וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תורשתי או לא: אילו סוגי סרטן קשורים לגנטיקה שלכם ואילו פחות?

28.12.2015 / 8:00

12 סוגי סרטן מופו לראשונה על ידי חוקרים מארה"ב. התוצאות הראו כי קיימים סוגי סרטן מסויימים שבהם הגורם הגנטי משחק תפקיד משמעותי יותר בתחלואה. בין הסרטנים התורשתיים יותר: סרטן השחלות וסרטן הקיבה

צילום מסך

בווידאו: לא רק תורשה - האם בני אדם יכולים להדבק בסרטן מטפילים?

כמה סוגי סרטן – כמו שד, שחלה והמעי הגס – ידועים בכך שהם מושפעים מגנטיקה. עם זאת, מדענים התקשו עד כה להעריך באיזו מידה, ובאילו מקרים, משפיעה הגנטיקה על סיכוייהם של אנשים ללקות בסרטן. דבר נוסף שלא היה ידוע במלואו הוא, אם מוטציות גנטיות שמאותרות בגידול נרכשו גנטית, או התפתחו לאורך השנים.

מחקר חדש של בית הספר לרפואה של אוניברסיטת וושינגטון בשיתוף עם אוניברסיטאות נוספות ממפה לראשונה 12 סוגי סרטן על-פי השכיחות של הנטייה הגנטית שלהם. המחקר, שפורסם בכתב העת ,Nature Communications, הראה למשל ש-19% ממקרי סרטן השחלות קשורים במוטציה גנטית מולדת (Germline mutation)שמקורה באחד מההורים. ההערכה המקובלת בעולם הרפואה היא כי 5%-10% ממקרי הסרטן נובעים מנטייה גנטית תורשתית ועוד 15% מהמקרים הם על רקע של נטייה משפחתית, בשל אינטראקציות בין גנים מסוימים, ובין גנים לסביבה.

החוקרים ניתחו סך הכל 4,000 מקרי סרטן שנכללו בפרויקט של המכונים הלאומיים לבריאות (NIH) בארה"ב, לפענוח הבסיס הגנטי של סרטן (The Cancer Genome Atlas project). בכל מקרי הסרטן שניתחו, החוקרים סקרו גנים הידועים בכך שהם קשורים בסרטן. בגנים אלה, הם תרו אחר נוכחות של מוטציות מסוג Germline. אמנם לא כל אדם הנושא את המוטציה יחלה בוודאות בסרטן, אך נשיאת המוטציה בהחלט מעלה את הסיכון לכך – במיוחד ככל שאנשים מתבגרים. הפרופסור לרפואה לי דינג מאוניברסיטת וושינגטון הסביר שצוות החוקרים חיפש מוטציות תורשתיות, שנמצאות באופן מועצם גם בגידול עצמו. "בתנאים אלה, יש סיכוי שהמוטציה משחקת תפקיד בהתפתחות הסרטן".

מוטציות תורשתיות ב-12 סוגי סרטן שונים

מתוך 114 גנים הידועים כשקשורים להתפתחות של סרטן, החוקרים מצאו מוטציות תורשתיות ב-12 סוגי סרטן שונים – אך בשכיחויות משתנות. במקרה של סרטן השחלות למשל, מדובר ב-19% מהמקרים, השכיחות הגבוהה ביותר. הם הופתעו מכך שב-11% ממקרי סרטן הקיבה נמצאו גם כן מוטציות, שיעור גבוה יותר מזה שנמצא בהקשר לסרטן השד (9%). מוטציות נמצאו ב-8% מסוגי הסרטן הבאים: ערמונית, ריאות, סרטן המוח (גליומה) וגידולי ראש וצוואר (8%). אחר כך, הופיעו סרטן רירית הרחם (7%), ריאות (7%), כליות (5%), סרטן המוח מסוג גליובלסטומה (4%) ולוקמיה (4%).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרשימה המלאה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהקשר לגנים BRCA1 ו- BRCA2 – הידועים בכך שהופעתם אצל נשים מגדילה את הסיכון ללקות בסרטן השד – החוקרים מצאו כי הם מעורבים בסוגי סרטן נוספים מלבד שד, כמו סרטן הקיבה וסרטן הערמונית. "עלינו לשים לב לפוטנציאל המעורבות של הגנים בסוגי סרטן שאינם רק שד", הדגיש דינג. עוד מצאו החוקרים כי אצל 90% מהאנשים שירשו את הגן BRCA1, הוא מופיע באופן מועצם גם בגידול עצמו, "ללא קשר לסוג הגידול", אמר דינג.

עוד הוא הוסיף: "עד כה ידענו שלסרטנים מסוג שחלות ושד יש רכיב גנטי משמעותי בעוד סרטנים אחרים, כמו לוקמיה וסרטן ריאות, מושפעים פחות מגנטיקה. כעת, בפעם הראשונה, אנחנו יכולים להצביע על גנים, ואפילו מוטציות, המגדילים את רגישותם של אנשים למחלת הסרטן". החוקרים מקווים כי הממצאים החדשים יסייעו בשיפור הבדיקות הגנטיות, שמטרתן לאתר אנשים עם סיכון מוגבר לסרטן.

יעוץ רפואי: ד"ר עידן גורן

  • עוד באותו נושא:
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully