וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דלקות בדרכי השתן מעלות את הסיכון לשבץ

מחקר חדש מצא קשר בין זיהומים מסוגים שונים ובין סיכון מוגבר ללקות בשבץ מוחי. הקשר החזק ביותר נמצא בין זיהומים בדרכי השתן ובין סיכון לשבץ איסכמי בטווח של כ-30 יום מהדלקת

שבץ מוח גידול רנטגן. ShutterStock
סיכון גדול פי 3 ללקות בשבץ ב-30 הימים שלאחר הזיהום בדרכי השתן. שבץ מוחי/ShutterStock

דלקות בדרכי השתן מעלות את הסיכון ללקות בסוגים שונים של שבץ - כך מצא מחקר חדש, שפורסם בכתב העת Stroke. המחקר גילה שלדלקות בדרכי השתן יש תרומה להתפתחות של שבץ איסכמי, שנגרם מחסימה של כלי דם במוח. אולם זה לא הסוג היחידי של שבץ שנמצא שיש לו קשר לדלקות בדרכי השתן.

מסקנות המחקר מתבססות על נתונים רפואיים שנאספו בין השנים 2006-2013 מחדרי מיון בבתי חולים ברחבי מדינת ניו יורק בארה"ב. החוקרים התמקדו בשלושה סוגים של שבץ ובדקו את הקשר ביניהם ובין סוגים מסויימים של זיהומים: בעור, בדרכי השתן, בבטן, בדרכי הנשימה ואלח דם.

הממצאים הראו שכל סוג של זיהום מעלה במידה מסויימת את הסיכון לשבץ איסכמי, אולם לדלקות בדרכי השתן היה את הקשר החזק ביותר עם הסיכון לשבץ מסוג זה. לחולים שסבלו מדלקות בדרכי השתן היה סיכוי גדול עד פי 3 ללקות בשבץ איסכמי בטווח של 30 יום מהדלקת, מאשר בטווח דומה מדלקות אחרות.

עוד בנושא:
6 דרכים למנוע דלקת בדרכי השתן
עובדים שעות ארוכות? הסיכון שלכם ללקות בשבץ עולה משמעותית
אלה הסימנים המקדימים לשבץ שאתם חייבים להכיר

אישה מחזיקה בדיקת שתן. ShutterStock
רופאים צריכים לחפש אירוע זיהומי בהיסטוריה הרפואית הקרובה של מטופלים שלקו בשבץ. בדיקת שתן/ShutterStock

ישנו גם סוג נוסף של שבץ - שבץ המורגי, שנגרם מדימום של כלי דם במוח. סוג של זה שבץ נפוץ פחות משבץ איסכמי, אך גם הסיכון לסבול ממנו מושפע מזיהומים. החוקרים גילו שדלקות בדרכי השתן מעלות גם את הסיכון לסבול משבץ המורגי, לצד זיהומים בדרכי הנשימה ובדם (אלח דם). בנוסף, עלה מהנתונים שזיהום בדרכי הנשימה מעלה גם את הסיכון לדימום תת-עכבישי (דימום בשכבה העוטפת את המוח).

"רופאים צריכים להיות מודעים לכך ששבץ יכול להיגרם בעקבות זיהום כלשהו. סריקה של התיק הרפואי של המטופל בשבועות שקדמו לשבץ יכולה לעתים לסייע לברר את הסיבה לקרות השבץ - במיוחד אם היה אירוע זיהומי במשך התקופה הזאת", אמר מנדיפ דאמון, החוקר הבכיר ביותר שחתום על המחקר ומרצה לנוירולוגיה בבית הספר לרפואה של ביה"ח מאונט סיני בניו יורק.

בסיכום המאמר שפרסם את ממצאי מחקרם, קראו החוקרים החתומים עליו להרחיב ולחקור עוד את הקשר והאופן שבו זיהומים משפיעים על הסיכון ללקות בסוגים שונים של שבץ. לדברי דאמון, מחקרים עתידיים שכאלה עשויים לסייע לרופאים ולצוותי טיפול לגבש כלים ודרכים למניעה מוקדמת של שבץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully