נושאים חמים

6 מזונות בריאים במיוחד שאתם לא אוכלים כמו שצריך

מכינים לילדים ברוקולי מבושל? זורקים את השום לתבשיל כמו שהוא? אתם מפספסים יותר מדי יתרונות בריאים. הנה כל הטעויות שאתם אולי עושים עם המאכלים הכי בריאים, והדרך לפתור אותן

גזר (ShutterStock)
טעות אחת שאתם עושים עם הגזר גורמת לו לאבד מרכיבים חיוניים רבים (צילום: Shutterstock)

כולנו יודעים שתפוח, גזר וברוקולי מצוינים לבריאות, אבל דווקא האופן שבו רבים בוחרים לאכול אותם פוגע ביתרונות שלהם. חלק מהמאכלים ברשימה טובים יותר כשהם חתוכים, בחלקם דווקא אסור לעשות כל שינוי לפני שאוכלים, ומאכל מסוים אחד צריך לבלות לילה שלם במים, לפני שיגיע לצורה המיטבית. זה הזמן להכיר את הטעויות שרובנו עושים עם המאכלים הבריאים ביותר, ואת הדרך הכי טובה לנצח אותן.

עוד בנושא:
5 הדברים הכי גרועים שאתם עושים כל בוקר
9 מאכלים שתזונאים לא ייגעו בהם
כמה ירקות ופירות צריך לאכול ביום, ואיזה הכי מומלצים?

אתם חותכים את הגזר

מי לא אוהב להוסיף חתיכות של גזר למרק או לתבשיל? אם יש לכם ילדים, אתם בטח נלחמים איתם כדי שיאכלו את החתיכות האלה שהוספתם לארוחה, בטענה שזה יעשה אותם בריאים יותר. אם לשפוט לפי מחקר שנערך בנושא, אתם לא לגמרי צודקים. חוקרים מאוניברסיטת ניוקאסל מצאו כי כשאנחנו חותכים את הגזר, אנחנו מאבדים הרבה רכיבים חיוניים שבעצם "בורחים" החוצה.

מה לעשות במקום? לאחר שאתם שוטפים ומקלפים את הגזר, הכניסו אותו למים רותחים בלי לחתוך, ובשלו אותו בשלמותו. מחקר אחר מצא כי בישול הגזר מגביר את יתרונותיו הרבים לבריאות, בהם בין היתר צמצום הסיכון לסרטן.

אתם מוותרים על החלק החשוב ביותר בתפוח

הכלורופיל שבתפוח ממלא חלק חשוב בייצור תאי הדם האדומים, מסייע לנקות רעלים מהגוף ומשפר את זרימת הדם. הבעיה היא שכשאתם אוכלים את התפוח לפני שהוא מבשיל לגמרי, פעילותו החשובה של חומר זה נפגמת. כשאתם מחכים שהתפוח יבשיל אתם בעצם מעצימים את יתרונותיו, בין היתר במניעת סרטן ומחלות לב. בנוסף, אם אתם מקלפים את התפוח, אתם מוותרים על חלק ניכר מהוויטמינים A ו-C, מהסידן, האשלגן, החומצה הפולית והברזל. כל אלו מצויים בריכוז גבוה בקליפה.

מה לעשות במקום? מכירים את האימהות שאומרות ש"זה לא רקוב, זה דבש?" מחקר שנערך באוניברסיטת אינסברוק שבאוסטריה קובע שהן דווקא צודקות. תפוח שמתחילים להופיע עליו הסימנים הראשוניים האלה, דווקא טוב יותר לבריאות. לכן מומלץ לחכות קצת לפני שאתם אוכלים אותו ולא לוותר על הקליפה. ואיך אוכלים ביעילות ולא "מבזבזים" חלק גדול ממנו? צפו בסרטון שהפך ללהיט עולמי ומגלה את הדרך הכי חסכונית לעשות את זה:

אתם חותכים את התותים

התותים עשירים בוויטמינים, בסיבים ובנוגדי חמצון. עם זאת, כשאתם חותכים אותם, אתם מאבדים חלק גדול מהרכיבים החיוניים האלו. ויטמין C המצוי בתות נהרס בקלות במגע עם אור או חמצן, ולכן כשאתם חותכים את התות, אתם חושפים חלקים נרחבים יותר ממנו למפגש הבלתי נמנע הזה.

מה לעשות במקום? כמו התפוח, גם התותים עדיפים כשהם בשלים. אולי זה יפתיע אתכם אבל תותים קפואים ובשלים עדיפים על תותים שעדיין לא הבשילו. בנוסף, נסו לאכול את התותים בביס אחד. בניגוד לגזר, במקרה של הפרי הקטנטן הזה מדובר במשימה קלה בהרבה.

אתם אוכלים את הקטניות כמו שהן

קטניות מכילות אנזים בשם פיטת (phytate), שיכול להיקשר לוויטמינים ולמינרלים חיוניים במזון ולמנוע מהם להיספג כמו שצריך בגוף. לכן, אם אתם אוכלים קטניות בלי להשרות אותן במים לפני, אתם בעצם "מפסידים" חומרים חיוניים ממזונות אחרים שאתם אוכלים יחד איתן.

מה לעשות במקום? השרו את הקטניות במים למשך לילה שלם לפני שאתם אוכלים אותן כדי לעזור לשחרר את הפיטתים. ההשריה עוזרת להעצים את פעילותם של הברזל והאבץ שבקטניות, ומסייעת להקל על תהליך העיכול.

קטניות (ShutterStock)
מוכנים לחכות לילה שלם בשביל ליהנות מהן? (צילום: Shutterstock)

אתם מרתיחים או מטגנים את הברוקולי

ברוקולי זכה בכבוד בתואר "מזון על", הוא הוכח כמונע סוגים שונים של סרטן, בהם סרטן השד וסרטן העור, ונמצא כמשפר את בריאות העיניים, העצמות, מערכת העיכול וכלי הדם. עם זאת, כשאתם מרתיחים או מטגנים אותו אתם פוגעים בעוצמת התרומה שלו לגוף שלכם.

מה לעשות במקום? מחקר שנערך ב-2008 מצא כי אידוי הוא הדרך האידאלית להפיק את המרב מהברוקולי שלכם. האידוי משמר ואף מעצים את היתרונות של הברוקולי. מחקר אחר מ-2012 מצא כי כשמוסיפים תבלינים חריפים לברוקולי מעצימים את המרכיבים בו שמסייעים למנוע סרטן.

אתם לא קוצצים את השום

בניגוד לתפוח, שמאבד חיוניות כשחותכים אותו, השום מכיל תרכובת כימית בשם אליצין, שעוזרת להילחם בסרטן ויעילותה דווקא גוברת מהחשיפה לחמצן. לכן, אם אתם מבשלים אותו בשלמותו, אתם מאבדים חלק מהיתרונות הרבים שלו לבריאות.

מה לעשות במקום? אז אחרי שכתשתם את השום כמו שצריך, השאירו אותו באוויר במשך עשר דקות לפני שאתם מבשלים אותו. כך תעצימו כאמור את יעילותו של האליצין, שבין היתר עוזר לדם לזרום יותר בחופשיות בגוף.