וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היתרון המפתיע של עגבניה אחת ביום

19.7.2017 / 14:22

חוקרים מאוניברסיטת אוהיו מצאו כי עכברים שניזונו מעגבנייה אחת ביום הורידו את הסיכון שלהם לסבול מסרטן העור שאינו מלנומה בחמישים אחוזים. מה זה אומר לגבי בני אדם?

AP

בווידיאו: אז ככה באמת מכינים קטשופ?

המחקר הבא מגיע בדיוק בעונה ובמטבח הנכונים. לטענת עורכיו, חוקרים מאוניברסיטת אוהיו שבארה"ב, אכילת עגבנייה אחת ביום יכולה לצמצם משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן העור.

תוצאות המחקר שפורסמו באתר Scientific Reports הראו כי עכברים זכרים שניזונו מדיאטה שכללה 10 אחוזים של אבקת עגבניות מיובשות מדי יום ולמשך 35 שבועות, ולאחר מכן נחשפו לאור אולטרה סגול, חוו ירידה ממוצעת של 50 אחוזים בגידולי סרטן העור לעומת עכברים שלא אכלו את אבקת העגבניות המיובשות.

עוד בנושא:
שילוב של שתי תרופות הצליח לכווץ גידולי מלנומה בכ-60%
10 סימנים שעלולים להעיד שיש לכם סרטן
5 בעיות עור קלות שיכולות להעיד על בעיה רפואית קשה

עגבניות. ShutterStock
מזון או תרופה?/ShutterStock

התיאוריה העומדת מאחורי הקשר בין עגבניות לסרטן היא כי תרכובות אורגניות הקרויות קרוטנואידים שהן למעשה הפיגמנטים המעניקים לעגבניות את צבעם, עשויות להגן על העור מפני נזקי אור אולטרה סגול, מסבירה ד"ר ג'סיקה קופרסטון, אחת ממחברות המחקר וחוקרת במכללה למזון, חקלאות ומדעי הסביבה במדינת אוהיו.

נתון מעניין נוסף שנמצא במחקר נגע למינם של העכברים. הממצאים הראו כי לא נמצאו הבדלים משמעותיים במספר הגידולים שנצפו אצל נקבות עכברים, בין אם ניזונו מעגבניות או לא. מחקרים קודמים הראו כי עכברים זכרים מפתחים גידולים מוקדם יותר לאחר חשיפה לקרינה אולטרה-סגולה, וכי הגידול שלהם גדול ואגרסיבי יותר. "מחקר זה הראה לנו כי אנחנו צריכים לשקול את מין נשואי המחקר בעת שאנחנו חוקרים אסטרטגיות מניעה שונות", הסבירו החוקרים. "מה שעובד אצל זכרים לא בהכרח עובד בנקבות, ולהיפך".

עוד באותו נושא

לקראת הקיץ: כל מה שצריך לדעת על סרטן העור

לכתבה המלאה

הנפוץ ביותר מכל סוגי הסרטן

ניסויים קליניים קודמים בבני אדם מראים כי אכילת רסק עגבניות לאורך זמן עשויה להקל או למתן כוויות שמש, ככל הנראה בזכות הקרוטנואידים מהצמחים שנכנסים לעור האדם לאחר האכילה, ויכולים להגן על הנזק שנגרם מקרני ה-UV", הסבירו. "ליקופן, הקרוטנואיד העיקרי בעגבניות, הוכח כאנטי-אוקסידנט היעיל ביותר של הפיגמנטים האלה". בנוסף נמצא כי העגבניות עשויות למנוע אדמומיות בעור שנגרמת מנזקי הקרינה. החוקרים בוחנים כיום תרכובות עגבניות, מלבד ליקופן, שעשויות להיות בעלות יתרונות בריאותיים.

סרטן העור נחשב למחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל, הכוללת ארבעה סוגים עיקריים של גידולים סרטניים. סרטן העור שאינו מלנומה הוא הנפוץ ביותר מכל סוגי הסרטן. מדובר על סרטן עם שיעור תמותה נמוך יחסית, אך שיעוריו באוכלוסייה הולכים וגדלים. על פי החוקרים במחקר הנוכחי יש צורך לחפש בשיטות אלטרנטיביות להגנה באמצעות התערבויות תזונתיות שיכולות לספק יתרון משמעותי. "מזונות הם לא תרופות, אבל הם יכולים, לאורך חיים שלמים של צריכה, לשנות את הפיתוח של מחלות מסוימות", נכתב במחקר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully