וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלה סוגי כאבי הראש הכי נפוצים וככה מטפלים בהם

ד"ר ורד סימוביץ, מאמר אורח

27.8.2020 / 7:40

כאב ראש הוא אחד הכאבים הנפוצים ביותר ובכל זאת לא מדובר על כאב אחד אחיד לכולם, אלא על מגוון כאבים שנובעים ממקורות שונים ובאים לידי ביטוי בצורות שונות. הנה הבולטים בהם

Kamil's View

בווידאו: כך תיפטרו מכאב הראש בשתי דקות

סביר להניח, שיצא לכם מתישהו, לחוש ולומר "כואב לי הראש", אבל כמה מאיתנו יודעים שלא כל סוגי כאבי הראש דומים והם באים לידי ביטוי בצורה שונה? הכרת ההבדלים בין כאבי הראש היא לא רק כדי שנוכל לתת להם שם מדוייק, אלא גם משפיעה על בחירת הטיפול המתאים, שיעזור לכם לחזור במהירות לשגרה ללא כאבים.

אלה סוגי כאבי הראש הנפוצים ביותר ודרכי הטיפול בהם:

כאב הראש הנובע ממתח

כאב הנגרם כתוצאה ממתח בשרירי הכתפיים, הצוואר, הגולגולת והלסת ולעתים קרובות קשור למצבי לחץ, דיכאון או חרדה. כאב זה יכול להיגרם לאחר ישיבה של שעות ארוכות בעבודה, חוסר הקפדה על שעות וטיב השינה, ארוחות לא סדירות/מאוזנות או צריכה של אלכוהול בכמות מוגברת. בעיקר בתקופה זו, של חוסר שליטה במצב וחוסר וודאות, אנו עלולים לסבול מתופעות של לחץ גובר ומתמשך. אחד הביטויים הפיזיים לסטרס מעין זה, הוא כאב ראש. מחקרים מעידים על הקשר שבין מתח/סטרס לכאבי ראש. באחד המחקרים, שבדק השפעת לחץ על כאבי ראש, נמצא שלחץ מהווה טריגר לכאב ראש וכי כאב ראש התקפי/ חד-פעמי עלול להתפתח לכאב ראש כרוני.

עוד בוואלה!

מתי אתם חייבים ללכת רופא בגלל כאב ראש

לכתבה המלאה

כאב הראש הזה עשוי להיות קל עד בינוני ולהופיע משני צדי הראש, תחושה של לחץ כ"חצי" חגורה על גבי המצח. שכיחות הכאבים משתנה והיא עשויה להופיע בתדירות מתונה כאשר הם חוזרים ונשנים מספר פעמים בשבוע/חודש ובתדירות גבוהה של יותר מחמישה עשר ימים מדי חודש, ולהימשך בין חצי שעה לשבוע. כאשר הכאבים מופיעים בתדירות של חמישה עשר ימים בחודש ויותר, במשך מספר חודשים רצוף, הם מוגדרים ככאבים כרוניים, ומטופלים בהתאם.

אופן הטיפול:
כאבי הראש הללו ניתנים להקלה גם בעזרת תרופות ללא מרשם, המבוססות על חומרים פעילים כדוגמת איבופרופן (אדוויל ומותגים אחרים), חומצה אצטילסליצילית (אספירין ומותגיו), או פרצטאמול (אקמול ודומיו). יש לציין שרוב הסובלים מכאבים יעדיפו את התרופה שעובדת הכי מהר ומאפשרת להם להמשיך לנהל את חייהם ללא הכאב.

שילוב בין טיפול תרופתי לבין שינוי אורחות חיים יהיה אף יעיל יותר: אכילה נכונה, פעילות גופנית סדירה וקבועה, שינה מספיקה ואיכותית, הימנעות מעישון ואלכוהול. במקביל רצוי לזהות ולטפל בסיבות ללחץ על מנת למנוע את הישנות הכאב. יש מי שייעזרו בשיטות טיפול אלטרנטיביות, כדוגמת מדיטציה, ומתיחה עדינה של הצוואר או טיפול המשלב קומפרסים חמים ומקלחות חמות וכן שיטות הרגעה נוספות. כשכל אלה אינם עוזרים יש לפנות לבקש סיוע מרופא המשפחה.

אישה יושבת מול מסך מחשב וסובלת מכאבי צוואר. ShutterStock
שכיחות הכאבים משתנה. אישה מעסה את צווארה/ShutterStock

מיגרנה

כאב ראש בינוני עד חמור, חד צדדי בפנים באופיו, העשוי להופיע כגלים פועמים, שמלווים לעתים קרובות בבחילות, לעיתים עד הקאות וכן ברגישות לאור ולצלילים. בהיעדר טיפול נמשכים התקפים כאלה בין ארבע שעות לשלושה ימים. כאבים אלו משבשים את הפעילות יומית של הסובל (יותר שכיח בנשים אגב).

אופן הטיפול:
הטיפול במיגרנה כולל המלצה למנוחה בחדר שקט ואפל, קומפרסים חמים או קרים לראש ולצוואר, תרופות ללא מרשם המבוססות על חומרים פעילים כדוגמת איבופרופן (אדוויל פורטה ואחרים), פרצטאמול, דיפירון (אופטלגין) או תרופות המשלבות מספר רכיבים פעילים. ניתן להתחיל טיפול במיידי עם תרופות אלו שהינן ללא מרשם אולם במידה ולא עוזר יש לפנות לרופא על מנת לקבל תרופות מרשם ייעודיות לטיפול במיגרנה חריפה או תרופות למניעה של מיגרנה (בחולים עם מיגרנות כרוניות).

כאב ראש מקבצי (cluster headaches)

כאב ראש שמתחיל ומתפתח במהירות והופך לעוצמתי במיוחד בתוך דקות. הכאב נוטה להתפתח בשעות קבועות של היום או הלילה ובתקופות של התקפים עשויים גם להופיע מספר פעמים ביום. סוג זה של כאב דווקא שכיח יותר בגברים. בדרך כלל, הוא ישפיע רק צד אחד של הראש, מאחורי העין. במקביל, עשויה העין הזאת לדמוע או להאדים. הכאב מלווה לעתים בתחושת חוסר מנוחה והוא נמשך בין רבע שעה לשלוש שעות.

אופן הטיפול:
הטיפול ניתן במסגרת מרפאה, שכן מהירות התפתחות הכאב הזה מחייבת טיפול מהיר ואופי הטיפול הינו בתרופות בהזרקה או תרסיס לאף מקבוצת הטריפטנים או נשימת חמצן טהור באמצעות מסיכה.

כאב ראש. וואלה, עיבוד תמונה
גורם לחוסר מנוחה./עיבוד תמונה, וואלה

כאבי שיניים/לסת

כאבי ראש הנובעים מכאבי שיניים, שעלולים להיגרם גם בהפרעות של מפרק הלסת או מחריקת שיניים. בעוד שחריקת שיניים מתבצעת בדרך כלל בלילה, ההפרעות במפרק הלסת נובעות מהמפרקים הממוקמים בדיוק מול האוזן, בין הלסת לגולגולת. הפרעות אלה יכולות להיגרם מיישור לקוי של הלסת, ממתח, יציבה לקויה, דלקת מפרקים או שחיקת סחוס, שרירים ורצועות בלסת.

אופן הטיפול:
רופא השיניים/מומחה פה ולסת יכול לעזור לאבחן את הסוגים השונים של כאבי הראש ממקור של שיניים/לסת. אם מדובר בכאב הנובע מבעיות שיניים הוא עשוי להציע טיפול שיניים רלוונטי ובמידה וקיים כאב ממפרקי הלסת, הטיפול עשוי לכלול תרגילי מתיחת לסתות, סדים שומרי נשיכה או אלטרנטיבות להפחתת מתחים.

כאבי ראש פתאומיים וחדים במיוחד

מדובר על כאב ראש שמעיר משינה, כאב בילדים, קשישים וכאב בעל אופי חדש או כזה שאינו מגיב לטיפול שבעבר עזר. יש לקחת בחשבון שלא כל כאבי הראש דורשים התערבות רופא - ועדיין, לעתים הכאבים הם אות אזהרה המתריע על תופעה חמורה יותר.

אופן הטיפול:
יש להתייעץ עם רופא/ יש לפנות לקבלת עזרה מיידית כאשר הכאב מופיע לאחר חבלת ראש, או אם הוא מלווה בקישיון של הצוואר, בחום, בבלבול, שינויים בהכרה או בכאב עז ולא מוכר בעין או באוזן.

ד"ר ורד סימוביץ היא מומחית ברפואת המשפחה ויו"ר החוג לטיפול בכאב של איגוד רופאי המשפחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully