וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשינו עוול לתפוד: 4 סיבות בריאות לאכול תפוחי אדמה

27.8.2018 / 9:46

כבר שנים שהוא סובל מיחסי ציבור מפוקפקים שגרמו לו להיתפס כפחמימה ריקה ומשמינה, אבל תפוח האדמה ממש לא חייב להיות אויב הדיאטה שלכם ויש לו יתרונות בריאותיים שממש כדאי להכיר

סיפור בדקה - מה קרה למי שהחליט לאכול רק תפוחי אדמה במשך שנה?/מערכת וואלה! News

בווידאו: האיש הזה אכל רק תפוחי אדמה במשך שנה

קשה להאמין, אבל בשנים האחרונות חלה ירידה של ממש בקרנם של תפוחי האדמה. צעירים בני דור המילניום גדלו לתוך מציאות שבה הם נתפסים כחשודים מידיים בהשמנה וטרנד ה-clean eating גם הוא הפך אותם לנוכחות בלתי רצויה בצלחות רבות. כל אלה ועוד הובילו לירידה אמיתית ומשמעותית בנתוני המכירות של השורש החביב הזה - האם יש ממש בסלידה ממנו?

על פי דיווחים שונים, נראה שמילניאלז מעדיפים לצרוך את הפחמימות שלהם בצורת אורז או אטריות על פני תפוחי אדמה. במגזין גרוסר פורסם כי מכירות תפוחי האדמה פחתו ב-5.4 אחוזים בארבע השנים האחרונות, בזמן שבמכירות האורז והאטריות חלה דווקא עלייה מטאורית של 30 אחוזים.

עוד בנושא:
האם זה תפוח האדמה הבריא ביותר שקיים?
אל תסתכלו בקליפה: הירקות המכוערים שהכי בריאים לכם
אילו פחמימות הכי טובות לשיניים שלכם?

טריזי תפוחי אדמה עם שום ופרמזן של רות אוליבר. דרור עינב
המילניאלז ממש נמנעים מהם. תפוחי אדמה בפרמזן/דרור עינב

לתפוח האדמה יש דווקא היסטוריה מרשימה ומפוארת. מדובר באחד מירקות השורש הנפוצים והמגוונים ביותר בעולם. הוא תורבת לראשונה על ידי בני האינקה בפרו לפני יותר מ-7,000 שנה, לאירופה הוא הגיע במאה ה-16 ונקשר לתהליכים של גידולי אוכלוסייה ואורבניזציה לאורך השנים. נכון להיום, ישנם כאלפיים זנים שונים של תפוחי אדמה שמגודלים ביותר מ-160 מדינות.

אם כן, איך קרה שירק שבמשך שנים ארוכות זכה לעדנה והיה רכיב מועדף במטבחים רבים מצא עצמו דחוי לאחרונה? מבחינה מדעית ותזונתית, מה יש לו לתפוח האדמה להציע? והאם הוא באמת ראוי לתדמית המשמינה והלא מחמיאה שדבקה בו בשנים האחרונות? האמת היא שלא ממש.

יותר אשלגן מבננה

במאה גרם של תפוח אדמה מאודה יש 100 קלוריות בלבד, ללא שומן, ללא נתרן, ללא כולסטרול וגם ללא גלוטן. הוא מכיל כמעט מחצית הכמות היומית המומלצת של ויטמין C, יותר אשלגן מאשר בננה, די הרבה ויטמין B6, סיבים תזונתיים, מגנזיום ונוגדי חמצון.

אז נכון, יש בו גם עמילן, שעלול להגביר את הרגישות לאינסולין, אבל מצד שני, בחלק מהמקרים הוא עשוי גם לשפר את ויסות רמות הסוכר בדם, את פעילות מערכת העיכול, ספיגת רכיבי התזונה בגוף ותחושת השובע, לסייע למיתון הדלקתיות בגוף לחזק את המערכת החיסונית ולשפר את זרימת הדם.

מקדונלדס צ'יפס. AP
תפוח האדמה לא אשם, זו דרך ההכנה שלו שמשמינה. צ'יפס של מקדונלדס/AP

הטענה המרכזית נגד תפוחי האדמה היא שהערך הקלורי שלהם גבוה. אבל האמת היא שלא תפוח האדמה עצמו אשם בכך, אלא דרך ההכנה שלו. נכון שתכולת הפחמימות שלו גבוהה, אבל אל לנו לשכוח שפחמימה היא חלק מתמהיל תזונתי בריא והיא חיונית לגוף לצרכי אנרגיה לטווח ארוך.

טענה נוספת נגד תפודים היא שהמדד הגליקמי שלהם גבוה (מזונות שמתפרקים לסוכר מהר בדם וגורמים לעלייה מהירה שלו בדם ואז לצניחה שעלולה לגרום לרעב). אולם, אם אוכלים אותם כחלק מארוחה מאוזנת שמכילה קטניות, ירקות שומן בריא וסיבים, ניתן למתן את העלייה בסוכר שעלולה להיגרם מצריכתם.

חלק גדול מהפגיעה בתדמיתם של תפוחי האדמה נגרמה בגלל הקושי של אנשים לצרוך אותם בצורה מתונה. ברגע שהתחלתם לנשנש שקית של צ'יפס כנראה שיהיה לכם מאוד קשה לעצור לפני שהשקית כולה תעלם, על כל הקלוריות, השומן והנתרן שהיו בה. לעומת זאת, תפוחי אדמה אפויים או מאודים בדרך כלל לא מהווים סכנת נשנוש ללא גבולות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully