וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרכיב התזונתי שיאריך לכם את החיים

7.6.2016 / 11:53

הם נמצאים בפירות וירקות, אבל גם בדגנים. הסיבים התזונתיים טובים לדיאטה ולהורדה במשקל, אבל מחקר חדש מצביע שהם משפיעים גם על אורך החיים שלכם

קורנפלקס. ShutterStock
בעלי השפעה מיטיבה על הגוף. סיבים תזונתיים/ShutterStock

אם אתם מעודכנים בכל מה שקשור לתזונה בריאה, בוודאי כבר שמעתם על תרומתם הבריאותית של הסיבים התזונתיים. הם עוזרים למערכת העיכול, מאריכים את תחושת השובע וכמובן, טובים לדיאטה שלכם. מחקר שפורסם בתחילת החודש מצא שלסיבים יש עוד כמה יתרונות חשובים מאוד. במיוחד כשאנחנו מתבגרים.

המחקר, שפורסם בכתב העת Gerontology, Series A: Biological Sciences and Medical Sciences מצא כי אנשים שאכלו יותר סיבים שמקורם בדגנים, לחמים ופירות, היו בסיכון נמוך יותר לחלות במחלות כמו לחץ דם גבוה ואפילו בעיות קוגניטיביות. החוקרים ביקשו לבדוק כיצד צריכת סיבים תרמה ל"הזדקנות מוצלחת", בהשוואה לגורמים אחרים כמו צריכת פחמימות, אינדקס גליקמי וצריכת סוכר. המסקנה הייתה שלצריכת סיבים יש את ההשפעה הגדולה ביותר על הבריאות שלנו ככל שאנחנו מתבגרים.

עוד בנושא:
5 דרכים להפוך את ארוחת הבוקר לבריאה יותר
חם בבטן: 4 הדייסות הכי בריאות שיש
מה כדאי לאכול כדי לשמור על הלב?

"מתוך כל המשתנים הסתכלנו על צריכת סיבים - שהם סוג של פחמימות שהגוף אינו מסוגל לעכל – ולה הייתה ההשפעה החזקה ביותר", אמר פרופסור Bamini Gopinath בהצהרה לתקשורת. "מצאנו כי אלה שצרכו סיבים בכמות גבוהה יחסית, היו בעלי סיכוי של כמעט 80 אחוזים לחיות חיים ארוכים ובריאים יותר בתקופת מעקב של 10 שנים. כלומר, הם נטו פחות לסבול מיתר לחץ דם, סוכרת, דמנציה, דיכאון, ונכות תפקודית".

אילוסטרציה: כאבי בטן. ShutterStock
הגוף לא מעכל את הסיבים/ShutterStock

סיבים תזונתיים אינם מתעכלים על ידי הגוף והם עוברים במערכת העיכול מבלי שנספגים למערכת הדם. ישנם שני סוגים של סיבים תזונתיים - מסיסים ובלתי מסיסים. הסוג הראשון יכול להתמוסס במים, מה שהופך אותו לסוג של ג'ל ומוריד את רמות הכולסטרול ואת רמת הגלוקוז. סוג זה נמצא בשיבולת שועל, אפונה, שעועית, תפוחי עץ, גזר ופירות הדר כמו תפוזים. סיבים בלתי מסיסים, לעומת זאת, לא נמסים, אבל מחזקים את פעילות המעיים.

כמה סיבים צריך לצרוך?

במסגרת המחקר, החוקרים ניתחו 1,600 מבוגרים מעל גיל 50שהיו מעורבים במחקר שאסף נתונים על מחלות מערכתיות והזדקנות. החוקרים התמקדו בעיקר בקשר שבין צריכת פחמימות והזדקנות – ומצאו כאמור כי אנשים שאכלו יותר סיבים היו בסבירות גבוהה יותר להזדקן בהצלחה, מה שהוגדר בכך שהם סבלו פחות מנכויות, תסמיני דיכאון, פגיעה קוגניטיבית, מחלות נשימה, מחלות כרוניות, סרטן, בעיות לב, שבץ מוחי וסוכרת. במחקר קודם, תזונה עתירת סיבים הוכחה כשומרת על חיידקי מעיים ומפחיתה את הסיכון לסרטן השד אצל נשים.

לגברים בגילאים 19-50 מומלץ לצרוך 38 גרם סיבים ולנשים - 25 גרם (רק לשם הדוגמה, בתפוח בינוני יש כ-4 גרם סיבים). לגברים מעל גיל 50 מומלץ לצרוך 30 גרם סיבים ליום ולנשים 21 גרם. בפועל, על פי נתוני משרד הבריאות, הצריכה היומית של סיבים תזונתיים נמוכה מהמלצות הצריכה המומלצות בקרב נשים וגברים כאחד, בכל קבוצות הגיל שנבדקו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully