וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: אכילת תפוחי אדמה מעלה את הסיכון ללחץ דם גבוה

19.5.2016 / 8:00

המחקר שארך למעלה מ-20 שנים ועקב אחרי כ-200 אלף נחקרים, מצא שאכילה של תפוחי אדמה על כל צורותיהם עלול להעלות את הסיכון ללחץ דם גבוה בלמעלה מעשרה אחוזים

מה קרה לבר שהחליט לאכול רק תפוחי אדמה במשך שנה?/סיפור בדקה

בווידיאו: מה קרה לאיש שהחליט לאכול רק תפוחי אדמה?

בשורה לא נעימה לאוהבי תפוחי האדמה, על כל צורותיהם: אכילה של תפוחי אדמה ארבע פעמים בשבוע, עלולה לגרום ללחץ הדם שלכם לעלות. במחקר רחב היקף שארך 25 שנה וכלל 187,453 נשים וגברים שמילאו שאלוני בריאות מדי שנתיים, נמצא כי מי שאכל יותר מדי תפוחי אדמה הגביר את הסיכוי שלו ללחץ דם גבוה ב-11 אחוזים.

החוקרים מבית החולים בריגהם אנד וימנס שבבוסטון ומאוניברסיטת הרווארד, שמחקרם פורסם בכתב העת BMJ השוו בין אכילה של תפוחי אדמה פעם בחודש ובין אכילת תפוחי אדמה 4-6 פעמים בשבוע, מבושלים או מאודים. כאשר בדקו אכילה של תפוחי אדמה מטוגנים הסיכון עלה ב-17 אחוזים לסבול מלחץ דם גבוה. באופן מפתיע, אכילה של חטיפי תפוחי אדמה תעשייתיים לא הייתה בעלת אותו האפקט. החוקרים לקחו בחשבון משתנים כמו עישון, פעילות גופנית, צריכה של מלח ושומן רווי, והתוצאות נותרו בעינן. עם זאת, עורכי המחקר מצאו כי החלפה של מנת תפוחי אדמה אחת בשבוע, בירק אחר שאינו עמילני, מורידה את הסיכון ללחץ דם גבוה ב-7 אחוזים.

תפוחי אדמה. ShutterStock
תפוח אדמה אינו משמין, אבל עושה לחץ דם גבוה/ShutterStock

הממצאים של המחקר מראים כי אכילה של תפוחי אדמה גורמת לעליה מהירה ותלולה של רמות הגלוקוז בדם – מה שנקשר לבעיות בכלי הדם ולדלקתיות בגוף. בעיות אלה עלולות לגרום ללחץ דם גבוה, מצב שכיח שבו הכוח שמופעל על ידי הדם כנגד הדפנות של העורקים בגוף הוא גבוה מדי.

עוד באותו נושא

הטעות המסוכנת שאתם עושים עם תפוחי אדמה

לכתבה המלאה

מהי תזונה בריאה?

תפוחי אדמה הם סוג של פרדוקס. מצד אחד הם מכילים רמות גבוהות של אשלגן - מינרל שקשור ללחץ דם נמוך יותר, ומן הצד השני הם בעלי אינדקס גליקמי גבוה (כלומר אחרי אדם אוכל אותם, רמות הסוכר בדם שלו עולות במהירות), שנקשר במחקרים קודמים ללחץ דם גבוה, כתבו החוקרים.

"אנחנו לא יודעים בוודאות מהי תזונה בריאה", אמרה אחת מעורכות המחקר והוסיפה: "אין לי דעה על מה שאנשים אוכלים, אבל חשוב שמחקרים מסוג זה ימשיכו את הדיון החשוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully