וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה לא נורמלי (ומה כן) בביקור אצל גניקולוג

24.7.2018 / 7:30

רוב הנשים לא יודעות למה לצפות כשהן מגיעות לבדיקה ראשונה אצל רופא הנשים וגם בביקורים הבאים לא תמיד בטוחות מה ראוי ולא ראוי שיקרה שם ומהן הזכויות שלהן. שתי גניקולוגיות מסבירות מה באמת אמור ולא אמור להתרחש כשאת שוכבת על הכיסא הזה עם הרגליים באוויר

מערכת וואלה!

בווידאו: משהו שממש, אבל ממש, לא צריך לקרות בבדיקה אצל גניקולוג

ביקור אצל רופא הנשים ובדיקה שגרתית היא לא החוויה הכי מהנה עבור רוב הנשים. יש מי שזה מלווה עבורן במבוכה, בחרדה ובאי נעימות פיזית ויש מי שצולחת את כל האירוע יותר בקלות. אבל זה כנראה לא כיף גדול בשביל אף אחת.

בין רופא ומטופל חייב תמיד להתקיים אמון בסיסי ובל יעבור, ועל אחת כמה וכמה בין רופא או רופאת נשים ובין המטופלות שלה. היעדר מודעות מספקת, טאבו חברתי, בושה ומבוכה מביאים לכך שרוב הנשים הצעירות מגיעות לבדיקה ראשונה אצל רופא/ת הנשים מבלי לדעת למה בדיוק לצפות במהלכה - מה תקין ומקובל ומה ממש לא. המצב הזה מאפשר במקרים נדירים לרופאים שמועלים באמון המטופלות שלהן לפגוע בהן פגיעה מינית בנסיבות קשות וחמורות.

עוד בנושא:
כל כמה זמן צריך להיבדק אצל גניקולוג, ולמה זה חשוב?
עד 40 אחוזי שגיאה: האם הפאפ היא בדיקה מספיק טובה?
גם רופאים יכולים להתנהג רע, בעיקר כשאתם מורדמים

חדר בדיקה של גניקולוג עם כיסא בדיקה. ShutterStock
לא כיף גדול בשביל אף אחת. חדר בדיקה/ShutterStock

לכן, חשוב במיוחד שנשים ונערות ידעו כמה שיותר על ההליך הסטנדרטי הצפוי להן. באתר האפינגטון פוסט דיברו רופאות נשים כדי להנגיש את המידע הזה לנשים ולתת להן קנה מידה לגבי מה תקין ולא תקין שיתרחש בביקור אצל רופא/ת הנשים.

הביקור אצל רופא/ת הנשים צריך להיות יסודי ושיטתי. הבדיקה תתחיל לרוב בשיחה שבה יוצגו למטופלת שאלות כלליות - מסבירה ד"ר סיגל קליפסטיין, לשעבר יו"ר ועדת האתיקה של הקולג' האמריקאי לגניקולוגיה ומיילדות. "הרופא/ה צריכים לשאול את המטופלת לגבי שינויים שחלו במצבה הבריאותי מאז הביקור האחרון שלה במרפאה וכדאי שישאלו גם שאלות על מצב בריאותה הכללי, על דאגות או חששות ספציפיים שיש למטופלת וכן, ישאלו שאלות שמטרתן להעריך את הסיכון שהמטופלת נחשפה למחלות מין ושאלות על דימומים חריגים, אם היו כאלה", אמרה ד"ר קליפסטיין.

אישה צעירה בבדיקה אצל רופאת הנשים. ShutterStock
הביקור אמור להתחיל בשיחה שבמהלכה המטופלת לבושה לחלוטין. אישה משוחחת עם רופאת נשים/ShutterStock

לאחר שכבר קיימת היכרות של המטופלת עם הרופא/ה ומתפתחת מערכת יחסים ידידותית יותר ייתכן שהם ישאלו אותה גם על תכניות או חששות עתידיים שעשויים להיות לה בנושאי פוריות או על התאמת אמצעי מניעה. "כאשר כבר נוצר שיח ביני ובין המטופלת אני עשויה לשאול אותה בעדינות וללא שיפוט על שימוש בסמים וחומרים אסורים ובהמשך גם על דיכאון, חרדה או שינויים במצב הרוח", מספרת קליפסטיין. השיחה הראשונית הזאת נעשית בזמן שהמטופלת לבושה לחלוטין ויושבת בנוחות מול הרופא.

תכירי, זה הספקולום

השלב הבא לאחר השיחה הראשונית הוא הסבר על המשך תהליך הבדיקה וכיצד הוא יתרחש. אם מדובר בבדיקה ראשונה של המטופלת כדאי גם להציג בפניה את הספקולום (המפשק) שישמש בבדיקה. זה גם השלב שבו מומלץ למטופלת להעלות בפני הרופא/ה כל שאלה או בקשה שיש לה לגבי הבדיקה עצמה.

"הקשיבי לעצמך ושאלי כל שאלה שעולה על דעתך. אם הרופא שלך מבטל את החששות או השאלות שלך או שהוא מנסה להשתיק אותך - זה לא הרופא הנכון בשבילך", מדגישה ד"ר מרי רוסר, עוזרת מרצה לגניקולוגיה ומיילדות בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת קולומביה.

בדיקה שגרתית

בבדיקה הראשונה אצל רופא הנשים, ובמיוחד אם מדובר בקטינה או באישה שאינה פעילה מינית, ייתכן שתבוצע בדיקה חיצונית בלבד, ללא בדיקה וגינלית. "בבדיקה כזאת הרופא/ה יבדקו את הפות מבחוץ וייתכן שאף יתנו למטופלת מראה כדי שתוכל לראות ולהכיר את הפות שלה. זו דרך טובה ללמוד להכיר את הגוף שלך ואת השמות של כל חלקי הפות", אומרת ד"ר קליפסטיין.

ספקולום מפשק. ShutterStock
מגיע בכמה מידות. ספקולום/ShutterStock

השלב הבא הוא הבדיקה הווגינלית שכוללת בדיקה של הנרתיק וצוואר הרחם בעזרת ספקולום. "אחת לתקופה הרופא גם יבצע משטח פאפ במסגרתה תילקח דגימה של תאים מצוואר הרחם שלך בעזרת מברשת קטנה", מסבירה ד"ר קליפסטיין. השלב האחרון בבדיקה, הוא בדיקת איברי האגן הפנימיים: "הרופא/ה יכניסו אצבע אחת או שתיים לתוך הנרתיק ובמעלה צוואר הרחם, כאשר ידם נתונה בכפפה סטרילית והם נעזרים בחומר סיכה כלשהו כדי למנוע כאב. בו בעת, היד השנייה של הרופא/ה תפעיל לחץ על הבטן התחתונה מבחוץ", תיארה קליפסטיין.

כל הבדיקה הגופנית כולה אמורה לקחת 5-7 דקות, העריכה ד"ר רוסר.

חוויה מעט לא נוחה

רוב הרופאים ילוו את הבדיקה בהסברים מילוליים על מה שהם עושים וצפויים לעשות בהמשך. כמו כן, עליהם ליידע את המטופלת שהיא זכאית למלווה שיהיה נוכח במהלך הבדיקה, אם היא רוצה בכך.

המפשק (ספקולום) שבו הרופאים משתמשים בבדיקה מגיע בכמה מידות. "אני משתמשת בספקולום צר עם כל המטופלות שלי כמעט. המטופלת יכולה לבקש מהרופא/ה שישתמשו במפשק קטן יותר ושהרופא/ה ישתמשו בג'ל לפני החדרתו לנרתיק כדי להקל עליה", אמרה ד"ר רוסר. הבדיקות הללו עשויות להיות חוויה מעט לא נוחה, מטבען, אך אל תחששו לדבר ולבקש דברים שיקלו עליכן לעבור אותן. רוסר ממליצה עוד למטופלות לנשום נשימות עמוקות ומרגיעות בזמן שהן שוכבות בכיסא הבדיקה.

בדיקת פאפ (וידיאו גניקולוג מכבי). ShutterStock
אחת לכמה זמן תילקח גם דגימה מתאי צוואר הרחם. בדיקת פאפ/ShutterStock

"אם כבר עברת בדיקה וגינלית בעבר והיו בה חלקים שהיו לך קשים או לא נעימים, העלי זאת בפני הרופא/ה שלך בתחילת הפגישה. חשוב מאוד שנשים ירגישו בנוח מול הרופא/ה שלהן ושיקבלו תמיכה לצרכים שלהן", אומרת ד"ר קליפסטיין.

מה ממש לא אמור לקרות בבדיקה

רוב רובם של הרופאים מתייחסים לבריאות, לנוחות ולבטיחות שלך מאוד ברצינות. אבל למרות זאת, חשוב מאוד שכל אישה תדע מה בשום אופן לא צריך לקרות במהלך בדיקה אצל רופא הנשים.

ראשית, חשוב להבין לכמה מגע לצפות. "את הבדיקה יש לבצע תוך יצירת המגע הנחוץ לשם קבלת המידע הרפואי והאבחנתי או לשם מתן טיפול בלבד", אומרת קליפסטיין. משמעות הדבר היא שעל הרופא/ה למלא אחר נוהל הבדיקה הנאות שתואר כאן למעלה ולהסביר מה הוא או היא עושים בכל עת. המטופלת צריכה להרגיש בנוח לעצור את הבדיקה בכל שלב שלה ומכל סיבה. אסור לרופא/ה למנוע מהמטופלת להיכנס עם מלווה לבחירתה או למנוע מהמלווה להיות נוכח בחלק כלשהו מהבדיקה.

ד"ר רוסר הוסיפה כי לעולם אין לצלם תמונות של איברי המין של המטופלת במהלך בדיקה, פרט למקרים נדירים ויוצאי דופן וגם בהם על הרופא/ה ליידע את המטופלת ולקבל את הסכמתה המפורשת ולהחתים אותה על מסמכים מתאימים לשם כך.

אישה ממתינה לבדיקה גניקולוגית. ShutterStock
אם את לא בטוחה אם משהו הוא תקין - כנראה שהוא לא/ShutterStock

אם בתום הבדיקה ולאחריה את מרגישה אי נוחות כלשהי או לא בטוחה האם מה שהתרחש במהלכה היה תקין או לא, דברי על זה. "דברי עם החברות שלך. לפעמים שיתוף נשים אחרות בחוויה ובתחושות שלך יכול לתת אינדיקציה טובה לגבי מה תקין ומה אינו תקין", אומרת רוסר.

אם את סבורה שקרה משהו לא תקין במהלך הבדיקה שלך, פני לגורם מייעץ לקבלת תמיכה. תלונות על רופא/ה שחרגו מסמכותם ניתן להגיש להנהלת בתי וקופות החולים. "אני תמיד אומרת שכל אישה מייצגת את עצמה הכי טוב. אנחנו חייבות להקשיב לעצמנו ולקול הפנימי שלנו. אם את לא בטוחה אם משהו היה תקין או לא - רוב הסיכויים שהוא לא", סיכמה ד"ר רוסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully