וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יציאת מצרים: כך תמנעו עצירות וכאבי בטן בפסח הזה

השנתיים האחרונות לא כללו הרבה ארוחות משפחתיות, לכן פסח הזה יהיה שונה מהרגיל. מה שלא יהיה שונה זה העצירות שתחטפו במהלך החג. אבל לא רק. אז מה אפשר לעשות?

כל מה שאתם צריכים לדעת על סיבים תזונתיים/מערכת וואלה!

בחג הפסח, הלא הוא חג האביב והמצות, רובנו נאכל קצת יותר מדי. חלקנו הרבה יותר מדי. כך או כך, בשילוב הארוחות הכבדות והתכופות, המצות וחוסר התנועה, רבים מאינו יחוו חוסר נעימות בבטן, תחושת מלאות ואף עצירות.

עצירות היא אומנם לא מחלה, אלא תסמין שמבטא שינוי בהרגלי היציאות, אבל היא כוללת צואה קשה, יציאות מועטות, קשיים בהתרוקנות, ירידה בתדירות היציאות, ולעתים אף תחושת מלאות גם אחרי פעולת מעיים. - כל אלה תסמינים מאוד לא נעימים. למה הם קורים בעיקר בחגים ומה אפשר לעשות?

למה מצות גורמות לכאבי בטן?

בואו נתחיל מהמוקש הראשון בחג הזה - מצות. מצה סטנדרטית עשויה מקמח מצות שמכיל את אחד מחמשת סוגי הדגן - חיטה, שעורה, שיבולת שועל, שיפון או כוסמין. הבצק שממנו מכינים את המצות מכיל מים וקמח בלבד, ולכן הן דלות מאוד בסיבים תזונתיים, וכמובן דלות מאוד בנוזלים, בהשוואה ללחם. העובדה הזו היא שגורמת למצות להיות גורם עיקרי לבעיות בעיכול במהלך חג הפסח.

עוד המלצות לחג:
פסח 2022: מדריך טיולים, מסלולים ואירועים
מתכונים כשרים לפסח 2022
אירועים, פסטיבלים, ופעילויות בחינם למשפחה בפסח 2022

מצה עם שוקולד. ShutterStock
מצה על שום מה? מצה/ShutterStock

היעדר הסיבים התזונתיים והנוזלים במצות גורמים לכך שאנשים מסוימים עלולים לסבול במהלך ימי החג מעצירות משמעותית, נפיחות בבטן, גזים וכאבי בטן. אצל אחרים אכילת מצות עלולה לגרום דווקא למצב הפוך של שלשול, ייתכן בשל אי סבילות לרכיביה או למאכלי חג אחרים.

מה עושים? בראש ובראשונה מקפידים לשתות הרבה מים. בנוסף, ההאטה בתנועת המעיים שמזיזה את המזון המעוכל במורד מערכת העיכול קשורה לתזונה דלה בסיבים, מה שאומר שכאי שתאכלו יותר ירקות וקטניות ופחות עוגיות קוקוס, ולבסוף, מחסור בפעילות גופנית גם הוא גורם לעצירות - אז נסו להכניס אימון או שניים גם בשבוע של חול המועד.

ומה עם הגזים?

אבל שלא תחשבו שהכל בגלל המצות. פרט אל המאכל המסורתי הזה, מזונות רבים שנאכלים בחג עלולים להגביר את ייצור הגזים. מזונות עמילניים כמו תפוחי אדמה ותירס, מוצרי חלב (בעיקר לבעלי אי סבילות ללקטוז) וירקות שונים (כמו בצל, כרוב, ברוקולי). אכילת סוכרים בקינוחים וממתיקים מלאכותיים רבים (כמו סורביטול) עלולים אף הם להחמיר גזים. עבור אנשים מסוימים גם צריכה מרובה של ביצים, בעיקר קשות, עלולה גם היא לגרום לתסמינים של אי סבילות ולריבוי גזים.

כדי להקל על הגזים יש כמה פתרונות: הכלל הבסיסי ביותר הוא להמעיט במוצרי מזון שעושים לכם לא טוב. הכלל השני הוא להרבות בשתיה של מים וחליטות תה כמו חליטת זרעי שומר, ג'ינג'ר, מים חמים עם לימון ותה מנטה. ולבסוף, אם כלום לא עוזר ניתן להקל על הגזים באמצעות תרופות שונות ללא מרשם כמו סימטיקון (גזים X), טבליות פחם פעיל וקולפרמין. גם תרופות על בסיס ביסמוט (כמו למשל קלבטן) עשויות להקל על כאבי הבטן והגזים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully