וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מחסור בוויטמין הזה יכול לגרום לכאבי ראש ומיגרנות?

ויטמין D עלה לכותרות בשנה האחרונה בעקבות הקורונה, כאשר חלק מהמחקרים הראו שרמות נמוכות שלו יכולות להיות קשורות למחלה קשה מהנגיף. כעת מחקרים חדשים מראים כי הוא גם בעל השפעה על המוח והוא עלול לגרום להופעת מיגרנות

אישה עם כאב ראש. ShutterStock
חשיפה לאור מגבירה את כאב המיגרנה. אישה עם כאב ראש/ShutterStock

כל מי שחווה מיגרנה בחייו יודע שאחד הדברים שרק מעצימים את הכאב הוא חשיפה לאור. מנגד, באופן פרדוקסלי רמות נמוכות של ויטמין D - שהגוף מייצר כאשר הוא נחשף לאור השמש - מעורבות ככל הנראה במיגרנות וסוגים אחרים של כאבי ראש.

מחקרי עבר המוכיחים כי ויטמין D נמוך גורם למיגרנה כבר התקיימו, אבל כמה מחקרים שנערכו לאחרונה שופכים מעט אור על הקשר בין השניים. דוח שהוצג בפגישה של האגודה האמריקנית לכאבי ראש ופורסם ב-CNN מצא כי 40 אחוזים מהאנשים הסובלים ממיגרנות היו בעלי רמות ויטמין D נמוכות.

מחקר אחר שפורסם בכתב העת Journal of Pain Pain Pain מצא כי מיגרנות שכיחות יותר במדינות קרות. עובדה זו, והדפוס של כאבי מיגרנה לפי עונות, מצביעים על כך שכאבי ראש מכים בחוזקה יותר במקומות בהם החשיפה לשמש מופחתת ויש רמות ויטמין D מופחתות. אחוזים גבוהים בארץ ובעולם סובלים ממחסור בוויטמין D, והמחסור הזה רק עולה בתקופת החורף והסתיו.

לאחרונה גילו מדענים כי בכמה אזורי מוח - כולל ההיפותלמוס, יש קולטנים לוויטמין D, כמו גם אנזימים המסייעים להמיר אותו בצורה שהגוף יכול להשתמש בו. זה עוזר להסביר מדוע חוסר זה יכול לתרום לכאבי ראש.

ויטמין D. ShutterStock
אופציה טיפולית נוספת עבור אנשים עם מיגרנה? ויטמין D/ShutterStock

אם הקשר הזה באמת יוכח, תוספי ויטמין D עשויים להפוך לאופציה טיפולית נוספת עבור אנשים עם מיגרנה. למעשה, חוקר אחד טיפל בהצלחה בשתי נשים לאחר גיל המעבר שסבלו ממיגרנות כרוניות עם ויטמין D ותוספי סידן. ברור שניסוי קליני רחב יותר הוא הכרחי בכדי לאמת תיאוריה זו.

ויטמין D מיוצר על ידי תאי העור בעקבות חשיפה לשמש והוא נחוץ לשם ויסות רמות הסידן והפוספט בגוף. ניתן לספוג ויטמין D גם ממזונות מסויימים כמו דגים ופטריות, והנוטריינט שמופק ממנו בגוף נחוץ לשמירה על בריאות העצמות, השיניים והשרירים. הכמות היומית המומלצת של ויטמין D נעה בין 400 יחידות בינלאומיות (IU) ל-800 יחידות בהתאם לגיל, ובכל מקרה כדאי להתייעץ עם רופא המשפחה על נטילתו.

מחסור חמור בוויטמין D עלול לגרום לרככת העצמות. בנוסף לכך, מתחזקות הראיות לכך שלוויטמין זה תפקיד גם בתפקוד המערכת החיסונית, משום שרמות נמוכות שלו נמצאו קשורות למחלות אוטואימוניות. מחקרים שנערכו השנה על נגיף הקורונה מצאו שמחסור בויטמין D עשוי להיות קשור בשיעור תמותה גבוה יותר בקרב חולי קורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully