וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא שכחנו את הקטשופ: למה עגבניות טובות לבריאות שלכם?

30.8.2018 / 12:23

הפרי האדום הזה (כן, היא פרי) יכול לחולל פלאים בגוף שלכם. איך כמות ממוצעת ממלכת הסלט יכולה להיטיב איתכם מכף רגל ועד ראש וכמה ממנה צריך לאכול מדי יום?

חמש עובדות על עגבניות/מערכת "אסור לפספס"

בסרטון: חמש עובדות על עגבניות

אין סיכוי שרובנו נצליח לעבור שבוע מבלי שנתקין לעצמנו סלט ירקות, פסטה עשירה או שנאכל יחד עם החבר'ה והיא לא תככב איכשהו בארוחה. העגבניות, שמשתייכות למשפחת הסולניים, בה חברים בין היתר גם חציל, תפוחי אדמה ואפילו שיח הטבק, נחשבו לפני מאות שנים כמסוכנות לבני אדם, אבל היום יש הסכמה גורפת על כך שהיא טובה לכם. כל כך טובה שהיא יכולה אפילו למנוע סרטן, להחליק את עור הפנים ולסייע לנו לראות טוב יותר בחושך.

מאחר והיא נאכלת בדרך כלל במאכלים מלוחים, טועים לחשוב שהיא ירק אבל היא בעצם פרי. בניגוד לפירות וירקות אחרים שמאבדים את יתרונם הבריאותי לאחר בישול, איתה זה ממש לא משנה. אפשר לאכול אותה בצורתה הטבעית, מבושלת או אפילו כקטשופ ועדיין להרוויח את כל הטוב שבה.

עוד בנושא:
מחקר: עגבניות עשויות לעזור במניעת סרטן קיבה
6 מזונות בריאים במיוחד שאתם לא אוכלים כמו שצריך
עלה ירוק: איזה ירק עלי הוא הכי בריא

איזה ויטמינים ומינרלים יש בעגבניות?

עגבניות הן מקור עיקרי של נוגד החמצון ליקופן, אשר אחראי על צבעה העז והיפה ומחקרים עדכניים הכתירו אותו כחומצה שיכולה להפחית מחלות לב וכלי דם וסרטן ערמונית. בניגוד לוויטמינים אחרים שמתמוססים במים ולכן עוצמתם נחלשת, הליקופן המסיס בשמן דווקא מגביר את עוצמת פעילותו בזמן חימום ובישול כך שרסק עגבניות מכיל ליקופן שזמין לגוף פי ארבעה יותר מאשר בעגבניות טריות.

עוד באותו נושא

עשינו עוול לתפוד: 4 סיבות בריאות לאכול תפוחי אדמה

לכתבה המלאה
עגבניות לחות. ShutterStock
כמה שיותר ממנה, יותר טוב. עגבניות מיובשות/ShutterStock

תפוח האהבה (כפי שהיא מכונה באירופה) מכיל גם תרכובות טובות אחרות, כמו חומצה כלורוגנית ובטא קרוטן, נוגד חמצון חזק מאוד, שמהווה אבן הבניין של ויטמין A החשוב לנו לראיית לילה, מצוין לעור בריא ומחזק את המערכת החיסונית שלנו. עגבניות מלאות גם בוויטמינים כמו ויטמין C, אשלגן, חומצה פולית וויטמין K.

מהי הדרך הטובה ביותר לאכול עגבניות?

אם אתם מחפשים להוסיף קצת יותר ליקופן לדיאטה שלכם אז עגבניות משומרות או רסק עגבניות הן דווקא בחירה טובה יותר על פני עגבנייה טרייה.

קטשופ. ShutterStock
אם מעירים לכם שאתם אוכלים ממנו יותר מדי, תגידו שיש לכם אישור מהרופא. בקבוק קטשופ/ShutterStock

למעשה מסתבר שאפילו צריכת קטשופ טובה לנו. מחקר שנערך באפריל האחרון באוניברסיטת ולנסיה שבספרד הוכיח שרטבים מעגבניות מבושלות או מטוגנות, כולל קטשופ או רוטב לפסטה, שיפרו את את האפקט הפרוביוטי של העגבנייה.

אם נפשכם חפצה בכל זאת בסלט עגבניות טרי, הקפידו לבחור עגבניות בהירות יותר מפני שהן מכילות כמות גדולה יותר של נוגדי חמצון. הדרך הטובה ביותר לאחסן אותן היא דווקא בטמפרטורת החדר ולא בקירור.

כמה עגבניות כדאי לאכול כל שבוע?

אם לסכם את התשובה במשפט אחד: כמה שיותר יותר טוב. עגבנייה אחת או שבע עגבניות שרי היא כמות יומית מכובדת למדי בשל העובדה שיש בה מעט קלוריות, תכולת מים גבוהה ושל יתרונות אחרים.

היא מסייעת לשמור על לחץ דם בריא, על בריאות הלב, מסייעת במניעת עצירות ועשירה בחומצה פולית שחיונית במיוחד לנשים בהריון כדי להגן מפני פגמים בצינור העצבי של התינוק.

פסטה. ShutterStock
כדאי לצרוך אותה דווקא כשהיא מבושלת או מטוגנת. פסטה ברוטב עגבניות/ShutterStock

בשל ריכוז גבוה של ויטמין C, עגבניות יכול לעזור להילחם בהיווצרות של רדיקלים חופשיים, אשר ידועים כגורם לסרטן. במחקר שנערך בשיתוף פעולה של אוניברסיטת קיימברידג', אוקספורד ובריסטול שבאנגליה ובדק 14 אלף גברים בגילאי 50-69 נמצא שעשר עגבניות בשבוע מורידות בחמישית את הסיכון לחלות בסרטן הערמונית.

במחקר אחר שנערך בשנה שעברה באוניברסיטת אוהיו שבארה"ב נמצא שאכילת עגבנייה אחת ביום יכולה לצמצם משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן העור בכמעט 50 אחוזים.

רשימת היתרונות של העגבניות ארוכה במיוחד ונסיים בחיסרון אחד קטן. עגבניות הן פרי חומצי שיכול לעודד ריפלוקס אצל מי שסובל מהבעיה ולכן רצוי שלא יצרוך כמויות גדולות מדי ממנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully