וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האמת מאחורי המשקפיים הכהים של בונו

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה

21.10.2014 / 8:06

גלאוקומה היא הסיבה השנייה לעיוורון בעולם, עכשיו מסתבר שגם סולן להקת U2, בונו, סובל ממנה. מהם גורמי הסיכון למחלה, והאם משקפיים כהים באמת יכולים לעזור?

בונו מלהקת U2 בפתיחת פסטיבל טורונטו. Jason Merritt, GettyImages
פיתרון לאחת השאלות המסקרנות/GettyImages, Jason Merritt

רבים חושבים כי משקפי השמש שמרכיב בונו, סולן להקת U2, בכל סיטואציה אפשרית, גם כשהוא בבית, הם סוג של אמירה אופנתית או גחמה של כוכב רוק. אולם לאחרונה גילה בונו את הסיבה האמיתית שבעטיה הוא מסוכך על עיניו. בשני העשורים האחרונים הכוכב סובל ממחלת הגלאוקומה, שבהיעדר טיפול, עשויה להוביל ללקות ראייה ואף לעיוורון. דרור דקל, אופטומטריסט באופטיקנה, מסביר מהי גלאוקומה, ואיך משקפיים כהים יכולים לסייע?

מהי גלאוקומה?
גלאוקומה ("ברקית" בעברית) זו קבוצת מחלות בהן יש נזק לעצב הראייה ולשדה הראייה, בדרך כלל עקב לחץ תוך עיני גבוה. מחלה זו מתרחשת לרוב בגיל מבוגר, אך לעיתים עלולה לפגוע בצעירים ואף בתינוקות. לגלגל העין יש כניסה ויציאה של נוזלים, כאשר יש חוסר איזון בין ייצור וניקוז הנוזל התוך עיני, כלומר, כמות הנוזלים שנוצרים בעין גבוהה יותר מהנוזלים שיוצאים מהעין, כך נוצר לחץ תוך עיני, המוביל לגלאוקומה.

הסיבות להיווצרות גלאוקומה
"לא מעט סיבות משפיעות על היווצרות הנוזלים ועל ניקוז הנוזלים בעין", אומר דקל. רוב מקרי הגלאוקומה קורים עקב לחץ גבוה בעין, אבל לעיתים עשויה להיות גלאוקומה גם בגלל לחץ תקין. גורמי הסיכון כוללים:

היסטוריה משפחתית: אם יש לכם קרוב משפחה מדרגה ראשונה שיש לו גלאוקומה, הדבר מעלה את הסיכוי ב-10% שתחלו גם אתם בגלאוקומה.

גיל: מעל גיל 40 המחלה נפוצה יותר, גם סוכרת או יתר לחץ דם עשויים להגדיל את הסיכוי לגלאוקומה.

דלקת: לעיתים, הגלאוקומה היא מחלה משנית, ונגרמת בגלל דלקות חריפות בעין, החוסמות את הניקוז.

חבלה או מכה: פגיעה באזור הניקוז של הנוזל התוך עיני, או צמיחה של כלי דם חדשים, החוסמים את הניקוז.

מה לגלאוקומה ולמשקפיים כהים?
"במקרים מתקדמים של גלאוקומה, כאשר נוצרת לקות בראייה, ניתן לעיתים לשפר את חדות הראייה על ידי שימוש במשקפיים עם פילטרים מיוחדים, בגוונים כתומים, צהובים או חומים, המפחיתים את הסנוור ומשפרים את הניגודיות", אומר דקל. "שימוש במשקפיים עם פילטרים אלו יעיל במגוון מחלות עיניים, כיוון שהם מקלים על ההבחנה בתמונה".

שרליז ת'ורן ובונו בטקס  האשכבה של נלסון מנדלה, דצמבר 2013. AP
לא רק הצהרה אופנתית. בונו והשחקנית שרליז ת'רון/AP

דקל מציין שבגלאוקומה קיימת עלייה הדרגתית בלחץ התוך עיני, ודבר זה אינו מורגש בדרך כלל. הלחץ התוך עיני פוגע בעצב הראייה ובשדה הראייה, שמצטמצם לאט לאט, מבלי משים לב. לעיתים, התהליך מתרחש בעין אחת יותר מהשנייה, וקשה להבחנה מכיוון שהעין השנייה מגבה את העין הפגועה."הגלאוקומה נמצאת בתהליך של התקדמות, ולכן לעיתים זה קריטי לתפוס זאת בזמן. חשוב לערוך בדיקה אצל רופא עיניים החל מגיל 40 או בהתאם להמלצת הרופא. אין זה מספיק לבדוק רק לחץ, כי לעיתים הלחץ נמוך, ודבר זה יכול להטעות. לכן חשוב להסתכל לרשתית ולבדוק את עצב הראייה.

"מצבי טוב ויציב"
למחלת הגלאוקומה יש טיפולים שונים ומגוון תרופות בהתאם לסיבה שממנה נוצרה, ולכן חשוב להכיר את המחלה וסימניה. אין ספק כי החשיפה אודות מחלתו של בונו העלתה את המודעות לנושא הגלאוקומה. במהלך טוק שואו של BBC1 שבו השתתף, הסביר בונו כי המשקפיים מסייעים לו בשיפור הראייה, משום שהגלאוקומה גורמת לו לרגישות לאור והעדשות הכהות מסייעות בסינון האור. בונו ציין כי היה בטיפולים ומעקבים מאז שנודע לו אודות מחלתו, ולכן מצבו טוב ויציב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully