וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקפי לב לנשים: המידע שעשוי להציל את חייך

6.2.2017 / 11:30

בניגוד לדעה הרווחת, התקף לב בקרב נשים מתבטא בשורה של תסמינים שלא בהכרח כוללים רק לחץ בחזה או כאב בזרוע. כך תזהו את הסימנים לפני שיהיה מאוחר מדי

כמה דברים שנשים חייבות לדעת על התקפי לב/מערכת סיפור בדקה

"ביום שישי בערב ישבתי לראות סרט. נשנשתי פופקורן, הייתי רגועה ונינוחה. באמצע הסרט הרגשתי שנתפסו לי הכתפיים והצוואר... הייתה לי קצת בחילה, והייתי בטוחה שזה מהפופוקורן...השרירים בגב העליון והצוואר נתפסו חזק יותר, והרגשתי לא טוב כמו שמרגישים בשפעת".

כך כתבה בשבוע שעבר לין יערה ויזמן, בת 37, בפוסט בפייסבוק שזכה לכמעט 2,000 שיתופים. בפוסט סיפרה על תסמינים שרובנו לא מייחסים להם חשיבות – שרירים תפוסים, בחילה, זיעה קרה ועייפות. גם יערה לא ייחסה להם חשיבות בהתחלה, עד שמצאה עצמה בטיפול נמרץ, בדרך לעבור צנתור דחוף לאחר התקף לב.

עוד בנושא:
למה נשים עדיין מתות יותר מהתקפי לב?
המבחן שיקבע אם תקבלו התקף לב בקרוב
איזה מחלות משתקפות מהעיניים שלכם?

למזלה, כשהכאבים לא הרפו היא נזכרה שנתקלה במידע על כך שנשים חוות התקפי לב באופן שונה מגברים, והתחילה לחפש על כך מידע בגוגל. המידע שמצאה אימת את החשש הראשוני והראה כי היא אכן סובלת מכל התסמינים להתקף לב. הגילוי המבעית הוביל אותה לשתף את החוויה בפייסבוק, יחד עם רשימת הסימנים הייחודיים להתקף לב בקרב נשים.

"את אף אחד מהסימנים שהיו לי לא רואים בסרטים כשמראים התקפי לב", כתבה. "לא כאב לי נורא בחזה או בזרוע כמו בטלוויזיה. באמת שחשבתי שיש לי קלקול קיבה, או סתם שריר תפוס. מסתבר שאצל נשים אלה סימפטומים נפוצים לאירועי לב".

התקפי לב מסוכנים יותר לנשים

"נהוג להאמין כי מחלות לב הן בעיקר נחלתם של גברים, אף על פי שנשים הסובלות מהתקפי לב צפויות לסיבוכים קשים יותר", מסרו השבוע מחברת שחל, מפעילת מוקד רפואי טלפוני וספקית טכנולוגיות רפואיות לניטור הפרעות קצב לב, לרגל שבוע מודעות לב האישה.

התסמינים שבדרך כלל מצביעים על התקף לב בקרב נשים אינם קשורים בהכרח לכאב בחזה, אלא מתבטאים בדרכים אחרות: חוסר נוחות בצוואר, בכתפיים ובחלק העליון של הגב או הבטן; קוצר נשימה; בחילות והקאות; זיעה; סחרחורת ועייפות יוצאת דופן.

עוד באותו נושא

כל מה שאתם צריכים לדעת על הלב

לכתבה המלאה
צוואר תפוס. ShutterStock
חוסר נוחות בכתפיים? כדאי לבדוק את זה/ShutterStock

לפי הנתונים של שחל, אחד מכל שלושה מקרי מוות בקרב נשים נגרם ממחלת לב, כאשר שיעור התמותה בקרב נשים מסיבה זו גבוה מזה של הגברים. נשים מתחת לגיל 50 שחוו אירוע לבבי, נמצאות בסיכון גבוה פי 2 מגברים למות ממנו.

"נשים לוקות ביותר התקפי לב שאינם מאובחנים, גם התקפי לב חוזרים, או כאלה המאובחנים באיחור רב, ולכן חשוב להיות מודעים לסימפטומים", ציינו בשחל, והוסיפו כי בעיות אבחון אצל נשים קשורות למודעות נמוכה לסימפטומים ומיעוט בדיקות שגרתיות. גורמים אלו עשויים להוביל, לפיכך, לסיבוכים קשים יותר מאשר אצל גברים.

אצל הרבה נשים מפספסים

ד"ר אביטל פורטר, מנהלת המרפאה ללב האישה בבית החולים בלינסון מקבוצת שירותי בריאות כללית, שמה לה למטרה להעלות את המודעות לייחודיות המגדרית של מחלות לב אצל נשים. זאת בתקווה לנסות להגיע לכמה שיותר מהן ולהציל את חייהן. לדבריה, לא מעט נשים מזלזלות בסימפטומים ובסימנים שהגוף שולח.

בשיחה עם וואלה! בריאות סיפרה ד"ר פורטר כי "הייתה אצלי במרפאה אישה מהצפון שסיפרה לי שהיא חשה שטרקטור עובר לה על החזה באמצע הלילה. היא לא העירה את בעלה, קראה שהסימנים להתקף לב הם כאב בחזה וביד שמאל, חשבה שהדברים לא מסתדרים ונשארה בבית עד הבוקר, עד שלא יכלה לחכות יותר. כיום היא סובלת מאי ספיקת לב קשה".

"הדבר הראשון והחשוב ביותר הוא להאמין לגוף, הגוף לא משקר. חשוב גם לא לתת פרשנות אלא ישר ללכת להיבדק", הסבירה. "למרות התפיסות הקיימות, מחלות לב שכיחות בקרב נשים ויש להן גורמי סיכון ייחודים. נשים שסבלו מיתר לחץ דם או סוכרת בהריון, נשים שפסק אצלן המחזור בגיל צעיר – כל אלו נמצאות בסיכון לבעיות לב".

להשתחרר מהתפיסות המקובלות

ד"ר פורטר מדגישה כי חשוב להשתחרר מהתפיסות המקובלות על התקף לב ולהעצים את השיח בנושא: "לצערי במשך שנים אמרו שהתקף לב פירושו כאבים בחזה עם הקרנה ליד שמאל. זה נכון לחלק גדול מהגברים וגם לחלק קטן מהנשים, אבל יש המון תסמינים אחרים. הכאב שמקורו בלב יכול להגיע מהטבור עד למעלה החזה, יש המון אזורים שיכולים לכאוב, ללחוץ, לדקור או לשרוף. אישה בת 70 הגיעה אליי אחרי שלילה שלם שרף לה החזה. היא חשבה שזאת הקיבה, ולקחה כדור נגד צרבת".

אישה בהיריון. ShutterStock
בייחוד בהיריון, חשוב להקשיב לגוף/ShutterStock

"השכיחות של מחלות לב והתקפי לב אצל נשים גבוהה כמו אצל גברים, רק שאצל נשים מפספסים. לרוב הן מגיעות מאוחר. חשוב שנשים ילכו להיבדק ולא יעשו פרשנות משלהן. לרופאים יש עזרים, בדיקות וידע מקצועי," אומרת ד"ר פורטר.

מה הקשר למחזור החודשי?

בדבר לזיהוי האותות שעלולים להצביע על בעיה בלב, היא מסבירה כי "לא מדובר רק בסימנים המתבקשים כמו כולסטרול גבוה. גם בעיות רפואיות במהלך ההיריון יכולות להצביע על מידת התקינות של כלי הדם, כמו גם סוכרת ויתר לחץ דם במהלך ההיריון. גם תינוק שנולד לפני הזמן עלול להוות אינדיקציה למצב הלב וכלי הדם".

כמו כן, נשים שהמחזור שלהן מופסק מוקדם מהצפוי, מאבדות את ההגנה של הורמון המין הנשי ולכן חשופת לתחלואה בגילאים מוקדמים יותר. לפיכך נשים אלו מצויות בסיכון גבוה יותר לפתח מחלות לב או ללקות בשבץ. לכן מדגישה ד"ר פורטר: "אם מופיע תסמין חדש ולא ברור, גם אם הוא לא טיפוסי לבעיות לב, לכי להיבדק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully