וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני פסח: אם תפוח האדמה נראה ככה, הוא עלול לגרום להרעלה

עודכן לאחרונה: 11.4.2022 / 9:11

אין כמעט מי שלא אוהב תפוחי אדמה, אבל האם ידעתם שיש סוגים שיכולים לגרום להרעלה? מקרה כזה שדווח לפני למעלה מ-40 שנה מעלה את הסכנות שטמונות בתפוד

טריק להכנת תפוחי אדמה צלויים מושלמים/TIKTOK

חג הפסח נחשב לחג המצות, אבל בפועל הוא גם לגמרי יכול לעבור כחג תפוחי האדמה - מרכיב שמככב לאורך כל החג. אבל סיפור די מדהים שהתרחש לפני למעלה מ-40 שנה, מהווה תמרור אזהרה עבור כל חובבי תפוחי האדמה, וכדאי מאוד שתקראו אותו.

בשנת 1979 טעות של חברת קייטרינג הובילה לכך ש-78 תלמידי בית ספר הורעלו על ידי תפוחי אדמה. לאחר שחזרו לבית ספר בדרום לונדון אחרי חופשה, מספר רב של נערים חלו לפתע והחלו לסבול מסימפטומים שנעו בין הקאות ושלשולים, ועד חום, ואפילו תרדמת ובעיות במערכת העצבים, במקרים החמורים ביותר, כך מדווח באתר iflscience. הגורם למחלה זוהה במהירות: כולם אכלו תפוחי אדמה שבושלו כ-14 שעות קודם לכן.

כל מתכוני הפסח בוואלה! אוכל

"הנערים האלה הראו גם סימנים של קריסת מחזור הדם ההיקפי, אפילו כשההתייבשות הייתה קלה בלבד", כתבו הרופאים בדוח מקרה של BMJ שפורסם באותה שנה. הסתמינים נמשכו שישה ימים.

תפוח אדמה ירוק. ShutterStock
מרכיב שכיח בתזונה המערבית. תפוחי אדמה ירוקים/ShutterStock

"תפוחי אדמה הם מרכיב שכיח כל כך בתזונה המערבית, עד שרוב האנשים מופתעים לגלות שהם תוצרת של צמח רעיל", כתב הצוות, "למעשה, גבעולים ועלים של תפוחי אדמה מכילים סדרה של גליקוזידים אלקלואידים, המכונים סולנינים, שהם רעילים מאוד". כותבי הדוח ציטטו מקרים נוספים, כולל של אדם שהורעל לאחר שהחליט להשתמש בעלים ובזרעים של תפוחי אדמה כירק בפני עצמו.

אבל הסכנה העיקרית נובעת מאכילת תפוחי אדמה ירוקים, שרק יצאו מהאדמה. באתר משרד הבריאות הישראלי כתוב תחת הכותרת "הימנעות מאכילת תפוחי אדמה ירוקים" כי ​תפוחי אדמה ירוקים או עם כתמים ירוקים עלולים להכיל רמות גבוהות של גליקואלקלואידים (Solanine ו- Chaconine) שהינם טוקסינים (רעלנים) טבעיים. תפוחי אדמה מכילים באופן טבעי רעלנים אלו בריכוזים נמוכים מאוד. תפוחי אדמה החשופים לאור, לחות וחום עלולים להכיל רעלנים ברמה גבוהה".

עוד נכתב כי "אכילה של תפוחי אדמה אלו גורמת לתחלואה של מערכת העיכול, מערכת העצבים וגורמת לסימפטומים כגון: כאבים חזקים מאד, בחילות, הקאות, שילשולים, סחרחורת, כווצי מעיים, אובדן רגישות והזיות. במקרים קיצוניים, רמה גבוהה מאד של 3-6 מ"ג לק"ג משקל גוף עלולה לגרום למוות".

"למרבה המזל, מעטים האנשים שמבשלים תפוחי אדמה ירוקים או מונבטים בגלל המראה שלהם וטעמם המר והלא נעים, כך שבפועל הרעלת סולנין נדירה מאוד, למעט בתקופות של מחסור במזון", כתבו עורכי הדוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully