וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היתרון המפתיע שיש לרוטב עגבניות על הבטן שלכם

23.5.2018 / 7:01

הן נחשבות למרכיב הכרחי בסלט הירקות המוכר, אבל לעגבניות שאתם אוכלים יש תפקיד הרבה יותר גדול מאשר רק הטעם. מחקר ספרדי מראה איך הן תורמות לבריאות שלכם וגם מוכיח שבישול שלהן דווקא יכול להיות יעיל יותר

חמש עובדות על עגבניות/מערכת "אסור לפספס"

בווידאו: חמש עובדות על עגבניות

הנה חדשות טובות לכל מי שאוכל את הפסטה שלו עם רוטב עגבניות: מחקר ספרדי מצא שרוטב עגבניות מבושל או מטוגן עוזר מאוד בשיפור פעילות החיידקים הטובים במעיים שלכם.

במהלך השנים האחרונות חוקרים וגם צרכנים מתעסקים יותר בשאלה האם מוצרי המזון שמגיעים אלינו לשולחן מכילים את המרכיבים התזונתיים החשובים שיש בהם טרם העיבוד והבישול שהם עוברים. כעת כאמור חוקרים מאוניברסיטת Politècnica de València ביקשו לבחון איך חיידקי המעיים מתקשרים עם מזונות שמכילים נוגדי חמצון בקיבה.

עגבניות נחשבות מזון בריא, זאת בעיקר מכיוון שהן מכילות קרטנואיד שנקרא ליקופן - נוגד חמצון המסייע להגן על התאים מפני גורמים מזיקים והוכיח סגולות ביכולתו להגן מפני מחלות ניווניות. מחקרים קודמים הראו כי לעגבניות יש תכונות פרוביוטיות - כלומר, שהן יכולות להגביר את הפעילות של חיידקים בריאים במעיים.

עוד בנושא:
היתרון המפתיע של עגבניה אחת ביום
כמה ירקות ופירות צריך לאכול ביום, ואיזה הכי מומלצים?

עגבניות שרי אגס. ShutterStock
החוקרים בחרו בעגבניות שמכילות הכי הרבה ליקופן. עגבניות שרי אגס/ShutterStock

במחקר הנוכחי, צוות המחקר ערך ניסויים כדי לראות כיצד לקטובצילוס רוטרי (Lactobacillus reuteri) - אחד המינים החיידקיים העיקריים התורמים לבריאות המעיים - יקיים אינטראקציה עם נוגדי חמצון הנגזרים מרוטב עגבניות, וכיצד תהליך הבישול ישפיע על האינטראקציה ביניהם. לשם כך, הם בחרו להשתמש בעגבניות שרי המכונות עגבניות אגס, שכן הן מכילות יותר ליקופן.

יותר טוב מבושל

תוצאות הניסוי שלהם מראות שתהליך העיכול אכן גרם לאובדן חלק מנוגדי חמצון, הן במקרה של רוטב עגבניות לא מבושל או בכזה המבושל או מטוגן. כמו כן, נוכחותו של הלקטובצילוס רוטרי מנע מחלק מנוגדי חמצון מלשקוע לתוך מערכת הדם. יחד עם זאת, צוות המחקר מצא כי נוגדי החמצון מרוטב העגבניות שכן נספגו בגוף שיפרו את ההשפעות החיוביות של החיידק על המעיים. למעשה, רוטב העגבניות המבושל נמצא יעיל יותר מאשר מקבילו - הלא מבושל.

בישול הרוטב הפך את נוכחות הליקופן יותר זמינה, במה שנקרא תהליך איזומריזציה. "תוצאות המחקר הראו כי הגשת ארוחות עם רוטב עגבניות מבושל או מטוגן משפרת את האפקט הפרוביוטי של העגבניה, וכן גורמת לאיזומריזציה של הליקופן של העגבנייה - מה שמביא לתוצאות חיוביות להגדלת ההשפעה של קרוטנואיד זה".

תוצאות אלו מצביעות על כך, כי בעת הערכת מזונות עבור יתרונות בריאותיים, חשוב לבחון לא רק את ההשפעות שיש לבישול של אותם חומרים אלא גם על ההשפעה של תהליך העיכול על חומרים מזינים אלה. מודעות מוגברת לשתי ההשפעות הללו, טוענים החוקרים, תאפשר לחברות בתעשיית המזון ליצור מזונות "פונקציונליים" יותר שיכולים לשפר את בריאותנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully