וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שאתם צריכים לדעת על הלב

14.8.2016 / 7:19

לאיזה בעל חיים יש את הלב הגדול ביותר בטבע, מדוע הלב של נשים קטן יותר משל גברים, איך זה שאנחנו לא שומעים על סרטן בלב ולמה הלב דופק מהר כשאנחנו מתאהבים? ד"ר דור לוטן עם כל התשובות

ShutterStock

לב האדם ממוקם בחלקו המרכזי של בית החזה בין שתי הריאות, עם נטייה של חוד הלב שמאלה. לכן נהוג לחשוב שהוא ממוקם בחלקו השמאלי של בית החזה. משקל הלב הוא 300 עד 350 גרם בממוצע, ואצל גברים הוא מעט כבד יותר. עם זאת ביחס לבעלי חיים אחרים הלב שלנו צנוע למדי - הלב הגדול ביותר בטבע הוא של הלוויתן הכחול, ששוקל בדיוק פי 2000 - 680 ק"ג.

הלב פועם בממוצע 70 פעימות לדקה אצל גברים, ו-78 פעימות לדקה אצל נשים, הבדל זה נובע מהעובדה שלב האישה קטן מעט יותר, ולכן הוא צריך לפצות בפעימות רבות יותר בשביל לספק כ-6 ליטר של דם במנוחה ועד 30 ליטר של דם בדקה בעת פעילות גופנית מאומצת ל-75 טריליון התאים בגופינו, למעט הקרניות שאינן מקבלות אספקת דם כלל ולכן ניתן לתרום אותן לאחר מותנו ללא התאמה גנטית (כרטיס אדי שמעתם?).

לב אנושי. ShutterStock
הלב של גברים קצת גדול יותר/ShutterStock

מיליון וחצי חביות של דם, והרבה מאוד חשמל

הלב מתחיל לפעום כבר בשבוע ה-4 להיריון, והוא הסימן הראשוני של חיים. הלב הוא משאבה שמורכבת מארבעה תאים (שני חדרים ושתי עליות), והוא עובד בסנכרון מושלם ללא הפסקה כל חיינו. הצד השמאלי של הלב מספק דם מחומצן לגוף, והצד הימני מספק דם לא מחומצן החוזר מהגוף הישר לריאות וחוזר חלילה.

למעשה, הלב הוא שריר חלול המתפקד כמשאבה כה חזקה עד שהוא מסוגל למלא מיליון וחצי חביות דלק במהלך חיינו. לצורך השוואה – אם תרצו כמות כזו של מים תצטרכו להשאיר ברז פתוח במשך 45 שנים, רצוף.

עוד באותו נושא

האנטומיה של דור: כל מה שאתם צריכים לדעת על הכבד

לכתבה המלאה
לב אנושי. ShutterStock
מכונה משומנת/ShutterStock

החדרים והעליות של הלב מופרדים על ידי מסתמים הנפתחים ונסגרים בצורה מסונכרנת על מנת לאפשר לחדרים להתמלא בדם. בעיה במסתמים אלו (היצרות או רפיון) יוצרת צליל הנקרא אוושה. לא כל אוושה היא סימן למחלה, ולחלק מהאוכלוסייה יש אוושה תקינה.

על מנת שהלב יוכל לפעום הוא מצויד במערכת חשמלית עצמאית שמייצרת בין 1-5 וואט חשמל בפעימה, שבמהלך יממה שלמה יכול להניע משאית במשך 32 קילומטרים. בגלל שיש לו מערכת חשמלית עצמאית הלב יכול להמשיך לפעום גם אם מנותק מגופינו (כל עוד יש אספקת חמצן, כן?)

ככה נראה לב שפועם מחוץ לגוף:

איך מרגישים כשלב חולה?

תאי הלב מפסיקים להתחלק בשלב מוקדם בחיינו, ולכן גידולים ממאירים בלב הם נדירים מאוד. מנגד, מחלות לב הם הסיכון הבריאותי הגדול ביותר, יותר מסרטן שד אצל נשים וממאירות ערמונית אצל גברים.

טרשת עורקים - שהיא הצטברות של שומן בדפנות של העורקים הכליליים המספקים דם לשריר הלב עצמו - מתחילה בשנים הראשונות של חיינו וככל שאנחנו מתבגרים הטרשת מתפתחת בהתאמה להרגלי האכילה שלנו, גנטיקה, עישון, מחלות רקע כמו סוכרת, יתר שומנים בדם ולחץ דם גבוה. אם אנחנו לא מקטינים את הסיכון להתפתחות הטרשת, בסופו של דבר היא סותמת את כלי הדם שלנו וגורמת להתקף לב.

עוד בנושא:
למה נשים עדיין מתות יותר מהתקפי לב?
פחד מוות: 10 סיבות המוות המובילות בעולם
אני רק שאלה: האם אפשר למנוע מוות מדום לב?

התקף לב. ShutterStock
מחלות לב הן הסיכון הבריאותי הגדול ביותר/ShutterStock

כולנו יודעים שכאב בחזה הוא סימן ההיכר להתקף לב, אך אצל נשים התקף לב יכול להופיע ללא כאבים קלאסיים בחזה אלא אי נוחות ברום הבטן, גב, כתף ימין, ועם שילוב של בחילה.

איך מפחיתים את הסיכון?

הצנתור הראשון בוצע בשנת 1929 על ידי מנתח גרמני שבדק את עורקי הלב של עצמו. היום, 87 שנים אחרי, צנתור כלילי הוא נפוץ ביותר. מדובר בהחדרה של חוט - דרך עורק באמה או במפשעה - שעליו מולבש תומכן (סטנט/קפיץ) הנפתח באזור החסום ומחדש את אספקת הדם בחלק החסום. במקרים שלא ניתן לבצע צנתור בגלל חסימה של יותר משלושה כלי דם, נשלח המטופל לניתוח מעקפים שבו לוקחים כלי דם ורידיים ו/או עורקיים מחלקים אחרים בגוף ועוקפים את החסימה.

הדרך הטובה ביותר להפחית את הסיכון למחלות לב היא פעילות גופנית. כפי שאמרנו קודם, תאי הלב מפסיקים להתחלק בשלב מוקדם בחיינו, ולכן נזק לשריר הלב הוא בלתי הפיך ומשפיע על היכולת הלב לעבוד כמשאבה מסונכרנת, ובכך גורם לאי ספיקת לב בהמשך.

למה הלב דופק מהר שאנחנו מתאהבים?

כשאנו מתבוננים באדם אהוב המוח שולח מסרים לבלוטת יתר הכליה שמפרישה בתגובה אדרנלין על מנת לשפר את הריכוז והתגובות. אדרנלין משפיע על הלב בכך שהוא מעלה את קצב הדופק. בנוסף, במחקר שנעשה על אנשים שהכריזו כי הם מאוהבים, נמצאו רמות גבוהות של דופמין וסרוטונין הגורמים לעלייה בריכוז, למוטיבציה ולאופוריה. דופמין גם משפיע על קצב הלב בדומה לאדרנלין.

מחקר אחר גילה שזוגות מאוהבים מסוגלים לסנכרן את קצב הלב שלהם אם הם מסתכלים אחד לשני בעיניים למשך 3 דקות.

לב. ShutterStock
הוא דווקא איבר רומנטי/ShutterStock

ומה לגבי מיניות? מחקר הראה שזוגות החווים שלוש אורגזמות בשבוע מקטינים את הסיכון למוות ממחלת לב ב-50 אחוזים. גם לכוס יין אדום ושוקולד מריר יש יתרונות ללב, אז אפשר לשלב את השלושה האלה לערב מפנק.

אין שלם מלב שבור? לא ממש

מחקרים הראו שפרידה קשה או תחושת עצב עזה משחררת הורמונים רבים המופרשים למערכת הדם ויכולים לגרום להתכווצות כלי דם, ובמקרים מסוימים אף ל"זעזע" את הלב ולדמות התקף לב. מנגד, צחוק טוב מהסוג שגורם לנו להזיל דמעות מקטין את הסיכון למחלות לב על ידי שחרור של חומרים כימיים המרחיבים את כלי הדם ומשפר את אספקת הדם ב-20 אחוזים למשך 45 דקות אחרי הבדיחה הטובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully