וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלה הסימנים המקדימים לשבץ שאתם חייבים להכיר

5.3.2019 / 11:18

השחקן לוק פרי, שנכנס ללב של כולנו כדילן מבוורלי הילס 90210, מת אתמול כתוצאה משבץ שחטף ביום רביעי, כשהוא רק בן 52. ביקשנו מד"ר עידן גורן להסביר לנו מה הגורמים לאירוע מוחי, ומהם הסימנים המקדימים שמאפשרים זיהוי מוקדם

לוק פרי. GettyImages
הסיכוי לשרוד שבץ תלוי במהירות התגובה. לוק פרי/GettyImages

השחקן לוק פרי הלך אתמול לעולמו בגיל 52, בעקבות שבץ מוחי שבו לקה ביום רביעי שעבר. שבץ מוחי הוא גורם המוות השלישי בעולם המערבי, ובכל זאת רבים מאיתנו כלל לא יודעים מה גורמי הסיכון למצב מסוכן זה ועד כמה הם שכיחים, מידע שעשוי להיות מהותי כדי להציל חיים.

שבץ הוא המונח הרפואי למצב בו חלק במוח נפגע כתוצאה משיבוש בזרימת הדם. שבץ יכול לקרות כאשר עורק שמזרים דם למוח נסתם או נסגר, או כאשר עורק במוח מתחיל לדמם לתוך המוח או סביבו.

עוד בנושא:
6 דרכים שיכולות לצמצם את הסיכון שלכם לחטוף שבץ
חליתם בשפעת? אתם בסיכון מוגבר לשבץ בשנה הקרובה
לא רק מסרטן: בשר אדום עלול לגרום לשבץ

ההשפעות וההשלכות של שבץ תלויות בהרבה משתנים, כמו בשאלה איזה חלק במוח נפגע ומה היקף הנזק, וכמובן - במהירות שבה השבץ אובחן וטופל. אף שעבור בני המזל שמאובחנים במהירות ומטופלים ביעילות שבץ יכול להותיר נזקים קלים בלבד, גם כיום שבץ נותר אחד הגורמים המובילים למוות ולמוגבלות בעולם.

איך אפשר לדעת אם מישהו חווה שבץ?

התסמינים הנפוצים ביותר של שבץ הם תחושות חולשה או נימול ביד, ברגל או שתיהן, קושי בהגיית מילים, דיבור איטי או חסר פשר שמקורו בפגיעה במרכזי הדיבור, הפה והלשון, רפיון בשרירי הפנים המתאפיין בהיעלמות ההבעה וקמטי הפנים או צניחה של זוויות הפה. בנוסף, גם סחרחורת, חולשה קיצונית או הפרעות בראייה עשויים להיות חלק מהתסמינים.

שבץ מוחי. ShutterStock
הסיכוי להחלים תלוי בשאלה איזה חלק במוח נפגע. שבץ מוחי/ShutterStock

אם אתם חושדים שמישהו לילדכם עובר שבץ, אלו האיברים שחשוב לבדוק:

פנים: האם פניו של האדם נראים לא סימטריות או שצונחות בצד אחד?

זרועות: האם לאדם יש חולשה או חוסר תחושה באחת או בשתי הידיים?

דיבור: האם האדם מתקשה לדבר? האם הדיבור שלו נשמע מוזר או לא ברור?

אם מבחינים באחד מסימני השבץ הללו, יש לפנות בהקדם למיון.

כיצד מטפלים בשבץ?

הטיפול הנכון תלוי באיזה סוג של שבץ מדובר, והוא כולל טיפולים תרופתיים דרך הפה או דרך הווריד, וגם במצבים מסוימים צנתור של עורקי המוח.

חלק מהבירור והטיפול לטווח הרחוק כולל זיהוי של גורמי סיכון כמו עודף כולסטרול ויתר לחץ דם, הפסקת עישון ואיזון סוכרת. זיהוי וטיפול בהסתיידות של עורקי הצוואר או פרפור פרוזדורים בלב גם יכולים לסייע במניעת שבץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully