וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רואים לכם בעיניים: איזה מחלות משתקפות מהעיניים שלכם?

פרופ' גיא קליינמן

12.12.2016 / 12:43

אנחנו לא נוהגים להגיע לרופא עיניים באופן שגרתי, אבל קיימים כמה מצבים שצריכים להדליק לכם נורה אדומה. איך תרופות שכיחות משפיעות על בריאות העיניים ומה הסיכונים בעדשות מגע?

עין. ShutterStock
רואים לכם בעיניים/ShutterStock

רובנו לא נוהגים לדבר על מחלות ובעיות רפואיות ומרביתנו גם לא פונים לרופא לפני שהתסמינים מכריעים אותנו. כך שאם לא חוויתם קשיי ראייה, דלקת, יובש בעיניים או קושי בהרכבת העדשות - רוב הסיכויים שלא תפגשו רופא עיניים לבדיקה שגרתית, וחבל. ראייה טובה היא לא תמיד ערובה לעיניים בריאות. מהם סימני האזהרה המחייבים פנייה מהירה לרופא עיניים, אילו תרופות עשויות להזיק לעיניכם ואיזה מחלות משתקפות בעיניים שלכם? הנה כל התשובות:


עוד בנושא:
ביצים ותותים: המזונות הכי בריאים לעיניים שלכם
מבחן הראייה האולטימטיבי: האם תראו את כל הצבעים?
מה הקשר בין ליקויי ראיה אצל ילדים והפרעות קשב וריכוז?

1. אל תתעלמו מתסמינים חריגים, גם אם חלפו מיד

איבדתם את הראייה בעין אחת לכמה רגעים? כדאי שתפנו בדחיפות לרופא עיניים או לחדר מיון. תסמין זה עלול לרמז על אירוע מוחי חולף. סימן נוסף שדורש התייחסות מידית ועלול להעיד על בעיה נוירולוגית במוח הוא ראייה כפולה. ראוי להתייחס באופן רציני גם לשינוים בחדות הראייה ולראייה עכורה ("נקודה", "זבוב" "יתוש בעין", "חוטים") ולהבזקים בעין. ייתכן שמדובר בתסמינים של היפרדות זגוגית העין - מצב המתרחש כאשר הנוזל דמוי הג'ל הממלא את העין מתנתק מדופן העין. בתהליך זה הוא עלול לקרוע את הרשתית אליה הוא מחובר, מה שעלול להוביל לכניסת נוזלים מתחת לרשתית ולהפריד אותה ממקומה - מצב המסוכן לראיה.

2. רואים 6/6? תופתעו לשמוע שהראייה שלכם לא בהכרח מושלמת

ראיה טובה אינה ערובה לבריאות העין. חדות הראיה אינה המרכיב היחידי החשוב בראייה אלא גם שדה הראייה. במחלת הגלאוקומה למשל, שדה הראיה נפגע לפני שנפגעת חדות הראיה. לכן, במיוחד כאשר הפגיעה אינה סימטרית, לעיתים שמים לב לפגיעה בשדה הראיה, רק בשלבים מאוד מתקדמים של המחלה, כשהיא מגיעה גם למרכז הראיה ופוגעת בחדות הראיה. בשלבים אלו הטיפול כבר מוגבל ביותר אם בכלל.

האמת מאחורי המשקפיים השחורים של בונו

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
משככי כאבים. ShutterStock
לקרוא את העלון המצורף/ShutterStock

3. תרופות רבות משפיעות על בריאות העיניים

שימוש ממושך בסטרואידים עלול לגרום לגלאוקומה ולקטרקט. תרופות נוגדות אלרגיה, תרופות לטיפול ביתר לחץ דם, כדורי שינה, גלולות למניעת הריון, נוגדי דיכאון, משככי כאבים שונים ועוד - עלולים לגרום לתופעות לוואי, כגון יובש בעיניים.

בנוסף לכך, חשוב לדעת שגם שימוש בטיפות עיניים, שהוא לכאורה טיפול מקומי, עשוי להחמיר מחלות מסוימות ולהשפיע על בריאותכם הכללית. טיפות עיניים המשמשות להרחבת האישון (כמו אטרופין) עלולות לגרום לקצב לב מואץ, בחילה והקאה, עצירת שתן, עצירות, בלבול והכרה מעורפלת.

כדי להימנע מתופעות לוואי לא רצויות, מומלץ לדווח לרופא משפחה או עיניים, בפירוט (גם אם לא נשאלתם) מהן התרופות שאתם נוטלים. מומלץ לקרוא את העלון המצורף, גם אם הוא מעט מייגע, של התרופות שאתם נוטלים ולקרוא באתרים זמינים מהן תופעות הלוואי הידועות של כל התרופות הקיימות כיום.

4. מעשנים? לא רק הריאות והעור שלכם סובלים

עישון, אקטיבי ופאסיבי, מכפילים את הסיכון לסבול מתסמונת עיניים יבשות לצמיתות, מפני שהוא משפיע לרעה על איכות הדמעות. בעיה זו מחריפה בעבודה ממושכת מול מחשב ובשימוש אינטנסיבי בעדשות מגע. בנוסף, עישון גורם לדלקת בלחמית, שהיא הקרום השקוף המצפה את החלק הלבן בעין ואת פנים העפעפיים.

בנוסף, מחקרים מעידים, כי עישון סיגריות מכפיל את הסיכון לקטרקט ומעלה פי שלושה את הסיכון למחלת ניוון רשתית בגיל המבוגר, המסכנת את הסובלים ממנה בעיוורון.

עדשות מגע. ShutterStock
עלול לגרום לזיהומים חריפים/ShutterStock

5. שימוש לא נכון בעדשות מגע מסכן את הראייה

מדי שנה נפגעים אלפי משתמשים מבעיות קשות הכרוכות בשימוש לא הולם ומסוכן בעדשות מגע. הרכבת עדשות לזמן ממושך, בעת שינה או שחייה (אפילו עם משקפת), אי שטיפת ידיים לפני הטיפול בהן, ניקוי העדשות במי ברז, אי החלפת "מחסנית" ועוד, גורמים לנזק לעיניים. הנזק יכול להתבטא ביובש, כאבים, אדמומיות ודלקות, אך הוא גם עלול לגרום לזיהומים חריפים, צניחת עפעפיים ופגיעה בקרנית עד כדי עיוורון.

עדשות מגע מפחיתות את מעבר הדמעות ופיזורן ואת אספקת החמצן לקרנית. כאשר זרימת הדמעות משתנה בגלל עדשות המגע, חלקיקים זרים וחיידקים נשארים זמן רב יותר במגע עם הקרנית וגורמים לזיהומים חמורים. גם התמיסות הרב תכליתיות לניקוי עדשות המגע, עלולות לגרום לאלרגיות ולגרום לנזק מצטבר לעיניים.

מומלץ להפחית את השימוש בעדשות למינימום ולפנות לרופא מומחה קרנית אם אתם חשים באחד התסמינים.

6. בריאותכם הכללית קשורה לבריאות העיניים

מחלות נפוצות כמו סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות של בלוטת התריס, כולסטרול גבוה, גידול במוח, מחלות מפרקים, מחלות אוטו-אימוניות, כמו טרשת נפוצה וזאבת ומחלות כבד משפיעות על בריאות העין, נראות בעיניים ויכולות לגרום לפגיעה בלתי הפיכה בהן.

כך לדוגמה, סוכרת לא מאוזנת היא הגורם העיקרי לעיוורון אצל צעירים. יתר לחץ דם עלול לגרום לשינויים ברשתית, לנזק לכלי הדם המספקים דם לעין ולאובדן חדות הראייה.

מומלץ לשתף את רופא העיניים בהיסטוריה הרפואית שלכם, גם אם זה לא נראה לכם קשור במיוחד. כך תוכלו למנוע מבעוד מועד ולטפל במידת הצורך בעיניים שלכם בצורה הטובה ביותר.


פרופ' גיא קליינמן הוא מנהל שירות הקטרקט במרכז הרפואי קפלן ומנתח לייזר במרכז הרפואי "הדסה אופטימל"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully