וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ככל שאתם מתבגרים, אתם צריכים לשתות יותר מים

כולנו צריכים לשתות מים כדי להימנע מהתייבשות (כן, גם אם אתם סגורים בבית כל היום), אבל מסתבר שככל שהגיל עולה - הגוף צריך יותר מים כדי לתפקד. הנה כל הפרטים

חמש עובדות על מים/מערכת וואלה!

אם תשאלו את רוב האנשים כמה מים צריך לשתות ביום, הם כנראה יענו 8 כוסות, או 12 אם הם מחמירים, חלקם אולי ינקבו במספר ליטרים, אבל כנראה שאף אחד לא יאמר לכם שזה תלוי בני כמה אתה. אולם לפי מחקר חדש ומפתיע, כמות המים היומית שלנו צריכה להיקבע גם על פי הגיל.

לפי המחקר החדש, שפורסם בכתב העת The Journal of Physiology, ככל שאנשים מזדקנים, הם צריכים לשתות יותר מים כדי לפצות על שינויים בוויסות טמפרטורת הגוף שלהם. לדברי החוקרים, התייבשות עלולה לגרום למספר מחלות, כולל כאבי שרירים, עייפות ותשישות חום.

החוקרים, מאוניברסיטת אוטווה, קוראים למבוגרים לשתות יותר מים, גם כאשר אינם צמאים, ולהגביל צריכה של משקאות כגון סודה, קפה ואלכוהול, שעלולים לגרום להתייבשות.

הגוף של מבוגרים מגיב אחרת

המחקר נערך על גברים מבוגרים, אך לדברי החוקרים הוא רלוונטי גם לנשים. החוקרים ציינו כי עד לאחרונה "הבנתנו את ההשפעות של התייבשות על ויסות חום הגוף נבעה בעיקר ממחקרים שנערכו על צעירים". המחקר הנוכחי מספק תובנות חדשות לגבי שינויים מהותיים הקשורים לגיל בפיזיולוגיה האנושית.

עוד בוואלה!

זה מה שיקרה לגוף שלכם כשתתחילו לשתות יותר מים

לכתבה המלאה

החוקרים מצאו כי התייבשות לא מפחיתה את אובדן החום או מעלה את טמפרטורת הגוף בקרב מבוגרים שעושים פעילות גופנית יותר מאשר אצל אנשים צעירים יותר. הממצא הזה עשוי להיראות על פני השטח כמו תגובה חיובית, אך למעשה זה אומר שכאשר אנשים מבוגרים מתאמנים, גופם לא מתאים את קצב אובדן הזיעה כדי למנוע התייבשות נוספת.

קשיש מתאמן בשכיבות סמיכה. ShutterStock
הגוף לא מתאים הזיעה למניעת התייבשות. גבר מבוגר מתאמן/ShutterStock

לדברי החוקרים, רגישות מופחתת בקרב אנשים מבוגרים לאוסמולליות מוגברת בדם (ריכוז מלח) יכולה להסביר את ההשפעה המשמעותית של התייבשות על ויסות טמפרטורת הגוף שלהם במהלך פעילות גופנית ובחום גדול. לפי המחקר, בניגוד למבוגרים צעירים, ויסות טמפרטורת הגוף בקרב הנבדקים המבוגרים לא הושפע מעליית המליחות בדם. וכאמור, ויסות יעיל פחות של טמפרטורת הגוף תורם לסיכון מוגבר לתשישות חום ומכת חום.

"כשמדובר בקשישים, יש כמה דברים שאנחנו צריכים לזכור", אמר ד"ר נודאר ג'נאס, המנהל הרפואי של מרכז שיקום בניו יורק, "ככל שאנחנו מתבגרים, מרכז הצמא שלנו - שנמצא בהיפותלמוס - לא פעיל כמו פעם, ולכן המוח לא תמיד נותן את האות שאנחנו צריכים לשתות. עלינו לעשות מאמץ נוסף על מנת להבטיח כי הקשישים צורכים כמויות נאותות של נוזלים, בין אם הם צמאים ובין אם לא". הוא הוסיף כי אם קשיש מתייבש, אחד האיברים הראשונים שנפגע הוא הכליות, מה שעלול לגרום לאי ספיקת כליות חריפה. התייבשות יוצרת גם חוסר איזון באלקטרוליטים, שעלול להיות קטלני.

מתקשים לקבל את העובדה שהגוף הזדקן

ד"ר רנד מקליין, מייסד מרפאה לרפואת רגנרטיבית ורפואת ספורט בקליפורניה, אמר לאתר Healthline כי קיימת סיבה נוספת לעובדה שמבוגרים מתייבשים יותר: הם אינם מודעים או מקבלים את האופן שבו גופם משתנה עם הגיל. "מבוגרים נוטים פחות להיזהר ויש סבירות גבוהה יותר שהם יתעלמו מסימני התייבשות ומחלות הקשורות לחום, מכיוון שיש להם היסטוריה שאינה מייצגת את מעמדם החדש כגברים מבוגרים", אמר מקליין, והוסיף כי גברים מבוגרים עשויים לחשוב, "אני עושה את זה ככה כל חיי בלי בעיה, אז למה לי לשנות עכשיו?".

ד"ר מקליין הוסיף כי רוב האנשים מעולם לא חוו את הסימפטומים הקשים הקשורים להתייבשות, ואם הם מיובשים, זה בדרךכלל בצורה קלה. "יש לנו סביבות ממוזגות, ברזיות ונוזלים שניתן לגשת אליהם בקלות ברוב המקומות. עם זאת, אנשים רבים אכן חיים במצב של יובש קל בגלל משקאות משתנים שהם צורכים, כגון קפה, תה, ומשקאות קלים המכילים קפאין ואלכוהול". לדבריו, אנו נוטים "להתייבש" ככל שאנו מתבגרים, מכיוון שהרכב המים שלנו יכול להשתנות מכ-70 אחוזים לכדי 50 בלבד. "אנחנו צריכים מים כדי שהכל יפעל בצורה חלקה", אמר, "אפילו התייבשות קלה ל-98 אחוזים מהמצב הרגיל יכולה להשפיע על חילוף החומרים של האדם ולהפחית את ביצועי האיברים שלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully