וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בסטרס מפסח שמתקרב? זה עלול לפגוע בלב שלכם

פרופ' ירון ארבל

עודכן לאחרונה: 11.4.2022 / 8:51

יש מי שאוהב חגים משפחתיים, ואילו עבור אחרים מדובר בתקופה מלאה בסטרס. הלחץ שמגיע לפני פסח ובמהלכו עלול לגבות מכם מחיר כבד. מומחה מסביר מה ניתן לעשות ולמה חשוב להבדק

צעירה עברה התקף לב אחרי לידה/צילום: רשת 13

פסח עוד רגע כאן, וזו בשורה טובה לחובבי המפגשים המשפחתיים שבינינו. אולם, תקופה זו מלווה לעיתים קרובות בתעוקה נפשית ובלחץ רב (סטרס), הקשורים לסידורים והארגונים, ההוצאות הכספיות, ולא פחות מכך ללחצים משפחתיים הנפוצים סביב מפגשי החג. לסטרס עשויות להיות השפעות בריאותיות רבות, ובכלל זה גם על הבריאות הלבבית, ובמקרי קיצון אף להוות טריגר לאירוע לב.

בשנים האחרונות מתרבים המחקרים שבודקים ומאששים קשר בין סטרס למחלות לב ואירועים לבביים. בין היתר, מחקר בהרווארד מצא קשר בין לחץ ומחלות לב, והחוקרים סיכמו כי יש להתייחס ללחץ כרוני כגורם סיכון חשוב למחלות לב וכלי דם. מחקר אחר, גם הוא נערך על ידי חוקרי הרווארד, בדק את הקשר בין סטרס בעבודה ומחלות לב, ומצא כי לנשים עם רמה גבוהה של סטרס בעבודה, יש סיכון מוגבר של 40 אחוזים לפתח מחלת לב, התקף לב, או צורך בניתוח לפתיחת כלי דם כליליים.

מחקרים אלו, ואחרים לצדם, התמקדו בלחץ כרוני, כלומר ההשפעה ארוכת הטווח של סטרס על בריאותנו. אולם מה בדבר לחץ חריף נקודתי? המחקר מראה כי גם סטרס נפשי קיצוני מעלה בצורה גבוהה מאוד את הרמה של הורמונים ממריצים בדם כגון אדרנלין, נוראדרנלין ודופמין, שגורמים לפעולה מוגברת של שריר הלב.

וכאשר ישנה בעייה קיימת בלב, הסטרס הקיצוני ושרשרת התגובות בעקבותיו עלולה לגרום להפרעות קצב ואף לאירוע לבבי. חשוב לציין כי הסטרס אינו מהווה סיבה מרכזית ויחידה לאירוע לב כשלעצמו, אולם הוא בהחלט יכול להחמיר מצבים קיימים, שלעיתים איננו בכלל מודעים להם.

אשה עוברת התקף לב. Creative Cat Studio, ShutterStock
הסטרס הקיצוני יכול להביא להפרעות קצב ואף לאירוע לבבי. אישה מחזיקה בחזה/ShutterStock, Creative Cat Studio

בנוסף, בשנים האחרונות, אנו מודעים יותר ל"תסמונת הלב השבור". בתסמונת זו, אנשים מגיעים לבית החולים עם תלונות ובדיקות מעבדה שמראות כי המטופל/ת חווים אירוע לב, אך הוא לא נגרם בשל סתימה באחד מעורקי הלב אלא בשל עודף סטרס.

רבים מבינינו נמצאים בקבוצות סיכון לאירוע לב - מעשנים, חולי סוכרת ובעלי לחץ דם גבוה, בין היתר. אולם ישנם גורמים נוספים שיכולים לייצר סיכון, כאלו אשר אינם מתאפיינים בתסמינים קודמים, ובייחוד נטייה גנטית משפחתית לבעיות לב. הבעיה חמורה אך יותר אצל נשים, להן קיימים תסמינים שונים מאלו הידועים והמוכרים המתלווים לבעיות לבביות, ומשום כך לעיתים מתעלמים מתופעות העשויות להצביע על בעיה ואיבחון נשים לבעיות לבביות מתאחר ואף מתפספס.

כקרדיולוג מומחה, ההמלצה הרפואית הראשונית שלי לציבור הינה כמובן לאזן גורמי סיכון - הפסקת עישון, אימוץ אורח חיים בריא ופעיל, ושמירה על תזונה בריאה. אולם ישנם גורמי סיכון, וסטרס הינו אחד מהם, הנמצאים מחוץ לשליטתנו. זו הסיבה שחשוב מאוד להיבדק בדיקות סקר כגון צנתור וירטואלי בכדי לזהות מראש בעיות לבביות. כמו בנושאי רפואה אחרים - זיהוי מוקדם יכול להציל חיים.

פרופ' ירון ארבל הוא קרדיולוג ומצנתר בכיר בבית החולים רפאל בתל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully