וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהי תזונה אנטי דלקתית ולמי היא יכולה לעזור?

אורלי וייסיד

24.3.2022 / 7:09

אנדומטריוזיס היא מחלה קשה ושקטה שפוגעת בנשים רבות. לכבוד חודש המודעות, דיאטנית קלינית חולקת איתנו את המזונות שכדאי לנשים החולות בה לאכול על מנת להפחית כאבים

מרץ הוא חודש להעלאת המודעות למחלה אנדומטריוזיס. המחלה הלא מדוברת הזו מאפיינת נשים בגיל הפוריות, ולא מעט נשים בכלל - אחת מתוך 9-10 נשים סובלת ממנה. אנדומטריוזיס מאופיינת בנגעים של תאים הדומים לתאי רירית הרחם נמצאים במקומות שונים בגוף מחוץ לרחם. מדובר במחלה גניקולוגית, דלקתית וכרונית בעלת תסמינים רבים וקשים.

אף שלחלקכם הנתון הבא ישמע מוזר, אבל גם היום, על אף שנראה שיותר ויותר אנשים ומטפלים מכירים אותה, עדיין לוקח כ -9 שנים לאבחן את המחלה, וזאת לאחר שהאישה או הנערה כבר פגשה בלא מעט מטפלים. למחלה פנים רבות, היא באה לידי ביטוי באופן שונה אצל כל אחת. ככל שהאישה שסובלת ממנה תאובחן יותר מוקדם כך יהיה קל יותר לטפל בה, ולכן יש חשיבות גבוהה לאבחון מוקדם של המחלה.

מהם תסמיני המחלה?

המחלה משנה את פניה במהלך המחזור החודשי ובמהלך החיים בכלל, ואצל כל אחת היא תבוא לידי ביטוי בצורה אחרת. ובכל זאת, הנה כמה מהתסמינים המחשידים: תשישות, כאבי אגן וכאבים אחרים במקומות שונים בגוף, כאבים ביחסי מין, דימום כבד במחזור החודשי, מגוון הפרעות במערכת העיכול, נפיחות בטנית, תכיפות וצריבה במתן שתן, מצבי רוח, קשיי פריון ועוד.

אישה סובלת מכאב בטן. ShutterStock
תסמינים מגוונים. אישה עם כאב בטן/ShutterStock

במקרה של חשד לאנדומטריוזיס, מומלץ להגיע לרופא מומחה או למרכז המתמחה באנדומטריוזיס, לשם אבחון והתאמת הטיפול רפואי. בגלל אופי המחלה, שילוב של צוות רב מקצועי יוכל לעזור לטיפול והקלה בתסמינים. כל אחת צריכה למצוא עבור עצמה את המענה הטוב והנכון ביותר - יש נשים שמוצאות הקלה עם תזונה מותאמת בעזרת דיאטנית, דיקור, צמחי מרפא ורפואה סינית, יוגה, מיינדפולנס ועוד, הרעיון הוא לבחור את המעטפת הטיפולית הנכונה ביותר לכל אחת.

עוד בוואלה!

מה לא נורמלי (ומה כן) בביקור אצל גניקולוג

לכתבה המלאה

מה הקשר בין תזונה לאנדומטריוזיס?

מכיוון שאנדומטריוזיס היא מחלה דלקתית, ייעוץ דיאטני לרוב יכלול תזונה אנטי דלקתית בכדי להאט את התקדמות המחלה. ייעוץ דיאטני כזה צריך לכלול מעבר על בדיקות הדם, על הרגלי אכילה ובחינת הצורך בתוספי תזונה, הקלה על תסמיני מערכת העיכול ושיפור פוריות. הכל תוך התייחסות להעדפות המטופלת, אורח החיים לו היא רגילה ומציאת הדרך הנכונה להתמיד בדברים לאורך זמן.

מהי תזונה אנטי דלקתית?

תפקיד התזונה האנטי דלקתית להביא לשיפור בדלקת שנוצרת בעקבות המחלה, ישנם מזונות המעוררים את הדלקת ואחרים יביאו להחלשתה. היות ומדובר במחלה כרונית, מומלץ לשמור על תזונה אנטי דלקתית גם בתקופות בהן התסמינים פחות מורגשים.

עקרונות לתזונה נבונה עם אנדומטריוזיס
1. הפחתת מזוון מעובד/ אולטרא מעובד: מדובר במזון תעשייתי שהוספו לו תוספים תעשייתיים שונים כגון חומרי טעם וריח, חומרים משמרים, מתחלבים, צבעי מאכל ועוד. מומלץ לאכול מזונות פשוטים גולמיים כגון ירקות, פירות, דגים, קטניות, דגנים מלאים, יוגורט עיזים, מזונות עם סימון הירוק ועוד.

2. הפחתת סוכר לבן, מתוקים ושתייה מתוקה, והעדפת פחמימות מורכבות עם אינדקס גליקמי נמוך, בהתאם לסבילות, תוך התייחסות לבעיות במערכת העיכול. נסו לצמצם אכילת מתוקים ולבחור בתחליפים ביתיים כגון: חטיפי שוקולד מריר עם טחינה/חמאת בוטנים טבעית, מאפים על בסיס קמח שקדים, ממרחי אגוזים ללא סוכר.

מג'דרה גלילית מושלמת. אלון מסיקה
לאכול אוכל כמה שפחות מעובד. מג'דרה/אלון מסיקה

3. הפחתת גלוטן: גלוטן חלבון המצוי בחיטה, שעורה ושיפון. רצוי להפחית מזונות המכילים חלבון זה כגון: פסטה, לחמים ומאפים, העדיפי דגנים, קטניות וירקות עמילניים שאינם מכילים גלוטן כגון: אורז בסמטי, עדשים, בטטה, קינואה, אדממה, כוסמת ועוד .

4. הפחתת מזונות המכילים שומן רווי או שומן טראנס תעשייתי. מוטב לאכול שומנים ממקורות טובים כגון: אגוזים שונים, אבוקדו, שמן זית, טחינה בהתאם לסבילות מערכת העיכול.

5. מוצרי חלב חשובים כמקור לסידן וויטמין D, על כן מומלצים לאכילה. כדאי להתנסות במוצרים על בסיס חלב עיזים ולהימנע משתיית חלב בקר ניגר.

6. מומלץ לצרוך מגוון פירות וירקות העשירים בנוגדי חימצון. אם אפשר כדאי להימנע מחומרי הדברה ולהעדיף אורגניים, מומלץ במיוחד שהירקות העליים יהיו אורגניים או הידרופונים.

7. הגבלת צריכת אלכוהול וקפה.

8. יותר מזונות המכילים אומגה 3 ממקור חי וצמחי. כגון: סלמון, טונה, אצות, זרעי צ'יה, זרעי פשתן, שמן קנולה, אגוזי מלך.

9. צמצום שימור מזון בכלי פלסטיק: במקום אכילה מכלים חד פעמיים וקופסאות שימורים, העדיפי בקבוקי שתייה וכלי אחסון מזון מנירוסטה או מזכוכית.

10. הקפדה על אכילה איטית מודעת מתוך בחירת המזון שאת אוכלת.

ישנם עקרונות תזונתיים לאנדומטריוזיס שלא תמיד אפשר ליישם בנקל, ולכן עבור כל אישה חשוב למצוא את עקרונות התזונה המתאימים ביותר, בליווי איש מקצוע ולזכור שמדובר בתהליך, לפעמים רק יישום חלקי של הדברים יביא לשיפור בתחושות ולהטבה.

אורלי וייסיד היא דיאטנית קלינית, מתמחה בצרכים הייחודיים של נשים לאורך החיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully