וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: עגבניות עשויות לעזור במניעת סרטן קיבה

17.5.2017 / 9:11

החוקרים בחנו שני סוגי עגבניות שמשמשות בין היתר להפקת רטבים לפיצה. הממצאים שלהם הראו כי תמציות הירק הצליחו לעצור התפשטות תאים סרטניים - מה שהוביל למותם

עגבניות שרי. דנה מאירזון
תרופה מהטבע/דנה מאירזון

זה לא פעם הראשונה שמחקרים מצאו כי עגבניות עשויות להכיל חומרים אנטי מסרטנים, אבל במחקר הנוכחי שנעשה על ידי חוקרים מאיטליה ומארה"ב, התגלה כי יש להן פוטנציאל אמיתי למנוע סרטן קיבה.

החוקרים מצאו כי תמציות של שני זנים שונים של עגבניות: סן מרציאנו וקורברינו (המשמשים לרטבים לפיצה ופסטה) - חסמו את צמיחת תאי סרטן הקיבה והורידו את המאפיינים הממאירים שלהם. פרופסור אנטוניו ג'ורדאנו, מנהל המכון למחקר מולקולרי באוניברסיטת טמפל שבפילדלפיה, ועמיתיו דיווחו לאחרונה על ממצאיהם בכתב העת Cellular Physiology.

עוד בנושא:
זה אפשרי: כך תחסנו את הגוף מפני סרטן ב-6 צעדים
תורשתי או לא: אילו סוגי סרטן קשורים לגנטיקה שלכם ואילו פחות?
מחקר חדש: 90% ממקרי הסרטן ניתנים למניעה

מקרי סרטן הקיבה בירידה

על פי אתר האגודה למלחמה בסרטן, במהלך 30 השנים האחרונות ירד מספר מקרי סרטן הקיבה, בעיקר במדינות המערב. הסיבה לכך אינה ברורה, אולם ייתכן כי באמת ניתן לקשר אותה לשינויים בתזונה, ובמיוחד לשימוש בקירור, המאפשר לאנשים לאכול יותר מזון טרי ופחות מזון מעושן ומשומר. סרטן הקיבה שכיח יותר בקרב גברים, בעיקר בגילאי 60-70.

מחקרים קודמים הראו כאמור כי תרכובות שנמצאות בעגבניות - כגון ליקופן, קרוטנואיד המעניק עגבניות לצבען האדום - עשויות לסייע להילחם בסרטן. עם זאת, פרופסור ג'ורדנו ועמיתיו מציינים כי מחקרים מעטים בודקים את ההשפעות האנטי סרטניות של עגבניות שלמות.

פיצה אשל. ShutterStock
עוד סיבה מעולה לאכול פיצה/ShutterStock

כדי להגיע לממצאי המחקר, החוקרים בדקו את ההשפעות של תמציות שלמות מסן מרציאנו ועגבניות קורברינו על תאי סרטן הקיבה. הם מצאו כי כל תמצית לא רק עצרה את הצמיחה של תאי סרטן הקיבה, אבל גם הצליחה למנוע הגירת ופלישת תאים סרטניים מאזור הגידול הראשוני לרקמות הסובבות – מה שהוביל למות התאים. יתר על כן, החוקרים מצאו כי ההשפעות האנטי סרטניות של תמציות העגבניות לא היו מקומיות בלבד.

"האפקט האנטי סרטני שלהם אינו קשור למרכיבים ספציפיים, כגון ליקופן, ולכן מומלץ ולשקול את ההשפעה של עגבניות בשלמותן", אמרה מחברת המחקר דניאלה ברון מהמרכז לחקר האונקולוגיה מרקלוגיאנו באיטליה. לדברי החוקרים, ממצאי המחקר מצביעים על כך שתמציות עגבניות שלמות עשויות להיות יעילות למניעה וטיפול בסרטן הקיבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully