וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שיקרה לגוף שלכם אחרי שבוע שלם בלי סטרס

25.11.2018 / 9:26

שלל משימות ומטלות מחכות לכולנו כל יום, כל היום, והן אף פעם לא נגמרות. מתח ולחץ הן חלק בלתי נפרד מחיינו ולפעמים צריך לעצור כדי לתת לגוף ולנפש מנוחה. אז מה יקרה לכם אם תרפו קצת?

איש מוחץ כדור לחץ. ShutterStock
לחץ הוא הדרך של הגוף שלנו להגיב לכל סוג של איום. כדור להפגת מתחים/ShutterStock

טלפון מהגננת של הילד, תור לשיננית שדחיתם כבר פעמיים, מקרר שמלא בשאריות מסוף השבוע הקודם שצריך לזרוק ומצגת סוף רבעון שטרם התחלתם ובגללה אתם בורחים מהבוסית בעמדת קפה. ואלה רק המשימות של יום חמישי. לא משנה כמה נראה לכם שאתם גמישים, הלחץ יכול להצטבר בקלות ובסופו של יום תרגישו שהוא גובה מכם מחיר כבד.

"לחץ הוא הדרך של הגוף שלנו להגיב לכל סוג של איום", אומרת ד"ר קים גלאס ממרכז הרפואי בופה בלונדון, "הוא גורם לשינויים פיזיים שמסייעים לנו להתמודד עם האתגרים, אבל יותר מדי מתח יכול להזיק לבריאות שלנו. הוא יכול להשפיע לרעה על איכות השינה, התזונה, בריאות הלב, בריאות הנפש ועוד - כל אלה נחוצים כדי לחיות חיים בריאים ומאושרים".

עוד בנושא:
בדקו את עצמכם: האם אתם חיים עם סטרס שמסכן את הבריאות?
דור שלם בסטרס: למה הצעירים של היום הרבה יותר לחוצים?
צאו מזה: 5 דרכים שיעזרו לכם להתגבר על הסטרס

אילוסטרציה בוקר התעוררות מיטה סטרס מתח לקום אישה אשה מתעורת. ShutterStock
לכל שבת יש מוצאי שבת שאי אפשר להירדם בו. אישה מתקשה לישון/ShutterStock

המורכבות והדרישות הרבות של אורח החיים המודרניים מחייבים אותנו לעצור מדי פעם ולהרפות. זו אמנם משימה שדורשת היערכות אבל היא הרבה יותר קלה משחשבתם והסיבות הטובות לכך רבות. שבעה ימים ללא מתח יכולים להשפיע לחיוב על הבריאות הפיזית ונפשית שלכם. איך בדיוק?

עוד באותו נושא

מתח גבוה: 8 סימנים מוזרים שמעידים שאתם בסטרס

לכתבה המלאה

שינה טובה יותר

לכל שבת יש מוצאי שבת ובעיניי רבים הוא הפך לסיוט שבגללו ממש לא מתחשק להתחיל את השבוע. רשימת המטלות שמחכות לכם לקראת יום ראשון גורמת לבהייה בתקרה, לשינויי תנוחה תכופים ולשינה טרופה. "רוב האנשים שחווים התקפי לחץ מתקשים להירדם או סובלים משינה קלה מאוד", אומרת ד"ר גלאס. "הוא מערער את האיזון שבין שינה וערנות".

תרגילי נשימות במשרד. ShutterStock
קחו זמן באמצע הטירוף כדי להירגע. אישה עורכת תרגילי יוגה מרגיעים במשרד/ShutterStock

בבוקר המחרת מרגישים עייפות וחוסר מנוחה שמלווה אתכם במהלך כל היום. הנזק הנגרם מהמצב הזה בעייתי לא רק בטווח הקרוב אלא גם בטווח הרחוק. שינה גרועה גורמת גם לבעיות בריאות כמו השמנה, מחלות לב וסוכרת. "אם תקפידו במשך שבוע ללכת לישון אחרי שתפיגו את המתח, תרוויחו שינה עמוקה, רציפה וטובה יותר שלאחריה תקומו רעננים ונמרצים יותר לקראת אתגרי היום", מסבירה המומחית.

תזונה משופרת

בזמנים של מתוחים אנחנו בוחרים בחטאים קולינריים כמו מאכלים מתוקים או עתירי שומן כדרך להתמודדות. "כשאנחנו בלחץ, המוח שלנו משתוקק למזונות מרגיעים", אומרת גלאס. "אנחנו נפנטז על חטיף שוקולד ופינוקים אחרים שגורמים לשחרור דופמין - שידוע גם בשם 'הורמון האושר'. בעולם ללא מתח, קל יותר להיות מודעים לתזונה שלנו. אנחנו לא משתוקקים לפינוקים מתוקים ויש לנו יותר מוטיבציה להכין ארוחות בריאות. התזונה תהפוך למסודרת, מזינה ובריאה יותר".

בריאות נפשית

"לחץ משפיע לא רק על הגוף אלא גם על הנפש, מה שיכול לתרום להפרעות לא פשוטות כמו חרדה ודיכאון", אומרת ד"ר גלאס שמשווה את ההשפעה של המתח על הגוף למכונית שנעה בלי הפסקה בנתיב המהיר, וכתוצאה מכך נגרם בלאי למנוע. "כשאתם חיים ללא מתח, אתם חושבים בבהירות, מצליחים לקבל את ההחלטות הנכונות ויש לכם השקפה חיובית יותר על מה שקורה סביבכם - הן בעבודה והן בבית".

פחות לחץ על הלב

לחץ כרוני חושף את גופנו לרמות לא בריאות של אדרנלין וקורטיזול, דבר שעלול להגביר את הסיכון לבעיות לב. "שבוע בלי מתח יקטין את הלחץ על הלב ולכן חשוב לשקול מנוחה ותקופת רגועה", ממליצה ד"ר גלאס. לחץ, מחמיר גם בעיות בריאות חמורות נוספות כמו לחץ דם גבוה או רמות לא בריאות של כולסטרול".

הגברת התפוקה

"הקשר בין מתח ופרודוקטיביות מתנהל כמו במעגל קסמים. עבודה יכולה לגרום ללחץ, שעשויה להוביל להיעדרות ולבריחה, שתכניס אותנו למתח גדול יותר. שבוע ללא מתח מגדיל את הפרודוקטיביות שלכם בהתמודדות עם אתגרים שלא נראים ברי השגה".

אישה לחוצה כוססת ציפורניים. ShutterStock
אם לא מצליחים להפיג את הלחץ, כדאי לפנות לעזרה מקצועית. אישה לחוצה/ShutterStock

יש מספר דרכים יעילות להפיג מתח במשך השבוע ובכלל וכל אחד יכול לבחור את הדרך שהכי מתאימה לו. יש מי שמעדיפים מדיטציה ויוגה, יש מי שבוחרים בצמצום צריכת אלכוהול וקפאין, או שמוצאים זמן לתחביבים מרגיעים כמו לפגוש חברים לקפה, או מבצעים פעילות גופנית שתנקה את הראש מטרדות.

"אם אתם מרגישים לחוצים, תמיד טוב לחשוב איך תוכלו להקל את מתח. אם אתם לא מצליחים להיאבק בו, שווה לפנות לעזרה מקצועית. בתוך פרק זמן קצר ניתן להקל על תחושת הלחץ, ואת היתרונות הפיזיים והנפשיים יהיה אפשר לראות בבירור", מסכמת ד"ר גלאס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully