וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

1 מ-6 אנשים סובל מכאב ראש היום. האם אתם ביניהם?

עודכן לאחרונה: 3.5.2022 / 7:25

כאבי ראש הם תופעה נפוצה, אבל מחקר חדש מצא עד כמה היא היא באמת שכיחה. אז מי סובל יותר מכאבי ראש ובאיזה גיל הם הכי שכיחים?

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

כמעט אחד מכל שישה אנשים ברחבי העולם סובל מכאב ראש בכל יום נתון, כאשר כמחציתם חווים מיגרנה, כך על פי מחקר מקיף.

כאבי ראש יכולים להיות כואבים ומתישים ולהיגרם מאינספור סיבות, ממתח ועד שימוש יתר בתרופות כגון משככי כאבים. כעת סקירה בקנה מידה גדול הדגישה עד כמה מצבים כאלה נפוצים. "כאבי ראש הם הפרעות ממש ממש תכופות, והן נפוצות מאוד בכל המדינות - אם כי ייתכנו הבדלים", אמר פרופ' לארס ג'ייקוב סטובנר, המחבר של המחקר מהאוניברסיטה הנורבגית למדע וטכנולוגיה.

סטובנר ועמיתיו זיהו 357 מאמרים שפורסמו בין 1961 לסוף 2020. בעוד שאלו כיסו מדינות שונות, תקופות זמן שונות ולעיתים קרובות השתמשו בגישות שונות, הצוות הצליח לנתח את הנתונים כדי לחקור את השכיחות של כאב ראש ברחבי העולם.

התוצאות, שפורסמו בכתב העת Journal of Headache and Pain, מצביעות על כך שלמעלה ממחצית מאוכלוסיית העולם - 52 אחוזים - יש הפרעת כאב ראש פעילה, המתוארת בדרך כלל כסוג כלשהו של כאב ראש במהלך השנה האחרונה.

אישה צעירה שוכבת על הספה ואוחזת את ראשה בין שתי ידיה. ShutterStock
חצי מהעולם סובל. אישה עם כאבי ראש/ShutterStock

ניתוח נוסף גילה שקצת פחות מ-16 אחוזים מהאנשים ברחבי העולם סבלו מכאב ראש בכל יום נתון. בעוד שרבים מהמחקרים לא דיווחו על סוג כאב הראש המעורב, אלו שעשו זאת לימדו כי כ-7 אחוזים מהאוכלוסייה העולמית חווים מיגרנה בכל יום נתון, וכמעט 9 אחוזים חווים כאב ראש ממתח.

הסקירה גם הדגישה כי השכיחות של הפרעות כאבי ראש משתנה לפי מין, כאשר 17 אחוזים מהנשים נפגעו ממיגרנה בשנה נתונה, בהשוואה ל-8.6 אחוזים מהגברים. כאבי ראש במשך 15 ימים או יותר בחודש היו גם נפוצים הרבה יותר בנשים.

סטונר אמר כי הממצאים הכוללים עולים בקנה אחד עם הערכות קודמות של שכיחות כאבי ראש, כולל מחקר נטל המחלות העולמי. עם זאת, המחקר מצביע על כך שייתכן שמיגרנות הפכו נפוצות יותר מאז הסקירה האחרונה של הצוות ב-2007 - אך הכותבים מציינים כי ממצא זה אינו חד משמעי, מכיוון שהוא עשוי לנבוע מגורמים שונים, כמו שאלוני אבחון רגישים יותר. הם מוסיפים כי ההבדלים לכאורה בין מדינות הם גם ספקולטיביים שכן הממצאים עשויים להיות תלויים באופן שבו המחקרים מבוצעים.

הצוות של סטונר חשף בעבר כי מיגרנה היא הגורם המוביל לנכות אצל אנשים מתחת לגיל 50. "כאבים רבים בגוף מתגברים כאשר אנו מתקרבים לגיל פנסיה. אבל מיגרנות וכאבי ראש נפוצים ביותר בשנים הפעילות ביותר", אמר סטונר, שעובד עם הקמפיין העולמי נגד כאבי ראש.

סטונר הוסיף כי הפרעות כאב ראש יכולות להיות תלויות בגורמים רבים, מגנטיקה של הפרט ועד למתח, בעיות שינה ושימוש יתר בתרופות, והוסיף כי קיימות אפשרויות הן למנוע הפרעות כאב ראש והן לטפל בהן כשהן מתרחשות. "זה משהו ששירותי הבריאות צריכים לקחת ברצינות. אנחנו חייבים ליידע את הציבור, את מקבלי ההחלטות, את שירותי הבריאות... על בעיית בריאות הציבור הגדולה הזו", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully