פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      האם יש דבר כזה יותר מדי ויטמין C?

      בחורף הרבה מאוד אנשים נוטלים ויטמין C (או שותים ג'ריקנים של מיץ תפוזים) כדי להימנע משפעת. האם ויטמין C באמת יכול לשמור עליכם ממחלות חורף (ספוילר: לא), והאם בכל זאת כדאי ליטול אותו? הנה כל התשובות

      האם יש דבר כזה יותר מדי ויטמין C?
      צילום: אבי כהן, עריכה: אביב אירגז

      בסרטון: חברי מערכת וואלה! מתחסנים נגד שפעת

      שפעת היא מחלה מאוד לא נעימה (בעיקר אם לא התחסנתם), ונכון להיום אין בנמצא טיפול יעיל נגדה, ולכן הדבר היחיד שאפשר לעשות אם נדבקים בשפעת זה להקל על הסימפטומים ככל האפשר. למרות זאת, מוצרים רבים מתיימרים "להיאבק" בשפעת ובתסמיניה, כאשר לוויטמין C מיוחס תפקיד מרכזי ב"קרב" הזה.

      בעשורים האחרונים נפוצה הדעה לפיה ויטמין C יעיל במניעת הצטננות ושחשוב לצורכו כטיפול במחלות חורף. היו גם כאלה שטענו שצריכה גבוהה של ויטמין זה יכולה למנוע שפעת. עם זאת, בשנים האחרונות פורסמו לא מעט מחקרים שלימדו שלוויטמין C יש השפעה זניחה על שפעת, ואחרים ששללו כל תועלת שלו. אז האם יש בכלל טעם ליטול אותו?

      עוד בנושא:
      לוקחים ויטמינים כדי לשפר את בריאות הלב? זה מיותר
      כולם לוקחים את הוויטמינים האלה, וזה ככל הנראה מיותר
      האם ויטמין C יכול להרוג תאי סרטן?

      תפוז דם (ShutterStock)
      תרכובת המשמשת כנוגדת חמצון יעילה ביותר. תפוז עשיר בוויטמין C (צילום: shutterstock)

      ויטמין C הוא תרכובת חיונית מאוד לגוף האדם הניתנת להשגה דרך תזונה. תרכובת זו משמשת כנוגדת חמצון יעילה ביותר (מאטה תהליכי "הזדקנות" בגוף), בין היתר במחזור הדם. ניתן למצוא ריכוזים גבוהים של ויטמין C במזון טבעי (למשל בפלפל ירוק אדום, גויאבה, עגבניה ותפוז), מזון מעובד (משקאות קלים ודגני בוקר מועשרים בוויטמינים) ובתוספי תזונה. חשוב להדגיש שבעוד מזון טבעי כגון ירקות ופירות מכיל ויטמינים ומינרלים חיוניים אחרים התורמים לבריאות, במקרים רבים מזון מעובד מכיל כמויות בלתי רצויות של תוספי מזון העלולים להזיק לבריאות, בעיקר בצריכה גבוהה.

      באילו מקרים ויטמין C עשוי להועיל?

      אף שוויטמין C לא באמת יכול למנוע מחלות חורף, מספר גובר של מחקרים עדכניים מלמדים שצריכה מוגברת שלו (1-2 גרם ליום) עם התפרצות השפעת עשויה להועיל. לפי מספר פרסומים מדעיים, אנשים שצרכו כמות מוגברת של ויטמין C מיד עם הופעת תסמיני השפעת דיווחו על קיצור תקופת השפעת בחצי יום, על הקטנה ממוצעת בזמן הריתוק לבית בכ-10 שעות, ועל הקלה מסוימת בכאבי חזה, חום, רעד וצמרמורות. במקרים ספציפיים ההשפעה הטיפולית של ויטמין C עשויה להיות גבוהה יותר, אך היא משתנה ממקרה למקרה.

      גיף איש מתעטש (Giphy)
      ויטמין C יקצר את תקופת השפעת בחצי יום. איש מתעטש (צילום: giphy)

      מה הסכנות בצריכה עודפת של ויטמין C?

      צריכה מופרזת של ויטמין C עלולה להיות רעילה לגוף. אנשים הצורכים עודף ויטמין C (מעל 2 גרם, מתזונה ומתוספים ביחד ולחוד) נמצאים בסיכון מוגבר לשלשול והפרעות נוספות במערכת העיכול. דיווחים בודדים, שטרם הפכו לקונצנזוס מדעי, גם הצביעו על נזק חמצוני לגוף במצבי עודף ויטמין C. נזק חמצוני כרוני נמצא קשור בהאצת תהליכי "הזדקנות" ובסיכון מוגבר להתפתחות סוגי סרטן שונים.

      בשורה התחתונה, נראה שצריכת ויטמין C, אפילו בכמויות גבוהות, לא מונעת שפעת, אך היא עשויה לקצר את משך המחלה ולהקל על תסמיניה המעיקים. ניתן לצרוך ויטמין C הן ממזון טבעי, הן ממזון מעובד והן מתוספי תזונה, אך צריכה עודפת של ויטמין C עלולה להזיק ולכן כדאי להיוועץ בתזונאי/ת-דיאטן/ית קליני/ת על מנת להתאים את הצריכה לכל מצב.

      ד"ר יניב עובדיה הוא תזונאי-דיאטן קליני מוסמך חוקר ומרצה בתזונה, סביבה ובלוטת התריס