וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מודאגים מהתייקרות העגבניות? יש לנו חדשות טובות

עודכן לאחרונה: 6.4.2022 / 7:30

מחיר העגבניות עלה שבועיים לפני פסח - מה שגורם לרבים לכעס ואולי אפילו דאגה. אבל מהבחינה הבריאותית לפחות יש לנו גם כמה דברים טובים לספר לכם על זה

חמש עובדות על עגבניות/מערכת "אסור לפספס"

החדשות על התייקרות העגבניות בעשרות אחוזים (עד להגעה של 20 ש"ח לקילו), מרכיב מהותי וחשוב בתפריט הישראלי, גורמות ללא מעט כעס, ולא בכדי. אבל אנחנו כאן כדי להתעסק בפן הבריאותי, ולהרגיע אתכם שאפשר גם לחיות (כמעט) בלעדיה.

עגבניות הן מקור עיקרי של נוגד החמצון ליקופן, שאחראי על צבעה העז והיפה, ומחקרים עדכניים הכתירו אותו כחומצה שיכולה להפחית מחלות לב וכלי דם וסרטן ערמונית. העגבניה גם מכילה חומצה כלורוגנית ובטא קרוטן, נוגד חמצון חזק מאוד, שמהווה אבן הבניין של ויטמין A החשוב לנו לראיית לילה, מצוין לעור בריא ומחזק את המערכת החיסונית שלנו. בנוסף, עגבניות מלאות גם בוויטמינים כמו ויטמין C, אשלגן, חומצה פולית וויטמין K.

החדשות הטובות הן שאת חלק מהיתרונות של הירק המופלא הזה אפשר להשיג רק באכילה של עגבניה אחת ביום, ואגב גם רוטב עגבניות כלול בפנים.

קטשופ. ShutterStock
טריה או מבושלת. עגבניות וקטשופ/ShutterStock

חוקרים מאוניברסיטת אוהיו בארה"ב פרסמו בשנת 2017 מחקר שהראה כי עכברים שניזונו באבקת עגבניה חוו ירידה ממוצעת של 50 אחוזים בגידולי סרטן העור - הסרטן הנפוץ בעולם - לעומת עכברים שלא אכלו את אבקת העגבניות המיובשות.

וגם אם אתם לא אוכלים עגבניה אלא רק רוטב עגבניות, יש לנו חדשות טובות בשבילכם. מחקר ספרדי מצא שרוטב עגבניות מבושל או מטוגן - כולל קטשופ או רוטב לפסטה - עוזר מאוד בשיפור פעילות החיידקים הטובים במעיים שלכם. תוצאות המחקר הראו כי תהליך העיכול גרם לאובדן חלק מנוגדי החמצון של העגבנייה, הן במקרה של רוטב עגבניות לא מבושל או בכזה המבושל או מטוגן. יחד עם זאת, נוגדי החמצון מרוטב העגבניות שכן נספגו בגוף שיפרו את ההשפעות החיוביות על המעיים.

רוטב העגבניות המבושל נמצא יעיל יותר מאשר מקבילו - הלא מבושל. בישול הרוטב הפך את נוכחות הליקופן יותר זמינה, במה שנקרא תהליך איזומריזציה. למעשה, עגבניות משומרות או רסק עגבניות הן דווקא בחירה טובה יותר על פני עגבנייה טרייה בכל הקשור לצריכת ליקופן.

בנוסף לכך, אכילה של יותר מדי עגבניות יכולה להיות בעלת השפעות בריאותיות מזיקות. בראש ובראשונה אכילת יותר מדי עגבניות עלולה לגרום לצרבת ורפלוקס, שכן עגבניות עשירות בשתי חומצות מרכזיות: חומצה ציטרית וחומצה מאלית - שהן למעשה מה שנותן להן את טעמן החמצמץ. כאשר כמות גדולה של החומצות האלה מצטברות בבטן, הסיכוי לצרבת או ריפלוקס עולה בצורה משמעותית.

בנוסף אכילה מוגזמת של עגבניות עלולה לגרום לנפיחות בבטן, זה באשמת קליפת העגבניה והזרעים בתוכה שאינם קלים לעיכול, לכן הם עלולים לגרום לתנועות מעי שגורמים לנפיחות. בנוסף, עגבניות חשופות יותר לזיהומי סלמונלה, כך שמאוד כדאי לשטוף אותן היטב לפני שאתם מכניסים אותן לסלט.

  • עוד באותו נושא:
  • עגבניות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully