וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד מדהים: ראיתם פעם לב פועם מחוץ לגוף?

3.9.2015 / 6:31

מכשיר חדש שפותח על מנת לשמור את הלב פועם וחם לפני שהוא מושתל בחולה שזקוק לו, הראה הצלחה ב-15 ניתוחי לב עד כה. הבעיה: המכשיר שלוקח לב מאנשים מתים ומחזיר אותו לחיים מעלה שאלות אתיות

ראיתם פעם לב פועם מחוץ לגוף? חוקרים מאוניברסיטת MIT בארה"ב פיתחו מעין מכשיר שמפיח "רוח חיים" באיברים שנתרמו על ידי חולים מתים. המתקן שנקרא "לב בקופסה" כבר הוכיח את עצמו ב-15 ניתוחי לב שנערכו באנגליה ובאוסטרליה, אבל הוא מעלה גם שאלות אתיות וטרם אושר לשימוש בארה"ב.

מכשיר ה- "לב בקופסה" הוא בעצם עגלה עם אספקת חמצן שנמצאת בחדר סטרילי, וצינורות שצובטים את לב התורם ומזינים אותו בדם וחומרים מזינים, מה שמאפשר לו להמשיך ולתפקד בתוך תא שנוצר במיוחד עבורו.

"חם זה הקר החדש"

עד עכשיו, לב שמשמש להשתלות ושנתרם על ידי אנשים שסבלו ממוות מוחי, נחשב במקרים רבים כ"פגום". ברגע שהוסרו, הלבבות אוחסנו בטמפרטורה של 4 מעלות צלזיוס שמאטות את קצב חילוף החומרים של הרקמה בכ-90 אחוזים, ונותנות למנתחים יותר זמן כדי להגיע לנמען. לאחרונה מדענים החלו להשתמש במכשירים כמו ה"לב בקופסה" כדי לשמור על האיברים דווקא חמים, מפני שזה מאפשר שמירה על הרקמות פעילות. לדברי רופאים המכשיר החדש יכול להגדיל את המאגר של לבבות להשתלה ב-15-30 אחוזים.

המכשיר, שעלותו 250 אלף דולר, עדיין יקר מדי לפריסה נרחבת אבל זו לא הבעיה היחידה שמעלים רופאים. מנתחי לב טוענים כי המכשיר מעלה שאלות אתיות, מכיוון שהלב אומנם מוסר מגוף החולה כאשר הוא מפסיק לתפקד, אבל הוא בעצם חוזר לחיים בעזרת הקופסה. "איך אפשר להגיד שזה מוות בלתי הפיך, כאשר תפקוד מחזור הדם משוחזר בגוף אחר?" שאל רוברט ט'רו, מומחה לאתיקה באוניברסיטת הרווארד, בראיון שנתן לאתר MIT technology review. "אנחנו נוטים להתעלם כי אנחנו רוצים להשתיל את האיברים האלה".

  • עוד באותו נושא:
  • לב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully