וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

את הסימנים לדלקת בשתן כולם צריכים להכיר

אם אי פעם סבלתם מדלקת בדרכי השתן אתם בוודאי חוששים מהרגע הזה שבו תחזור תחושת הצריבה בשירותים, שהמשמעות שלה היא שובה של הדלקת המציקה. הנה הסימנים שכדאי לשים לב אליהם כדי לזהות מוקדם ולחסוך לעצמכם קצת סבל

רגליים של גבר מתאפק לפיפי בתא שירותים. Giphy
מרגישים צריבה, כאב, ריצה לשירותים וקושי גדול להתאפק? גיף גבר מתאפק בשירותים/Giphy

כמו נחליאלי והחצב לסתיו, כך הכאב והצריבה לדלקת בדרכי השתן; אותה מחלה שמביאה עמה אי נוחות גדולה ומאלצת אותנו לרוץ לרופא, ומהר. דלקת בדרכי השתן מתרחשת כאשר חיידקים נכנסים לשתן, שטים במעלה השופכה ומשם לתוך שלפוחית השתן. לרוע המזל, המבנה האנטומי של האישה מגדיל משמעותית את סיכוייה לחלות מכיוון שהשופכה שלה קצרה יותר, כלומר לחיידקים יש פחות מרחק "לנסוע" עד לשלפוחית השתן. בנוסף, פתח השופכה של האישה נמצא מול הנרתיק, וכך חיידקים שסמוכים אליו יכולים להגיע אליה ממגע עם איבר המין, האצבעות או אביזרים למיניהם במהלך קיום יחסי מין.

ההערכה היא שכ-60 אחוזים מהנשים ו-12 אחוזים מהגברים יחוו דלקת בדרכי השתן לפחות פעם אחת במהלך חייהם. הקפדה על ההיגיינה, כמו ניגוב מלפנים לאחור של הצואה, מתן שתן מיד לאחר קיום יחסי המין, שטיפת העורלה באופן קבוע וגם הימנעות מסיגריות, הן דרכים מוכחות למניעת דלקת בשתן.

המחלה יכולה להתמקד בדלקת של השופכה (אורתריטיס), או דלקת בשלפוחית השתן, הקרויה גם ציסטיטיס והיא השכיחה ביותר. בנוסף, היא עלולה לערב גם את דרכי השתן העליונות והכליות, מצב הקרוי פיאלונפריטיס. הדלקת כרוכה בתחושת אי נוחות גדולה, אך מאז המצאת האנטיביוטיקה היא כבר לא נחשבת למסוכנת. לאחר הזיהוי שלה (בבדיקת שתן כללית), בדרך כלל רופא ירשום אנטיביוטיקה שתנקה זיהום חיידקי פשוט תוך ימים ספורים. אם הזיהום לא יטופל, הוא עלול להתפתח לזיהום דם מסכן חיים הנקרא אלח דם, או שהחיידק יתפשט לכליות. במקרה כזה, התסמינים הם כאבי גב, צמרמורות, חום, בחילה והקאות. הנה 6 סימנים שיעזרו לכם להבין שהגיע הזמן לפנות לרופא.

איה, כואב! וגם ממש שורף

אישה מחזיקה שתי ידיים על אזור המפשעה שלה. ShutterStock
מרגיש כמו מריחה של אלכוהול על חתך ממש טרי. אישה מניחה ידיים על שלפוחית השתן/ShutterStock

תחושת כאב, עקצוץ או צריבה לא נעימה לאחר מתן שתן היא הסימן הבולט והנפוץ ביותר של דלקת בשתן. כאב עם מתן שתן, הנקרא דיסאוריאה, יכול להיות מורגש בשופכה או בקיבה, כלומר באזור שמקיף את איברי המין. תחושת הצריבה נגרמת כאשר החיידקים פוגעים ברירית של השלפוחית והשופכה, ואז השתן (שהוא חומצי) מגרה את הרירית הפגועה וגורם למעין כוויה. דמיינו תחושה של אלכוהול על חתך טרי.

אתם צריכים לשירותים. שוב. וממש דחוף

שירותים. ShutterStock
אם בורח לכם קצת בדרך לשירותים, אל תרגישו רע. זה בגלל הדלקת. שלט שירותי נשים/ShutterStock

אם אתם מוצאים את עצמכם הולכים לשירותים בפעם השלישית באותו בוקר, קורה פה משהו. דלקת בדרכי השתן גורמת לתדירות גבוהה במתן שתן, וידועה גם בשם שלפוחית שתן היפראקטיבית, רגיזה או פעילת יתר. בדקו את עצמכם - הלכתם לשירותים יותר משמונה פעמים ביממה האחרונה, כולל כמה פעמים בלילה? כנראה שיש לכם דלקת.

סימן נוסף לדלקת בשתן הוא מידת הדחיפות שלכם לשירותים. כשיש זיהום, הדחף יכול להיות בלתי נשלט כיוון שהשריר מסביב לשלפוחית השתן מתחיל להתכווץ לפני השלפוחית, ומסמן לגוף שזה הזמן למתן שתן. אז אם בורח קצת בדרך, אל תרגישו רע עם עצמכם. זה לא אתם, זו השלפוחית.

מה זה הצבע העכור הזה של השתן?

תינוק ליד אסלה - עבור מגזין סימילאק. ShutterStock
"פיפי צהוב זה לא טוב". ומה לגבי פיפי עכור? פעוט מופתע ליד אסלה/ShutterStock

בדרך כלל צבע השתן שלנו נע על הספקטרום שבין שקוף לצהוב חזק - אך הוא צלול. כאשר הוא נהיה עכור, "מעונן", יכול להיות שמשהו לא בסדר. השתן מורכב מפסולת ותוצרי לוואי שנותרו מהמזונות, המשקאות והתרופות שצרכתם יחד עם מים, חיידקים, רעלים סביבתיים ורכיבים אחרים. העכירות כשלעצמה לא מעידה על דלקת בדרכי השתן, אבל בחלט יכולה להיות סימן לכך.

איף, ולמה הוא כל כך מסריח פתאום?

אישה מריחה ריח רע. ShutterStock
זה אף פעם לא גן של שושנים, אבל זה כבר מוגזם. אישה סותמת את האף/ShutterStock

טוב, גם באופן רגיל השתן לא מריח כמו זר פרחים. ובמקרים מסוימים, תרופות או מאכלים עלולים לגרום לו להריח די מגעיל (מי אמר אספרגוס?) אבל אם חשים שינוי מובהק בריח השתן שלכם שלא בעקבות שינוי בתזונה או נטילת תרופות, אולי יש לכם חיידקים או זיהום בדרכי השתן. אגב, ריח מתוק בשתן יכול להעיד על סוכרת בלתי מבוקרת ועלייה ברמות הגלוקוז בדם (למעשה, פירוש השם סוכרת הוא שתן מתוק מדבש, ביוונית עתיקה).

כואב בכל מקום! בבטן התחתונה, בגב ובמותן

אישה סובלת מכאבי גב. ShutterStock
המיקום של הכאב מעיד על המקום שבו מתרחש הזיהום. אישה עם כאב גב/ShutterStock

המיקום של הכאב שאתם מרגישים יכול להעיד על המקום שבו התרחש הזיהום. כאבים בגב ובצד (מותן) עשויים לאותת על דלקת בכליות או פיאלונפריטיס - דלקת אגן הכליה. לחץ באזור האגן או בבטן התחתונה הוא סימפטום של ציסטיטיס - דלקת בשלפוחית השתן.

אמא'לה, זה דם בפיפי שלי?

אישה מחזיקה בדיקת שתן. ShutterStock
אם צבע הדם ורדרד ללא סיבה ידועה - גשו לרופא. אישה מחזיקה בדיקת שתן/ShutterStock

אם השתן שלכם נראה לפתע כהה וצבעו ורדרד זה יכול להעיד על נוכחות של דם, וזה יכול להיות אחד התסמינים של דלקת בדרכי שתן או אבן בכליות. במקרים נדירים יותר זה יכול להעיד על בעיה בריאותית חמורה יותר כמו סרטן שלפוחית השתן או הכליה, לכן חשוב ליצור קשר עם הרופא שלך במקרה של דם בשתן שאינו קשור לזיהום, על מנת שלילה של אבנים, חסימות וסרטן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully