וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אפשר להעלים דלקות בשתן בלי אנטיביוטיקה?

28.12.2018 / 7:11

אם סבלתם מהבעיה הזאת פעם, אתם יודעים שזה לא משהו שאפשר להתעלם ממנו. אז מה עושים? חייבים ללכת לרופא ולהשתין בכוס? או שאם נשתה מספיק מים נצליח לשטוף את החיידקים החוצה לבד? ומה דינן של חמוציות בהקשר הזה? רופא הבית שלנו מסביר

אישה בתחתונים. ShutterStock
זה כואב, זה יכאב וזה כנראה יקרה לכן שוב. אישה בתחתונים/ShutterStock

דלקת בשלפוחית השתן היא המחלה החיידקית הנפוצה ביותר אצל נשים, וגם גברים לא ממש פטורים ממנה. מדובר בזיהום שכיח שמקורו בדרך כלל במעיים. הזיהום הזה מתפשט מפתח הנרתיק, "עולה" דרך השלפוחית לצינורות השופכה ועלול להגיע גם עד לכליות. וכשזה קורה - זה צורב, כואב מאוד ומציק.

עוד בנושא:
רטוב פה: למה בעצם אנחנו מזיעים בלילה?
למה יש לנו מלא נזלת בלילה והאם מתעטשים יותר כשקר בחוץ?
למה כואב לנו הצד בזמן פעילות גופנית, והאם זה סימן להפסיק?
למה מאכלים מסויימים גורמים לנו לרוץ לשירותים?

אף שמדובר בבעיה שכיחה מאוד, הרבה אנשים לא בטוחים איך לטפל בדלקת בשלפוחית השתן - האם חייבים ללכת לרופא המשפחה ולהשתין בכוס? להתחיל לקחת כדורי סדורל? האם מיץ חמוציות יכול לפתור את הבעיה או שזה רק מיתוס? אם נשתה מספיק מים - האם זה ישטוף החוצה את החיידקים? כמדי שבוע, שלחנו את השאלות המצוינות האלה לרופא הבית של וואלה בריאות, ד"ר עידן גורן, וקיבלנו בחזרה את כל המידע שאתם חייבים להכיר על שלפוחית השתן שלכם.

למה נשים סובלות יותר מדלקות שתן?

נשים יש צינורית שופכה קצרה יותר, שהיא הצינורית שיוצאת משלפוחית השתן החוצה, לכן הדרך שהחיידקים צריכים לעבור עד לשלפוחית השתן היא קצרה וקלה יותר. ההערכות הן כי בין 40 ל-60 אחוזים מהנשים חוות דלקת בדרכי השתן לפחות פעם אחת בחיים.

כאשר זיהומים בדרכי השתן מופיעים אצל גברים הם קשורים לעיתים קרובות לערמונית מוגדלת (כמו בהגדלה שפירה של הערמונית) החוסמת את זרימת השתן התקינה, עיכוב שמאפשר לחיידקים די זמן כדי לגרום לדלקות בדרכי השתן.

מה גורם לזיהומים בדרכי השתן?

בניגוד לזיהומים נשימתיים שהם לרוב נגיפיים (ויראליים), כאשר מדובר בדרכי השתן הרוב המכריע של הדלקות נגרם כתוצאה מזיהום חיידקי. בקרוב ל-90 אחוזים מהמקרים, החיידק הוא Escherichia coli (אי קולי) חיידק שמקורו במעיים. כאשר הוא חודר לדרכי השתן הוא עלול לגרום לזיהום. קיום יחסי מין אצל נשים עלול להעביר חיידקים מהאזור האנאלי לאזור פתח השופכה, ולכן רחצה לפני מגע מיני ומתן שתן לאחר מכן יכולים להפחית את הסיכון לזיהום.

עוד באותו נושא

6 דרכים למנוע דלקת בדרכי השתן

לכתבה המלאה

איך מטפלים בדלקות בדרכי השתן?

וב הזיהומים בדרכי השתן מטופלים עם אנטיביוטיקה. האנטיביוטיקה פועלות על ידי הריגת החיידקים שגורמים לזיהום. משך הטיפול נע לרוב בין 3 ל-7 ימים. אולם, אם הזיהום מתפשט לכליות, משך הטיפול האנטיביוטי ארוך יותר, ובמצבים מסוימים אף מצריך טיפול דרך הווריד.

ניתן להשתמש בתרופות נוספות להקלה על כאבים, כמו סדורל שיכולה להקל באופן ספציפי על כאבים בשלפוחית השתן.

יש מקרים שלא צריך טיפול אנטיביוטי?

מחקרים מצאו כי תוספי מזון מסוימים, רובם ממקור צמחי, עשויים להביא לאפקט דומה לזה של טיפול אנטיביוטי, בטיפול בדלקות קלות בשלפוחית השתן בקרב חולות צעירות. באופן דומה, יש גם ממצאים על יתרונות לשימוש בחמוציות בהפחתת תסמינים של דלקת בשתן ואפילו על מניעה של זיהומים חוזרים. אבל חשוב לדעת כי המחקרים שבחנו תכשירים אלה לא הכלילו מטופלים עם דלקת מסובכת, כמו דלקת שמערבת את הכליות או דלקות שתן בגברים.

חשוב לציין כי גם לטיפול האנטיביוטי שיעורי הצלחה מוגבלים שכן שימוש עודף באנטיביוטיקה מוביל להתפתחות זנים רבים בעלי עמידות לטיפולים אנטיביוטיים, ולכן לעיתים הטיפול כושל בשל עמידות לאנטיביוטיקה ומצריך טיפולים חוזרים בהתאם לרגישות החיידקים. ייתכן שבעתיד יכנסו לשוק תכשירים נוספים שאינם בהכרח אנטיביוטיים אשר יכולים לפעול כנגד חיידקים בשתן ולסייע בהפחתת הצורך בטיפול אנטיביוטי לדלקות שת

ועד שטיפולים אלה יהיו זמינים מה כדאי לקחת בנוסף לטיפול האנטיביוטי?

חמוציות וויטמין C יכולים לסייע בהפיכת השתן לחומצי יותר ובכך ליצור תנאים פחות נוחים לחיידקים במקרים של דלקות בשתן. שתייה מרובה והימנעות מלהתאפק יסייעו לנקות את דרכי השתן ויקשו על החיידקים להמשיך להתרבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully