אותם במקור קריר, יבש ומוצל, אז ממש כמו מזון יבש - פסטה למשל - הם יכולים להחזיק הרבה אחרי התאריך. במקרה שהמים המינרליים חשופים לשמש, אז הם עלולים להיות לא ראויים לשתייה. לכן לא מחזיקים מים באוטו או כמו שהם מאוחסנים בתחנות דלק - בחוץ".

תאריף פג תוקף על מים מינרלים. מערכת ואולה, צילום מסך
שמתם לב בכלל לתאריך? מים מינרלים/צילום מסך, מערכת ואולה

לדברי ד"ר אולנובסקי, תאריך התפוגה הוא לרוב מוקדם יותר ממה שצריך, מכיוון שזה כלכלי יותר. "הרבה פעמים זה לא קשור לתאריך תפוגה האמיתי. התאריך פחות משפיע אלא יותר דרך האחסון - ככל שהמים נמצאים במקור קריר ומוצל יותר, אפשר לצרוך אותם הרבה אחרי התאריך".

היא מוסיפה כי "באופן ספציפי, כאשר מדובר בבקבוקי המים המינרליים, העשויים מפלסטיק הקרוי PET במקרה לחשיפה לשמש הוא מתפרק ואז אנחנו למעשה שותים מים עם מיקרו פלסטיק. אומנם אין כרגע עדות שחשיפה חד פעמית למיקרו פלסטיק יכולה לפגוע בבריאות שלנו, אבל אין ספק שחשיפה מתמשכת כן".

מה לגבי מי הברז שממלאים את בקבוק המים?

המקרה של מים מהברז הוא שונה וגם דומה למים מינרליים. גם הם דורשים אחסון נכון, אבל בניגוד למים המינרליים הם נמצאים כל הזמן בברז. "מים מהברז יותר בריאים בישראל - המים מצוינים לשתייה גם מבחינת מזהמים שאין בהם וגם מבחינת ערכים. יש פיקוח ובקרה של תאגידי המים בהתאם לחוק, ולכן אין הצדקה לקנות מים מינרליים. למים מהברז אין פג תוקף, כי גם מחר הם יהיו בברז".

מדוע למים שנשארים בכוס זמן מה יש טעם מוזר?

אם מדובר במי ברז הם לרוב מכילים די חומרי חיטוי שיוכלו לנטרל חיידקים, אפילו כאלה שהצטברו במים במידה ושכחתם למספר שעות בקבוק פתוח או מים בכוס. אם תשתו את המים סביר שלא יקרה שום דבר.

לעיתים לאחר מספר שעות בהן המים חשופים, הם סופחים פחמן דו חמצני מהאוויר - מה שהופך אותם למעט יותר חומציים וגם עלול לשנות להם את הטעם. גם במקרה זה לרוב לא מדובר בדבר מסוכן. מצד שני חשוב לשים לב לשינוי משמעותי בטעם של המים, בצבע, או בריח. אומנם לא כל שינוי בפרמטרים הללו הוא בהכרח בעיה בריאותית, אבל אם מופיע רצוי שלא להמשיך לשתות מהמים ולהחליפם בחדשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully